Ett uppiggande kraftfoder

Nominous

Trådstartare
Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav?

Jag skulle vilja ha ett som liknar havre för huvudets skull. Min häst funkar super på havre och ett kg havre gör honom till en helt annan häst att rida. Pigg och rolig.

Dock tror man att stärkelsen i havren kan misstänkas orsaka min hästs tunna sulor, så ett försök att rejält minska socker och stärkelse ska göras för att se om det blir någon förbättring.

Så, jag är ute efter ett kraftfoder som ska vara lite likt havren för huvudet, dock så lite socker och stärkelse som möjligt. Och såklart 100% havre och kornfritt, helst ingen spannmål alls.

Han får idag lusern för proteinet men han blir lite tom i skallen. Skulle behöva något mer. Men jag vet inte om det ens finns något som funkar likvärdigt med havren utan att ge den?

Det enda jag hittat som verkar intressant (utan att veta något om det, har alltid enbart fodrat havre) är Hippo Pro Action. Någon som vet något om den?

Näringsvärde:
Energi 12,5 MJ
SmbRp 85g
Råfett 12%
Stärkelse 9%

Produktinfo: Stärkelsenivån hålls på en minimal nivå samtidigt som dess tunntarmssmältabarhet är extra hög. Huvuddelen ev energin stammar från skonsamma råvaror såsom fett och olika fiberråvaror. Högvärdigt protein från sojamjöl och bryggerijäst. B-vitaminer, organiskt selen och naturligt E-vitamin.

Jag tycker det ser ut som ett bra kraftfoder. Men vad tycker ni? Känns som en kandidat att titta närmare på iafl. Många andra kraftfoder är ju baserade på spannmål och/eller har stärkelse på över 20 coh gärna upp mot 40%.

Tips och idéer mottages gärna! Och finns det inget kraftfoder utan havre som ger den känslan så struntar jag helt i kraftfodret. Han kan äta lusern i så fall. Men som sagt, jag upplever honom tom på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det är en (vanlig) missuppfattning att hästar blir pigga av kraftfoder. Pluggar till husdjuragronom och det är vi (inte veterinärerna) som läser om utfodring på bland annat häst. Ett överskott av energi ger bara fetma, inte pigghet. Man har även inte hittat några samband mellan "heta" hästar och just havre trots studier på detta.

Jämför med dig själv - blir du pigg av energirik mat med t.ex. mycket fett?

Börja med att räkna ut en bra foderstat med grovfoder som grund och sen kanske testa lite mer varierad ridning (om du nu inte gör det) för att få hästen piggare. Lycka till!
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det jag inte gillar med Hippo är att det är svårt att hitta exakt innehållsförteckning på produkterna men i princip så kan du ju lika gärna blanda potatisprotein, vetekl, linfröolja och bryggerijäst själv och få bättre kontroll över innehållet.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det är en (vanlig) missuppfattningoch tror att hästar blir pigga av kraftfoder. Pluggar till husdjuragronom och det är vi (inte veterinärerna) som läser om utfodring på bland annat häst. Ett överskott av energi ger bara fetma, inte pigghet. Man har även inte hittat några samband mellan "heta" hästar och just havre trots studier på detta.

Jämför med dig själv - blir du pigg av energirik mat med t.ex. mycket fett?

Börja med att räkna ut en bra foderstat med grovfoder som grund och sen kanske testa lite mer varierad ridning (om du nu inte gör det) för att få hästen piggare. Lycka till!

Nej men det är väl rätt känt att snabba kolhydrater påverkar oss positivt vid kraftansträngning, elitidrottare äter väl inte smör som uppladdning? Om jag upplever hästen bättre på havre än samma antal Mj hö så är det väl så? Hästen är som natt och dag. Hade jag inte tyckt det så hade jag enbart fodrat hö. Jag är inte ute efter fetma.

Hästen äter alltid 80mj oavsett vad han äter, för det är den mängden energi han håller sig fin på. Sen om han äter 80mj från enbart hö eller 65mj från hö + 15mj från kraftfoder lär knappast orsaka fetma pga att jag byter ut källan till energin.

Varför tar du för givet att jag inte har en bra foderstat? Tror du verkligen att jag har min häst på en foderstat med havre som grund? Och varför tar du för givet att hästen inte rids varierat? Snacka om tråkigt inlägg :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det jag inte gillar med Hippo är att det är svårt att hitta exakt innehållsförteckning på produkterna men i princip så kan du ju lika gärna blanda potatisprotein, vetekl, linfröolja och bryggerijäst själv och få bättre kontroll över innehållet.

Nä jag håller med! Det är skitsvårt att hitta. Blir att åka till butiken och läsa på säckarna för att få veta det. Sjukt drygt. Jag vill ju kunna sitta hemma och räkna på vad jag vill ha. Potatisprotein går inte få tag på här i mitt län. Har försökt men gett upp. Har en foderhandlare som kan ta hem det men de skulle ha 300kr kilot:eek: helt stört! Har pratat med kvarnby och det fanns ingen i mitt distrikt som tar hem så pass små mängder så det lönar sig inte, utan jag ska gå genom foderhandlaren jag redan kontaktat. Så jag kör på soja. Det funkar bra och hästen gillar det. Fick bli så.

Finns det någon råvara som innehåller snabba kolhydrater likt havre men utan den mängden stärkelse? Eller går de hand i hand?
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Varför inte prova att toppa lusernen med lite olja? Då får du ren energi, och du vet rätt omgående om energi i ren form gör något för "piggheten".
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Det är ju just stärkelsen som skapar "piggheten" du vill ha, att de blir lite på tårna. Det är nog i princip helt omöjligt att få den effekten utan att ge stärkelse eller foder som innehåller mkt melass.

Det du kan prova, som kommer halvera stärkelsen per måltid, är att blanda lika delar havre och lusern till varje måltid. Det blir som om du hade fodrat med en musli med lägre stärkelseinnehåll.

Själv hade jag skippat stärkelsen helt och hållet och försökt göra ridningen roligare. Rid ut ett tag och galoppera i skogen, se om inte hästen blir piggare efter ett tag när kroppen vant sig med den nya fodret.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Nja, har provat på en travare som blev supertaggad på några dl olja. Men då var den foderstaten väl tilltagen från början, så oljan blev verkligen bara rent fnoskbränsle.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Hästen rids ut mycket och det spelar ingen roll hur mycket jag kommer galoppera i skogen för hästen kommer inte kännas mer på trycket hela dressyrpassen igenom för det. Bjudningen är det jag som skapar, men trycket att hålla ångan uppe ett pass igenom känns bättre med havren än utan. Det blir mer häst att rida, oavsett vad vi gör.
Det blir lite som att tanka turbobilen med 95oktanigt istället för 98, det går framåt på ett bra sätt men man känner att den inte laddar riktigt fullt när man trycker till.

Jag vill inte ge någon havre över huvud taget om det är så att det finns en risk att den gör min häst sjuk. Inte värt det!

Om det är svårt att hitta något bra utan spannmål eller socker så blir det ju helt enkelt att låta bli. Socker kan jag nog egentligen ge, det är endast havren som utpekats som ev bov. Så ett sockerfoder skulle kunna funka. Blir väl melass isåfall. Men jag provar helst utan först.

Havrefri müsli, vad brukar de innehålla för råvaror? Tänkte att man ser ju ofta att de innehåller typ ärtor, majs och liknande. Hur funkar sånt?
Måste åka till foderbutiken och läsa vad hippo pro action innehåller. Den är pelleterad. Men innehåller den mest tex soja, lusern och liknande så är det ju bättre å ge det rent själv, som jag redan gör.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Titta på Kvarnbyfoders Vitafor Derby.
7,6% stärkelse.

Hmm hittar ingen innehållsförteckning. Bara deklaration på värden. Så jag vet inte vad den innehåller. Står i texten att den verkar innehålla en del linkaka, betfiber och andra fibrer som är lättsmälta (vad kan det vara, lusern tex?) Och detta är ju inget jag inte redan ger. Så jag kanske helt enkelt ska öka på mina givor och st vad som händer.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Jag tror tyvärr att effekten du är ute efter bara kommer med snabba kolhydrater som är lika med socker eller stärkelse. Det hör ihop, fördelarna med nackdelarna.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Havrefri musli brukar vara gjord på majs och korn, dvs lika mkt stärkelse.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Hmm hittar ingen innehållsförteckning. Bara deklaration på värden. Så jag vet inte vad den innehåller. Står i texten att den verkar innehålla en del linkaka, betfiber och andra fibrer som är lättsmälta (vad kan det vara, lusern tex?) Och detta är ju inget jag inte redan ger. Så jag kanske helt enkelt ska öka på mina givor och st vad som händer.
innehållsförteckning finns på säckarna. Går nog även att mejla kvarnbyfoder och fråga. (tror inte jag har kvar någon gammal säck, det är länge sedan jag använde det nu)
Jag har använt Derby en del och vissa hästar verkar reagera som på havre, att de blir skitpigga av det.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

Havrefri musli brukar vara gjord på majs och korn, dvs lika mkt stärkelse.

Ja det är ju den där stärkelsen.

innehållsförteckning finns på säckarna. Går nog även att mejla kvarnbyfoder och fråga. (tror inte jag har kvar någon gammal säck, det är länge sedan jag använde det nu)
Jag har använt Derby en del och vissa hästar verkar reagera som på havre, att de blir skitpigga av det.

Ska nog ta och maila dom och se. Det är ju lite stärkelse så det borde ju inte vara någon spannmål i den. Intressant att vissa blivit pigga på det. Kanske kan vara något att testa iafl :) Bara det inte är något konstigt innehåll i det :)
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

jag kan inte påminna mig om att jag sett några konstigheter i det. Det är i alla fall helt fritt från havre, innehåller varken skal eller kärnor.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

* kl* Dodson har ett pelleterat som heter.ERS,ska ha lågt stärkelseinnehåll,gjort till korsförlamningshästar. Vet inte så mkt mer.
 
Sv: Ett uppiggande kraftfoder

jag kan inte påminna mig om att jag sett några konstigheter i det. Det är i alla fall helt fritt från havre, innehåller varken skal eller kärnor.

Okej. Är det musli eller pellets?

Har du testat olja?

Nej, jag har funderat på om jag ska prova tillsätta sojaolja till lusern och linkaka som jag redan ger. Då börjar jag ju närma mig uppbyggnaden av hur många foder ser ut.

* kl* Dodson har ett pelleterat som heter.ERS,ska ha lågt stärkelseinnehåll,gjort till korsförlamningshästar. Vet inte så mkt mer.

Okej, ska kika på det. Tack :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp