Bukefalos 28 år!

Ettåring på stall?

Gabriol

Trådstartare
Ni som har ettåringar, har ni dom installade under vintern eller går dom på lösdrift?

Går i funderingar på ett köpa en unghäst (1 eller 2 år) och planerar för vintern. Antar att det är bätte för en unghäst att gå på lösdrift med jämnåriga, men det som hade fungerat bäst för mig är att ha den tillsammans med min vuxna valack. Vi har stora gräshagar och dom går ute större delen av dygnet, ska väl tilläggas.

Vad tror ni? Är det bara till att lägga ner tankarna på att ha en ettåring på stall nattetid under vinterhalvåret, eller kan det fungera?
 
Sv: Ettåring på stall?

Ha ettåringen/tvååringen med kompisar i samma ålder! Det är jätteviktigt att de får rasa runt med kompisar i sin egen ålder samt då någon äldre som kan fostra.

Stor, kuperad hage bör finnas.

Finns detta tror jag inte den kommer bli sämre av att stå på stall även om lösdrift är att rekommendera.
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag har min unghäst (1år) installad nattetid perioden november-mars. Ute har han jämnåriga kamrater och en äldre häst som fostrar. För mig har det fungerat perfekt :-)
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag kapar din tråd och ställer en relaterad fråga, hoppas det är ok!

Jag har funderat mycket på om det i allmänhet finns en inställning till att unghingstar är i större behov av flockliv med jämnåriga än ungston? Mina funderingar baseras egentligen på att jag letat lösdriftsplats för ett ettårigt sto under en längre tid men endast hittat lösdrifter för ettårshingstar (och såna finns det MÅNGA). Jag har inte hittat ett enda motsvarande alternativ för ungston i hela Stockholm med omnejd. Hur tänker ni? Är det ovanligt att vilja ha sitt ettårssto med jämnåriga tjejkompisar?
 
Sv: Ettåring på stall?

jag tycker också att det verkar konstigt att det inte finns ungsto beten, är det för att man vill ha bort den stökiga hingsten och dumpar den på lösdrift och har stona hemma med äldre hästar?
ston behöver ju också jämnåriga lekkamrater :(.

ts, det bästa för unghästen är lösdrift med jämnåriga, men kan du inte tänka dig att köpa en äldre unghäst som då är mogen att börja tränas och ridas in och då ha den uppstallad med din gamla? antar att din gamla vill ha sällskap :).
 
Sv: Ettåring på stall?

För några år sen när jag själv letade efter plats för unghingst i Stockholmsområdet hittade jag bara för ungston så jag tror att det varierar år från år.
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag har haft båda delarna och vilket som funkar bra. Jämnåriga kamrater är ju ett stort plus men jag vill kunna stalla in vid ruskväder.

Årets 1½-åring kommer att stå på box, jämnårigt sällskap i hagen.
Årets föl kommer att gå på lösdrift tills snön kommer, d.e. box på natten de kallaste och ruggigaste månaderna och sedan lösdrift igen när vädret blir bättre/mildare.

Egentligen är det viktigaste att den har hagkompisar, så mkt utevistelse som möjligt (d.v.s. inte några timmar på förmiddagen utan hela dagen) och att den blir väl omhändertagen.

Mvh JV
 
Sv: Ettåring på stall?

Halvt KL
Åringar bör gå för sig själva samt ha en äldre klok häst med. De behöver äta o vila mkt samt leker sällan lika tufft som de äldre.
2 0 3-ringar kan gå ihop.

Vem i hela friden kom på att sätta ihop enbart unghästar? urbota korkat o kan leda till att vissa hittar på en massa elände o för det vidare senare i livet:mad:

Vem ska lära dem vad som är rätt o lära om livet? Vem är tryggheten/ läromästaren?
 
Sv: Ettåring på stall?

Visst kan det fungera. Är hästen ute hela dagarna i flock så visst kan den vara inne om natten. Alla har ju inte möjlighet att ha hästar på lösdrift.
 
Sv: Ettåring på stall?

Läste för några år sen en studie om unghästar och hur de utvecklas på lösdrift/stall.

Minns inte alla detaljer men i stort var det helt klart att föredra att ha hästen på lösdrift ända tills dess att den fyllt 7 år!
Med jämnåriga men även med äldre som skulle uppfostra hästarna.
Det skulle vara stora väl kuperade hagar med stockar, stenar och diken där hästarna blev tvungna att lära sig se sig för och titta vart de sätter fötterna.

De hästarna som stått på stall men i likvärdiga hagar under dagtid med kompisar och äldre uppfostrande hästar blev ändå inte lika välmusklade och hade sämre hållbarhet högre upp i åldrarna.

Även när de passerat denna "7års gränsen" var det att föredra att ha hästarna på lösdrift i välkuperade hagar för muskelmassans och hållbarhetens skull, men viktigast var det tydligen tills de var 7.

Det var väl ingen katastrof att ha hästarna installade heller, men man hade sett en klar skillnad mellan de som gått ute resp varit inne.
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag rekommenderar lösdrift i stor, kuperad hage tillsammans med en större flock.

Har läst flera studier under åren och alla "pekar" åt samma håll.. -att unghästar växer upp bäst i större flockar , på stora ytor. Dels för att de lär sig "hästspråk" bättre .. och de bygger upp muskler, leder, skelett osv. bättre.
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag håller med dig, ettåringar ska inte gå i flock med 2-3 åringar. I undantagsfall kan det säkert fungera men generellt är de äldre unghästarna lite för hårda mot åringarna. Vi försöker att alltid ha en gammal gubbe med unghästarna. Vår ettåring går just nu med en 16-årig valack som är underbar med henne. Han lär henne hur man uppför sig men är gudasnäll och väldigt överseende med hennes misstag. De äter till och med kraftfoder ur samma hink när vi fodrar på betet.

Jag upplever att hon på så vis får en bra start i hur man uppför sig mot sina kamrater och hoppas att hon får en sund inställning till andra hästar och mat. :D

Däremot värdesätter jag att en unghäst har en annan unghäst att leka med men då gärna under övervakning av en äldre.

Mvh JV
 
Sv: Ettåring på stall?

Konstellationen bör ju stämma även när hästen är ung. Jag gjorde som många andra, tog hem ett sto med jämnårig kamrat till min när han var föl. Dom hängde ihop en sommar men det var inte lyckat. Min gosse var inte alls intresserad av att umgås med kompisen så den skickades tillbaka till sin ägare efter några månader. Istället tog jag hem en 4-årig shettishingst som under 1 års tid lekte och fostrade min unge på ett superbt sätt. Det var helt fantastiskt att se hur dom for omkring, brottades och bar sig åt. Jag har mycket att tacka den där lilla shettisen för...han var en ypperlig kompis och lärare och det hänger med än idag när min är 4 år.
 
Sv: Ettåring på stall?

Ni som har ettåringar, har ni dom installade under vintern eller går dom på lösdrift?

Går i funderingar på ett köpa en unghäst (1 eller 2 år) och planerar för vintern. Antar att det är bätte för en unghäst att gå på lösdrift med jämnåriga, men det som hade fungerat bäst för mig är att ha den tillsammans med min vuxna valack. Vi har stora gräshagar och dom går ute större delen av dygnet, ska väl tilläggas.

Vad tror ni? Är det bara till att lägga ner tankarna på att ha en ettåring på stall nattetid under vinterhalvåret, eller kan det fungera?

Både mina och mina kompisars 1åringar står på box nattetid samt går i vanlig grus eller gräs hage ibland med jämnåriga men oftast enbart med äldre hästar. Fungerar perfekt alla är inkörda och tränas kontinuerligt.
Det är inga konstigheter med att ha 1åringar på box dom lär sig bara att bli mycket trevligare hästar när man håller på mycket med dom. Det ger också dig som ägare mycket mera tid att träna hästen i bland annat att lyfta benen bli borstad osv varje dag istället för då och då i lösdriften. :D
 
Sv: Ettåring på stall?

Vi har våra på box, men jag skulle gärna ha lösdrift. Förhoppningsvis kommer vi nu att kunna bygga en lösdrift, så att det könet vi får mest får gå där, övriga stallas upp. (Vi brukar få 4-5 föl/ år. Skulle vi tex få tre hingstföl och ett stoföl ett år skulle det bli hingstarna som fick lösdriften det året.)

Jag har dock hittills inte upplevt några som helst problem med att ha dem på box, men det kan ju också bero på att våra hästar är travare som körs in som 1,5 åringar. Med andra ord rör de på sig väldigt mycket även utanför hagen.
Alla våra hästar är dessutom ute så stor del av dygnet som möjligt, ofta tar jag in dem vid 23-tiden på kvällen.

Vad gäller att det finns fler hingstbeten är sto-dito kan bero på det faktum att hingstar faktiskt har ett större behov att att busa med jämnåriga. Hingstarna stegrar, brottas och bits, medan stona springer räserrundor. :-)
 
Sv: Ettåring på stall?

Det är inga konstigheter med att ha 1åringar på box dom lär sig bara att bli mycket trevligare hästar när man håller på mycket med dom. Det ger också dig som ägare mycket mera tid att träna hästen i bland annat att lyfta benen bli borstad osv varje dag istället för då och då i lösdriften.

Min numera 3-åring är uppvuxen på lösdrift men där bands de upp 2 ggr/dag för kraftfoder + visitering, alla 4 hovar lyftes dagligen. Det behöver man ju inte ha hästen på box för att göra...
 
Sv: Ettåring på stall?

*KL*

Min 1,5-åring ska stå på box på nätterna i vinter, men det är hon van vid... Hon tycker om att komma in, är en riktig liten innehäst :) Som sällskap harhon en 3-årig shettisvallack, men det är inte ofta de busar. Är det någon av dem som busar (eller försöker) är det han, hon är lite lat av sig och tycker att ätande klår det mesta :D Har sett de racea kanske... 5 ggr på 2 månader!
 
Sv: Ettåring på stall?

Min numera 3-åring är uppvuxen på lösdrift men där bands de upp 2 ggr/dag för kraftfoder + visitering, alla 4 hovar lyftes dagligen. Det behöver man ju inte ha hästen på box för att göra...

Det har jag aldrig sagt...
Dock så KAN man skippa att leda hästen tex om man inte hinner eller inte vill när dom står på lösdrift. Det kan man inte om dom står på box...
Win win situation med box i min mening.
 
Sv: Ettåring på stall?

Konstellationen bör ju stämma även när hästen är ung. Jag gjorde som många andra, tog hem ett sto med jämnårig kamrat till min när han var föl. Dom hängde ihop en sommar men det var inte lyckat. Min gosse var inte alls intresserad av att umgås med kompisen så den skickades tillbaka till sin ägare efter några månader. Istället tog jag hem en 4-årig shettishingst som under 1 års tid lekte och fostrade min unge på ett superbt sätt. Det var helt fantastiskt att se hur dom for omkring, brottades och bar sig åt. Jag har mycket att tacka den där lilla shettisen för...han var en ypperlig kompis och lärare och det hänger med än idag när min är 4 år.
Jag lånade en åring som sällskap till min som liten, men min sparkade emot den första dagen o sen umgicks de inte på hela sommaren alls.
Den äldre fick agera lekkompis.
 
Sv: Ettåring på stall?

Jag har haft både ock, installade i box och på lösdrift. Jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

Oavsett så måste unghästar (upp till 3 år) ha kompisar i sin egen ålder. Då får man bäst hästar. Det innebär dock inte att hästen ska gå med enbart unghästar, för det ger ingen uppfostran eller någon "braighet" alls. En jämn balanserad flock är bäst!

Kan du inte ta in en till åring eller 2-åring och ha stallad hemma hos dig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 324
Senast: Twirro
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 870
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp