Ett vanligt sår, eller inte?

Docka

Trådstartare
1000029564.jpg


Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar börja med att se ut som ett skrapsår, sen blir det sårskorpa och pälsen faller av, sen kommer pälsen tillslut långsamt tillbaka och det läker... Det här är tredje gången det händer, exakt samma grej, men denna gång är det större än tidigare. Ibland kan det vara lite svullet, men han verkar inte störd av det, han låter en tvätta det och han försöker aldrig klia eller röra det själv.

Jag tog honom till veterinären som gav oss en salva, för hon trodde inte det var något allvarligt. Salvan heter Isaderm och gjorde ingen skillnad.
Men nu börjar jag bli mer orolig. Det ser så argt ut. Någon annan som upplevt något liknande eller som har några idéer som jag,kan ta med mig till veterinären för att pusha en mer utförlig utredning..?
 
Ser lite ut som sursår (hot spot), dvs en hudinflammation.

Det man provar med först på hemmaplan är att raka bort håret runt omkring (om det går) tvätta med tvål och vatten och om man får tag på/har hemma kan man sen använda klorhexidinspray/mousse, når det är rengjort.

Går också att som del i hemmabehandlingen stryka på klådstillande gel eller honungssalva, om hunden är där och kliar/gnider sårytan.

Om det är ett sursår, så är det i sig inte farligt, men såna kan växa och sprida aig fort om man har otur.
Återkommande liknande eksem bör man försöka ta reda på om det finns en underliggande orsak.
 
Ser lite ut som sursår (hot spot), dvs en hudinflammation.

Det man provar med först på hemmaplan är att raka bort håret runt omkring (om det går) tvätta med tvål och vatten och om man får tag på/har hemma kan man sen använda klorhexidinspray/mousse, når det är rengjort.

Går också att som del i hemmabehandlingen stryka på klådstillande gel eller honungssalva, om hunden är där och kliar/gnider sårytan.

Om det är ett sursår, så är det i sig inte farligt, men såna kan växa och sprida aig fort om man har otur.
Återkommande liknande eksem bör man försöka ta reda på om det finns en underliggande orsak.
Tack!
Jag provar dina tips och ska försöka vara ännu mer noga med renhållningen...! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 170
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 938
Hundhälsa Har under ett par månader åkt fram och tillbaka till veterinären med min hund. Först var det torra pga torra och hårda krustor hela...
Svar
4
· Visningar
1 913
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 502
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp