Ett steg framåt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Solen skiner idag och jag har bara 2 timmar jag måste jobba idag. Ändå har jag inte lyckats ta mig upp ur sängen fast det nästan är lunchtid utan ligger och funderar på en massa.

Igår var jag hos psykologen igen. En del av samtalet kom att handla om den misshandel jag fick utstå som barn. Min farsa gav mig nämligen stryk när jag hade gjort något jag inte borde ha gjort. Haken var ju att jag mig veterligen inte hade trotsat några regler och vilka fel jag gjorde visste jag inte. Jag saknade helt enkelt koppling mellan orsak och verkan. Det jag möjligen lärde mig var att jag inte fick göra fel (bara det att jag inte visste vad som var fel.) Min syster fick också stryk ibland och när det var hennes tur att få smisk med läderskärpet så tyckte man ju synd om henne samtidigt som man var lättad över inte själv vara drabbad den gången.

I samband med detta nämnde psykologen behandlingsmetoden EMDR. Jag hade hört talas om det men googlade ändå när jag kom hem. Det är en metod för att behandla trauma/PTSD.

Jag har också läst om PTSD och komplex PTSD och även om jag inte har flashbacks så finns det saker jag kan relatera till. Och det är ju inte helt långsökt att tro att våldet har påverkat mig. Det kom ju dessutom från en person som jag var beroende av och som borde ha varit trygg och skyddat mig.

Jag hoppas att det går att klargöra varför jag mår som jag gör och att det går att behandla. Det här är nämligen inte det minsta kul. Det finns massor jag skulle vilja göra egentligen om jag inte tyckte livet var så jobbigt och meningslöst.
 

Låter som ett steg i rätt riktning.
Jag har för övrigt själv vaknat för 30 min sen...Och då lade jag mig vid 21 igår.

Hoppas du orkar komma ut lite i solen idag. Det har jag som mål :).

Tillägg: ljust här men ingen sol. Däremot -12 och blåser :o. En tur till brevlådan blir nog lagom :p.
 
Låter som ett steg i rätt riktning.
Jag har för övrigt själv vaknat för 30 min sen...Och då lade jag mig vid 21 igår.

Hoppas du orkar komma ut lite i solen idag. Det har jag som mål :).
Jag la mig också vid 21 igår men var vaken någon timme mitt i natten. Om en stund ska jag äta "frukost" och så får jag fundera på om jag ska jobba eller gå ut först.
 
Men hur skulle du kunna veta vilket fel du gjort om din (svinaktiga) farsa inte ens förklarade varför han slog dig? Att du saknar koppling mellan orsak och verkan är en alldeles för enkel slutsats.
 
Men hur skulle du kunna veta vilket fel du gjort om din (svinaktiga) farsa inte ens förklarade varför han slog dig? Att du saknar koppling mellan orsak och verkan är en alldeles för enkel slutsats.
Jag har inget klart minne av när detta skedde. Säkert före skolåldern men osäker på om det fortsatte sedan. Jag har också bara fragmenterade minnen av misshandeln. En gång blev jag kastad i golvet så jag slog i svanskotan. Om det fanns någon förklaring till varför jag blev slagen så är det i alla fall inget jag minns.

Men ja, farsan hade någon skruv lös. Han fick vid ett tillfälle genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och något fanns det där men jag har inte fått reda på vad eftersom det var sekretessbelagt.
 
Jag har inget klart minne av när detta skedde. Säkert före skolåldern men osäker på om det fortsatte sedan. Jag har också bara fragmenterade minnen av misshandeln. En gång blev jag kastad i golvet så jag slog i svanskotan. Om det fanns någon förklaring till varför jag blev slagen så är det i alla fall inget jag minns.

Men ja, farsan hade någon skruv lös. Han fick vid ett tillfälle genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och något fanns det där men jag har inte fått reda på vad eftersom det var sekretessbelagt.
Fy så hemskt.

Men jag tycker absolut inte att du ska tolka det som att du inte har någon koppling mellan orsak och verkan. Det är ett för dåligt exempel, det kan ju lika gärna vara för att han inte lät dig veta.
 
Haken var ju att jag mig veterligen inte hade trotsat några regler och vilka fel jag gjorde visste jag inte. Jag saknade helt enkelt koppling mellan orsak och verkan. Det jag möjligen lärde mig var att jag inte fick göra fel (bara det att jag inte visste vad som var fel.)

Jag vågar påstå att det är så för att din skitstövel till farsa slog för att han ville slå, för att själv känna sig mäktig eller någon liknande pissig orsak. Misshandlare jobbar utefter devisen att oavsett vad du gör är det fel, och rättfärdigar deras behandling av dig. Det var inte du som gjorde fel eller inte fattade hur orsak och verkan fungerar, det var han som använde de fattiga ursäkter han kunde komma på för att få behandla dig som skit. Och även om han hade förklarat exakt vad du gjorde fel så hade det ändå inte gjort det mer okej att ge dig stryk, för det är fullkomligt oacceptabelt oavsett.

Med det sagt så tror jag att komplex PTSD inte alls är en orimlig tanke - till skillnad från "vanlig" PTSD så är den varianten vanligare om man upplevt ett hot under längre tid. Att växa upp i en så pass fientlig hemmiljö passar absolut in i den kategorin. Det är inte alls konstigt att du känner som du gör nu - depression och en känsla av meningslöshet är ett jättevanligt symptom vid PTSD. Jag känner igen mig i en del av det du skriver, och jag har en stark misstanke om att jag själv har komplex traumatisering pga en del som hände under skoltiden.

Men för att inte dra iväg i en hel novell - jag har hört mycket gott om EMDR, så jag tycker absolut att det är värt att ge det ett försök om du kan hitta någon som behandlar med den metoden. Vad jag har förstått så är det inte så många som gör det än, eftersom C-PTSD är en ganska ny upptäckt, men det betyder inte att det är meningslöst att söka.
 
Jag vågar påstå att det är så för att din skitstövel till farsa slog för att han ville slå, för att själv känna sig mäktig eller någon liknande pissig orsak. Misshandlare jobbar utefter devisen att oavsett vad du gör är det fel, och rättfärdigar deras behandling av dig. Det var inte du som gjorde fel eller inte fattade hur orsak och verkan fungerar, det var han som använde de fattiga ursäkter han kunde komma på för att få behandla dig som skit. Och även om han hade förklarat exakt vad du gjorde fel så hade det ändå inte gjort det mer okej att ge dig stryk, för det är fullkomligt oacceptabelt oavsett.

Med det sagt så tror jag att komplex PTSD inte alls är en orimlig tanke - till skillnad från "vanlig" PTSD så är den varianten vanligare om man upplevt ett hot under längre tid. Att växa upp i en så pass fientlig hemmiljö passar absolut in i den kategorin. Det är inte alls konstigt att du känner som du gör nu - depression och en känsla av meningslöshet är ett jättevanligt symptom vid PTSD. Jag känner igen mig i en del av det du skriver, och jag har en stark misstanke om att jag själv har komplex traumatisering pga en del som hände under skoltiden.

Men för att inte dra iväg i en hel novell - jag har hört mycket gott om EMDR, så jag tycker absolut att det är värt att ge det ett försök om du kan hitta någon som behandlar med den metoden. Vad jag har förstått så är det inte så många som gör det än, eftersom C-PTSD är en ganska ny upptäckt, men det betyder inte att det är meningslöst att söka.
Så är det ju. Våld är fel både mot vuxna och barn i samtliga fall utom självförsvar. Morsan råkade ju också illa ut för att han var våldsam. Kanske är det därför hon inte ingrep mot våldet mot oss barn men det vet jag inte.
 
Vad ledsamt att höra om din(och din systers) uppväxt!

Jag har gått EMDR för att bearbeta trauma. Det hjälpte iaf mig.
Hoppas du får chans att testa det om ni tror det kan hjälpa.
 
Ju mer jag läser desto mer misströstar jag. Just komplex PTSD som jag tycker stämmer hyfsat väl för mig är ganska svårbehandlat och det saknas forskning om vilka behandlingar som är effektiva för det. Möjligheterna till behandling verkar också små. Mäh....
 
Ju mer jag läser desto mer misströstar jag. Just komplex PTSD som jag tycker stämmer hyfsat väl för mig är ganska svårbehandlat och det saknas forskning om vilka behandlingar som är effektiva för det. Möjligheterna till behandling verkar också små. Mäh....

Det var det jag led av sas. Men då fanns i Stockholm en psykoterapeut och psykiater som forskade kring traumabearbetning.
Jag fick gå heltid i grupp om 5 st och arbeta i olika terapiformer. Det fick jag alltså gå efter enskilt arbete med EMDR.
Just de tror jag slutat nu. Men kanske kan det finnas något liknande för dig?

Jag är hyfsat fri från PTSD nu.

Sen: Ta inte ut en massa skit i förväg :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp