Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Legolaz

Trådstartare
För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:(
Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa ihopa med min stora häst. 2:a dagen sparka dom varann, inget allvarligt men min fick gå på metacam i 5 dagar. vi sära på dom direkt.
efter 2 veckor försökte vi igen i tron på att dom gjorde upp innan.
allt frid och fröjd. la inte ett öra tillbaka åt varann när dom fick lunch hö osv.
MEN i lördags när jag kalla på min stora häst så kom hon inte, klockan var 18.00 och det var mörkt, kallade igen och jag fick en gnäggning av henne men såg inte henne. redan här kände jag paniken att något var fel, när jag hitta henne fick hon som vanligt en morot, tog på grimman och hon hoppar efter mig 3 steg då märker jag att hon inte vill stödja på vänster bak, försöker lysa med mobilen och ser blod och att hon står på tån.
ringer i panik djursjukhuset och frågar vad jag ska göra, får inte lasta henne om inte en veterinär spjälar benet.
ringer ut distriktare som får ge henne smärtstillande så vi får in henne i stallet.
hon vägra gå innan, vi försökte över 1 timme att få in henne innan h*n kom och gav henne spruta.
väl inne så sköljer och tvättar h*n såret och syr, h*n tror inte att det är mer än köttsår och att inget är brutet... jag frågar flera gånger om verkligen inget är sönder,krossat eller har gått intill leden eftersom hon inte står på det."nejdå säger h*n, det tror jag inte. inte vad jag kan se och känna du ska inte vara orolig." får metacam utskrivit.
på söndagen står hästen bättre på benet, har ingen feber och är pigg. äter bra, bajsar, kissar, dricker. jag är jätte orolig och ringer vetten som va där och säger hur läget är, hon är svullen men inte varm, H*n ber mig avvakta några dagar..tisdag, onsdag skulle jag höra av mig om det inte började vara, jag skulle inte alls vara orolig då skulle jag bara höra av mig..
måndag morgon. hästen är inte bättre, då klarar jag inte vänta mer, ringer ut en annan vet. som ringer en närliggande klinik och rådfrågar dom.
packar på hästen stall lindor på alla benen och åker till kliniken..
snabbt fick vi komma in och röntga och visst tusan va där en fraktur i bak kotan! :cry::cry: och såret gick ända in till benet och leden!:eek: hon fick antibiotika och pencillin och smärtstillande direkt.
blev opererad tidigt i tisdags, fick sätta en skruv i sprickan, svår op och mycket skit så leden och allt spolades rent.
hon har *pepper peppar* än så länge inte haft minsta lilla feber och stödjer på benet.
nu är det att vänta och vänta och vänta för att se så hon inte får ledinfektion eller någon annan komplikation.. idag(torsdag) var första dagen man kunde andas ut en aning. men 2-3 veckor framöver är avgörande..
men hur f*n kan man vara så dum?! varför i hela friden var vi tvungna att släppa ihopa hästarna igen?! har en sån fruktansvärd skuld! vi ville ju bara att dom skulle ha vars en kompis..och dom gick hur bra som helst tillsammans för att senare bara bli så här tragiskt..
aldrig mer ska jag släppa ihopa mitt sto med en annan häst..
har levt lite i dimma sen ponnyn dog och inte riktigt varit klar i skallen men detta tar ju priset. hade jag bara TÄNKT så hade min älskade stora häst inte blivit sparkad.
och all konvalicens tid.. hur ska man hålla henne sysselsatt? hur ska man hålla igång magen? räknar med 6-8 veckor boxvila om inget annat inträffar.
jag vågar knappt hoppas att hon ska bli bra..och tanken att kanske behöva ta bort henne vågar jag inte tänka på heller. känner mig helt neutral och vill nästan bara gömma mig! :(
jag har tur att hon står 15 min bil väg ifrån mig så jag är hos henne 1-2 gånger om dagen och borstar, gosar och myser med henne så hon vet jag är där och inte lämnat henne..än så länge är hon sig själv.
och distriktaren är inte många glad på som lugna mig så pass mycket att jag avvakta. men dom på kliniken sa att det var bra och tur jag åkte in när jag gjorde annars hade prognosen varit sämre.
magkänslan säger allt..
lång tråd och behövde mest skriva av mig.
någon annan som haft häst med fraktur? lite tips och råd om allt tas tacksamt emot. har många hästvänner som stöttar och peppar oss, men man kan aldrig få för mycket info eller tips eller om någon varit i samma sits..
visst ja dom har även skickat iväg prover från såret osv.. tagit odling och allt.. bara att hålla tummarna!!
hon måste klara sig! :(:cry:

392345_10150555214738976_725883975_11483953_933668829_n.jpg

kämpa på min vackra! vi klarar detta tillsammans!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att ni släppte ihop hästarna! Detta är tyvärr sånt som händer:(. Med tanke på frakturens läge är det dessutom tveksamt att det är en sparkskada:) Stor tröstkram och snälla förebrå inte dig själv!

MEN anmäl distriktaren! Den veterinären gjorde en rätt allvarligt missbedömning, dessutom vid två tillfällen. Det är inte okej.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

glömde skriva att att såret och frakturen sitter på utsidan. innan vi visste det var en fraktur hade vi lite tankar om någon varit inne i hagen.. har gått igenom hagen flera gånger men inte hitta något hon kan ha skadad sig på.
läste nu att i helsingborgs kommun har två hästar blivit skurna rejält i benen..
men kan en människa orsaka en fraktur på ett häst ben?(spånar lite)
jag bor nämligen i en grannkommun..

ja enligt vet. som operera skulle jag kommit till klinik på en gång! för det var riktigt akut. han förstod inte hur distriktaren kunde missat allt detta..
men det är klart att det är svårt för dom utan röntgen men vid minsta lilla osökerhet så ska dom väl rekomendera en att åka in med hästen?
eftersom djursjukhuset sa att jag inte fick komma in direkt så trodde jag ju på distriktaren och skulla ha is i magen, vad ska man annars göra? :(
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag har haft en som spräckt kotan o hon gjorde det i lopp som 2åring o är idag 6år snart 7år och har haft 3st föl o mår bra.

Du ska inte ha dåligt samvete, för drygt 1år sen så fick min 2åring tarmvred o distrikvet sa att det var onödogt att åka till kliniken men om vi var tyckte det var nödvändigt så skulle hon inte stoppa oss. Distrikveten var där kl. 1 kl 6 åkte vi till kliniken o då var det försent att rädda honom. distriktvet är oftast inge bra på häst tyvärr.

Hoppas det går bra me din häst!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag har inte haft någon fraktur på min ponny, istället fick hon ett otäckt sår. Det var farligt nära himlen för henne... såret gick bara någon millimeter från stora nerven i benet och vissa nervtrådar gick sönder, hon hade aldrig kunna gå om stora nerven gick av. Samma som du kände jag skuld eftersom jag var slarvig och såg mig inte om. Hade jag tänkt bättre hade det inte blivit såhär. MEN man lär sig av sina misstag. Trots att jag aldrig vågade tro att min skulle bli bra så blev hon det, heeelt bra. Det finns knappt kvar ett ärr! Det tar tid och det gäller att ha tålamod och våga tro på det bästa.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Hästar är gjorda för att gå i flock. De är gjorda för att ha en kompis så vad gjorde du för fel menar du? Du kunde ju omöjligt veta att det skulle hända en olycka eller hur. Jag vet att man förebrår sig själv och det var ju fruktansvärd otur att ni fick ut en veterinär som missbedömde läget så mycket men det är inte ditt fel.
Du kunde ju omöjligt veta att det skulle gå så illa.

När hon sedan kommer hem och ska stå på boxvila så sätt gärna upp lite kvistar och grenar i boxen som hon kan tugga på. Lite gran kan du ge men bli inte rädd om urinen blir rödfärgad för det blir den av gran. Du kan också ge asp, ask och sälg i stora mängder för det älskar hästar vanligtvis men har du inte de trädslagen runt dej så prova med andra trädslag också. De gillar att gnaga på grenar och det ger bra sysselsättning.

För att hjälpa magen att hålla sig i bra form så kan du ge vanlig bakjäst. Det hjälper magen att hålla en bra tarmflora. En bakjäst om dagen kan du ge. Du kan också ge någon dl linfrökaka, det hjälper magen att ha en normal form på avföringen. Vissa hästar kan bli lite lösa i magen av linfrökaka och i såfall ska du ju inte fortsätta ge det men de flesta hästar mår bra i magen av linfrökaka. Pyssla också mycket. lägg ned minst lika mycket tid på hästen som du brukar göra fast nu får du borsta, massera och mysa med henne istället. Se också till så att hon inte blir i överhull under boxvilan. Jag missade tyvärr att våran la på sig och det resulterade i att han fick fång. Nu gick det bra ändå till slut men det är ju så onödigt att de blir i överhull vid boxvila. Man får känna på dem och mäta ofta så att man inte missar det.

Lycka till! Jag håller tummarna för att din häst blir frisk igen så att ni kan ha mycket kul tillsammans.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Du tänkte helt rätt, hästar är flockdjur och ska ha sällskap!
Jag vet flera hästar som brutit benet i hagen i lugna stabila flockar, någon gång en spark som träffat illa, någon gång en vridfraktur i vild och yster lek.
Sån är risken alltid.

Distriktaren däremot bör granskas tycker jag! När hästen är SÅ halt så måste man misstänka fraktur! Min kille fick ett fuuuult skärsår på underbenet förra vintern, han var helt ohalt, och det var enda anledningen till att DV tyckte att vi kunde behandla på hemmaplan.

Håller tummarna att det går bra med läkning och rehab!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag beklagar verkligen.

Men som många andra skrivit tycker jag inte att det är någons fel att det blev som det blev.
Det händer mycket olyckor när man för samman nya hästar (olyckor händer även i väl inarbetade flockar). Det behöver inte ens ha varit en rejäl spark, utan en liten som bara råkade ta fel.

Håller tummarna att din häst blir frisk och inte får några men av olyckan :)
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Vist känner man skuld fast man vet att man inte har gjort något fel ibland olyckor händer.

Fast jag tycker du tänker fel i att din häst inte skall få gå med andra hästar mer olyckor kan hända varsomhälst.

Min morbror har en häst som lyckades med att få en sprika i bäckenet i boxen under natten, skall man då aldrig låta hästen stå i en box.

Vet även en som hadde 2 1åringar var av den ena sparkar av benet på den andra skall man då låta unghästar oxå gå själva i hagen.

Min fasters sambo hadde 3barn alla har dött i trafiken, skall jag då inte låta mina blivande barn åka bil?

Man kan inte skydda sig mot olyckor hur man än gör, kram
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Jag kan bara hålla med. Låter som att Distriktaren kan gjort fel där. Har tidigare varit med om en skada oxå pga ett ihopsläpp och där sa distriktaren direkt att jag skulle in till klinik. Nu var det aldrig så farligt att senan var skadad utan bara en hudskada som fick sys lite efter de sövt henne och gjort rent det ordentligt och tittat efter, men veterinären var osäker å tog det säkra före det osäkra! De ska kunna göra sådana bedömningar. Tyvärr har jag också råkat ut för veterinär som ej gjort vad han skulle enligt vad beprövad erfarenhet säger att man ska handla i sådana situationer, men denne veterinär fick sedan kompensera mig för både förlorad häst och alla utgifter i samband med händelsen. Sen kan jag inte sitta å säga att så var fallet här, men tycker som en första sak att du bör göra distriktaren medveten om hur allvarlig skadan iaf var så denne får vetskap om detta, för det är mkt möjligt att han själv tar på sig ansvar över att han gjorde en missbedömning!

Lycka till med pållen jag hoppas den kommer bli helt bra igen!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

KL

vad otroligt ledsamt med din häst :cry:

säger som övriga: att du släppte ihop kan du inte plåga dig själv över, de är gjorda för att gå med andra hästar och olyckan kan vara framme i den mest lugna konstellation oavsett. Det är dessutom inte ens säkert att det är en spark din häst fått, jag tycker det låter osannorlikt att det tagit så långt ned.

ang. distriktaren så var det ju konstigt att denne inte beordrade klinik tycker jag, det bör man göra i de flesta fall om man är det minsta osäker och kan misstänka fraktur..Jag tycker definitivt du ska höra av dig till den veterinären och påtala vad som blev diagnosen på din häst inne på kliniken!
som motpart till åsikten om distriktare i tråden kan jag kontra med att jag har haft häst där distriktare blivit utringd för att hästen fått ett djupt jack i låret på bakbenet, där denne direkt och tydligt efter undersökning sa att trots att hästen inte var halt, att hon inte vågade utesluta att såret gått upp till leden, så hon rekommenderade att åka med hästen till S-holm. Det var (givetvis) en lördag kväll runt sextiden på kvällen.
Jag kan säga som så att hade vi inte nappat på det och kört upp hästen hade det gått mycket illa. Tack vare denna veterinär är min häst idag frisk och pigg och vid högsta vigör.
Bara som motpart till det negativa snacket om distriktare och deras häst kunskap.....

verkligen jättetråkigt med din häst, men de har bra läkkött och om du fått god prognos från kliniken så tror jag ni kommer få vara friska och glada tillsammans framöver!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

tack alla! :cry:
den enda sortens häst hon får gå med, är ett väldigt underlägset sto.
min häst är rätt bestämd och sparkar gärna mot andra hästar.
när hon är brunstig så kan hon inte gå med valacker. och det enda vi har i stallet nu är 4 valacker och 2 sto som är höga i rang... så hon får gå själv framöver..(om hon kommer hem igen :( )
hästen ska fylla 7 år nästa år så hon är fortfarande ung och har hela livet framför sig!
vi vet inte hur hon har skadat sig, den enda det kan vara är en spark eftersom vi inte hitta något alls i hagen som hon kunnat skada sig på.

angående distriktaren så vet h*n nu vad som hänt, hur allvarligt osv.
fick till svart. oj va det så illa, ja vi gjorde ju vårt bästa.
Denna har själv haft hästar i många år! vilket gör en ännu mer förbannad och ledsen. och som sagt ALLTID det säkra före det osäkra! som häst ägare är man dessutom i lite chock..
vi ska se om vi ska gå vidare med detta. för tänk om jag inte förstått bättre?
kanske varit "helt nybörjare" med häst och bara gjort som han sa? då hade det ju klassats som djurplågeri!
men först lägger jag all tid och energi på min häst. jag har ju dom på kliniken som "vittne" på hur allvarligt det var.
om hon inte får infektion/inflammation så är prognosen väldigt god. benet ska ju så klart läka som det ska och har varit inne om biolight kan vara en hjälp på traven?

Idag är hon fortfarande feberfri. 6 dagar efter olyckan och över 3 dagar sen op. hon var mycket piggare idag och har ätit mer och gjort sina behov lite bättre.
jag fick dock ha med mig några ikea kassar av vårt hösilage hemifrån som hon tycker är mycket godare.
preliminärt provsvar har kommit och som tur var satte dom i rätt antibiotika så fort vi kom dit i måndags. nu väntar dom riktiga svaren och från odlingen.
hoppas hon kommer hem nästa vecka! men på ett sätt känns det så mycket säkrare att ha henne på kliniken, iallafall 2 veckor när allt kan hända..hade jag varit gjord av pengar så.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Men det är sådant som kan hända. Det är klart att man vill att hästarna ska slippa gå ensamna. Ha absolut inte dåligt samvete för det. En olycka kan hända. Så är det. Hoppas nu att hästen blir helt bra igen!!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

men om hästen funkar bra själv, har hästar intill sig med bara en tråd(eller ja 2) i mellan. varför i hela världen riskera livet på dom?
när man liksom har 2 ston i hög rang! :( som inte funka första försöket, varför envisas man om att dom ska gå tillsammans?:cry:
men å andra sidan är hagen stor! så dom kommer ju undan varann lätt. och vi har aldrig sett dom ge sig på varann utan har bara gått och betat en liten bit ifrån varann..och låtit varann varit i fred..
som sagt inte ens när dom fått lunch har det varit bråk! vi delar upp det i 4 högar och hästarna går i mellan högarna MEN vid den högen den andra hästen står går den andra inte till. där tycker jag man ser tydligt att dom "har respekt" för varann. så vi tyckte ju dom gick bra tillsammans...
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Kan g exempel på Regal Parade en galoppör med hopskruvad bakkota som vann Marit Sveas.minneslopp med den och en del andra lopp. Så det kommer nog gå med din med. Håller tummarna.

Vi hade en till med hopskruvad framkota. Hon gick dock till avel. Fjädrande häckar i hinderlöpningar är intr alltid vra.
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

idag är det en vecka sen op och min stjärna och vän var inte halt idag!:laugh::banana: stod lite på tå när hon skulle över en tröskel men gick sen på som vanligt.
ledbrosket såg orört ut och ledvätskan är som den ska.
hon har 3 bakterier men dom kommer antibiotikan ta död på :devil:
alltså inga "mördar" bakterier..
hennes ben är inte svullet och kommer inget konstigt ur såret. ser mycket bra ut med tanke på händelsen!
Nu är det "bara" skruven.. som inte ska ha fått några komplikationer! allt hänger nu på skruven.. hon ska röntgas i morgon eller övermorgon och då får vi domen..
Hon har överraskat oss positivt med tanke på hur djupt, skitit och hemskt såret var. hon äter som hon ska och tycker hon är lagom rund och fin i hullet. förra veckan var hon lite uppdragen men nu är hon lite mer rund och tror faktiskt hon trivs!
Måtte hon klara sig! Allting har hittills gått över allas förväntan så måtte turen hålla i sig!
låter nästan för bra för att vara sant nämligen :(
. hon kommer nog inte hem denna veckan men hellre att hon stannar några dagar extra än komma hem 1-2 dagar för tidigt!
Men fortsätt håll tummarna för oss, hon måste få komma hem!

och den där distriktaren ska vi ta tag i sen. en sån stor missbedömning får INTE hända!
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Det är klart man inte ska låta sina hästar gå själva. Om alla lät sina hästar gå i flock från början (och resten av livet) så skulle fler hästar funka i flock. Är tragiskt att folk inte tänker på det :(

Att hästen blir skadad är ju tyvärr inget man kan styra över. Min häst fick griffelbenet avsparkat av en häst hon stått med länge. Min andra häst var störd i hagen och lyckades få två allvarliga skador inom loppet av några månader.
Och visst känns det jobbigt om hästen blir skadad, men man kan inte frånta den flocklivet bara för att man är rädd för skador. Risken för skador (alla sorter) är ju liksom större av ridning, och jag antar att du inte kommer sluta rida?! ;)

Hoppas det går bra för hästen :)
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

min häst gick i stor flock som 1 & 2åring.
och har gått med sin halv syster fram tills jag köpte henne, hon gick i början med min gamla ponny vilket funka men dom höll sig borta från varann, när sommaren kom kunde inte ponnyn gå på massa gräs så då fick hästen gå med ett annat sto av låg rang och dom var verkligen bästisar!
sedan flytta det stoet och min fick gå själv då valackerna i stallet inte kan stå emot henne när hon är brunstig..
sen prova vi med ponny stoet... men man ska passa sig med två ston som är höga i rang och/eller som gärna slår.. att tvunget låta dessa två fortsätta gå tillsammans för att dom till varje pris måste ha en kompis i hagen anser jag nu med facit i handen är en korkad idé då dom både trivdes mycket väl i varsen hage.. våra hästar är aldrig ensamma. dom har hästar precis intill sig. samt alla grannars hästar.
jag vill så gärna min häst ska ha en kompis! som hon kan klia sig med :( men efter detta fruktansvärda kommer jag ha väldigt svårt att låta henne gå med någon.. iaf ett bra tag framöver. tills ett sto av låg rang flyttar till stallet. men då är det inte säkert dom vill att den ska gå med min slåkula..

*uppdatering*
Idag blev hon kollad så skruven satt där den skulle, och det gjorde den! hon får eventuellt komma hem på fredag! :love: men hon är ju full med antibiotika så hoppas inget händer när det går ur..inga tecken på inflammation heller, lite svullen är hon men det är inte så konstigt,dessutom blir hon lätt svullen. hon ska fortsätta få hippotrim hemma.
ska på återbesök redan nästa vecka och ta bort stygnen, eftersom jag har 20 min dit tyckte vet, att jag skulle åka in så dom fick se såret och så också.
ska få konvalicens "planen" också. jag har inte hört ett ljud om vad som händer när hon kommer hem, hur lång tid hon ska stå inne osv. förrän idag!
vi har nog inte riktigt vågat hoppas på för mycket då det verkligen var illa.
men som jag uppfatta idag så är det 2-3veckor boxvila, sen promenader skritt,trav, hage, sen återbesök så allt läker som den ska. om 3 månader ska allt vara läkt och utom fara!
Håll tummarna för min stjärna som gör så stora framsteg och förvånar veterinärerna och mig!
Idag var hon super gosig och gäspa när jag klia henne och gosa in sig i famnen,blåste och snusa mig i ansiktet :love:

och distrikaren kunde jag anmäla till lantbruksverket(?) men frågan är om det är lönt.
men tänk om jag lyssnat på denna och avvaktat några dagar, då hade det varit för sent! h*n har säkert lärt sig en läxa men ändå! så stort misstag får väl inte göras?
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

Det är alltid kluvet, har man nära till klinik så visst. Men är det nu sårskada endast så kan det vara galet att åka med tanke på infektionsrisker.

Vissa veterinärer förespråkar alltid att åka, så då kan man rationalisera bort dem och åka direkt. Vissa andra förespråkar att avvakta, så det kan man ibland göra direkt. Ibland så verkar det inte vettigt det de säger och då får man besluta själv, för i slutänden är ansvaret djurägarens i alla fall. Med andra ord så är ändalykten där bak hur man än gör!

Inte hade jag krånglat med nån anmälan, kostar bara ork och energi och det är bättre att lägga det på omsorg av hästen!

Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll!

Ptr
 
Sv: Ett stort, dumt misstag som kan kosta min häst livet!

ja precis. men jag har fullt förtroende för veterinären på kliniken. han vill gärna ha koll på att allting läker som den ska. och känns tryggt för mig att han ser att allt är som den ska.:)

ja jag känner också att all tid och ork vill jag lägga på hästen då det viktigaste för mig är att hon blir bra. men jag hoppas innerligt att h*n lärt sig något av detta. sen själva stygnen och allt h*n gjorde var också helt åt skogen..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp