Ettåring som bits och nyps

Sandra78

Trådstartare
Vår nyblivna ettåring är en våldsam liten figur. En period var hon som sjutton på att bitas, kom krypande och högg en i armar och ben om man satt på golvet. Det har hon slutat med, däremot biter och drar hon i kläderna när hon sitter i famnen, framförallt när hon är trött. Det är bara mig hon gör så mot. Och så biter hon gosedjuren i öron och nos på samma sätt.
Funderar på om det kan vara något "mys-bett" liksom? Hon är inte så överdrivet i nappen, den duger bara nattetid.

Jobbigare är det med hennes nypande, har man henne i famnen tar hon gärna tag i näsan eller läppen och nyper/rycker. Hon har rivit mig så jag fick näsblod, så hon är inte särskilt försiktig... Hur kommer man till rätta med sånt? Jag brukar ropa "aj" och ta bort hennes hand, men det tar många upprepningar innan hon slutar. En förälder till ett jämnårigt barn har samma problem men brukar fösa bort barnet eller släppa ner det på golvet så fort det nyps, tycker dock inte det verkar funka bättre för dem mer än för stunden.
 
Sv: Ettåring som bits och nyps

Funderar på om det kan vara något "mys-bett" liksom? Hon är inte så överdrivet i nappen, den duger bara nattetid.

Jobbigare är det med hennes nypande, har man henne i famnen tar hon gärna tag i näsan eller läppen och nyper/rycker. Hon har rivit mig så jag fick näsblod, så hon är inte särskilt försiktig... Hur kommer man till rätta med sånt?

Jag tror på din teori om mys-bett. Mitt barn bets också i den åldern (bara mig), och också ofta vid trötthet. Både i det fallet och med nypandet så tror jag att de har svårt att besinna sig, de har ännu inte utvecklat förmågan att kontrollera sina impulser. Jag gjorde bara vad jag kunde för att blockera möjligheten att bita/nypas, och misslyckades det så sa jag bara "aj". Sedan gick det över av sig själv :)
 
Sv: Ettåring som bits och nyps

Min lilla flicka är snart två och har också varit en bitare. Det har gått i olika perioder.

Nu är det så att hon ibland biter sina kompisar på dagis, hon verkar bita dem som hon tycker bäst om så det är inget elakt menat. På dagis så löser dagisfröken det så att lillan får gå med napp i munnen när det sätter in (både fröken och barnen hjälps åt att hålla den där, det blir som en lek). Lillan är inte sån att hon använder napp särsklt mycket, men hon kan tänk sig att ha den ibland. Med nappen i munnen kan hon ju inte bitas. Hemma är det svårare tycker jag, för betten kan komma när man ska gosa eller när lillan blir arg (då kan hon både bitas och nypa både mig och när det inte går sig själv).

När det gör riktigt ont så skriker jag och vänder mig bort från henne (här kan man inte låtsas utan det måste vara på riktigt) och säger att nu vill jag inte vara med längre. Det brukar inte krävas många sekunders avståndstagande förrän budskapet har gått fram och man istället får ge en tröstande kram.
 
Senast ändrad:
Sv: Ettåring som bits och nyps

Kan bara berätta hur en kompis till mig löste problemet med sin tjej som också bet och nöp lite samt stoppade fingrarna på mamman där de inte skulle vara. Hon gjorde mer som en djurmamma hade gjort. När det inte hjälpte att fösa undan, så bet hon själv lite när tex barnet stoppade in tummen i mammas mun för att nypa tag i kinden. Inte hårt men litet bett. Eller så nöp hon själv till lite lätt.
Samt när barnet gjorde riktigt illa, då ignorerade mamman henne för en stund, bara för att markera att det där gjorde ont. Självklart hade hon förklarat för barnet innan.
Hon fick bukt på problemet och barnet gör inte mer sådana saker.
Barnet lärde sig att vara försiktig även om det kliade i munnen etc.
 
Sv: Ettåring som bits och nyps

Vår nyblivna ettåring är en våldsam liten figur. En period var hon som sjutton på att bitas, kom krypande och högg en i armar och ben om man satt på golvet. Det har hon slutat med, däremot biter och drar hon i kläderna när hon sitter i famnen, framförallt när hon är trött. Det är bara mig hon gör så mot. Och så biter hon gosedjuren i öron och nos på samma sätt.
Funderar på om det kan vara något "mys-bett" liksom? Hon är inte så överdrivet i nappen, den duger bara nattetid.

Jobbigare är det med hennes nypande, har man henne i famnen tar hon gärna tag i näsan eller läppen och nyper/rycker. Hon har rivit mig så jag fick näsblod, så hon är inte särskilt försiktig... Hur kommer man till rätta med sånt? Jag brukar ropa "aj" och ta bort hennes hand, men det tar många upprepningar innan hon slutar. En förälder till ett jämnårigt barn har samma problem men brukar fösa bort barnet eller släppa ner det på golvet så fort det nyps, tycker dock inte det verkar funka bättre för dem mer än för stunden.

Ja, det låter som "mysbett"...många barn gör så för att visa att något är extra gosigt eller "jag tycker om dig".

Ofta funkar det bättre att avleda än att straffa såsom bita tillbaka osv, en 1 åring har inte konsekvenstänket och impulskontrollen som ett äldre barn har och kan koppla samman "Om jag biter Pelle så blir mamma jättearg och då får jag inte vara med" utan de reagerar i första hand på impulsen, inte på att konsekvensen blir "obehaglig". När sonen var liten så var en reaktion det roligaste han visste vilket ledde till att det istället blev en uppmuntran att bitas, först när vi ignorerade betendet och avledde med tex en leksak eller dyl så försvann intresset.
 
Sv: Ettåring som bits och nyps

Nej, jag känner ju också att hon förstår ju inte att hon gör illa oss.
Vi har lärt henne "klappa fint" på husdjuren, dvs att så länge hon smeker dem får hon gärna sitta där, men om hon drar, klättrar eller nyper på dem blir hon bortlyft.
Det fungerar faktiskt jättebra, hon kan bli exalterad över att ha en hund/katt framför fötterna och börja veva på med armarna, men så fort man säger "klappa fint" så lägger hon ner handen försiktigt på djuret. Kanske funkar på samma sätt med människor också, jag ska prova :laugh:

Bitandet ser jag inte som nåt bekymmer längre, i och med att hon bara biter försiktigt i tröjan. Bara spännande att veta vad som far igenom det lilla huvudet när hon gör så.
 

Liknande trådar

Småbarn Min son på snart 14 månader bits ibland, bara på mig och oftast bara på armarna eller så biter han tag i min tröja när han ålar upp i...
Svar
8
· Visningar
1 161
Småbarn Första och enda barnet,är 2 år gammal. För några månader så började han bitas,men det slutade snabbt,tack och lov! Det kom bara vid lek...
2
Svar
25
· Visningar
6 070
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 663
Senast: mmbot
·
K
Övr. Katt För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be Hon har vuxit upp med sin mamma och sin...
Svar
18
· Visningar
3 667
Senast: Calolajn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp