Ettårsvaccinering

Tora

Trådstartare
Har en unghund som fyllde ett år i dag. Kom på att han måste ju vaccineras då. Måste det vara exakt på ettårsdagen eller har man några veckors spelrum?

Har semester om en vecka och det hade varit skönt att göra det då i lugn och ro. Annars får jag försöka få tag i en tid på måndag.

Hade tänkt ringa veterinären i dag och fråga, men det har gått i ett på jobbet så jag har inte kommit ifrån för att ringa.
 
Har en unghund som fyllde ett år i dag. Kom på att han måste ju vaccineras då. Måste det vara exakt på ettårsdagen eller har man några veckors spelrum?

Har semester om en vecka och det hade varit skönt att göra det då i lugn och ro. Annars får jag försöka få tag i en tid på måndag.

Hade tänkt ringa veterinären i dag och fråga, men det har gått i ett på jobbet så jag har inte kommit ifrån för att ringa.
Du har spelrum. Minns inte längre vad min veterinär sa men några veckor är lugnt. Har ett vagt minne av en månad men ta det med en nypa salt.
 
Vore underbart om det är helt ok att vänta en vecka. Har haft så sjukt mycket att göra och tiden har gått så rysligt fort så jag har helt missat att han fyller ett år nu :bag:
 
Det är helt lugnt att vänta! ☺️
  • Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder
  • Hund över ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan
  • Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, tävlings- och/eller utställningsdagen
 
Vore underbart om det är helt ok att vänta en vecka. Har haft så sjukt mycket att göra och tiden har gått så rysligt fort så jag har helt missat att han fyller ett år nu :bag:
Ja men en vecka lovar jag är okej. Även två. Sen vågar jag inte lova längre även fast jag har för mig att det ska funka ett tag till.
 
Jag vaccinerar hellre i förtid än efter, speciellt rabies. Om det skyddet går över tiden så räcker nästa spruta bara ett år istället för tre. Men ni kanske inte vaccinerar för rabies.
 
Jag vaccinerar hellre i förtid än efter, speciellt rabies. Om det skyddet går över tiden så räcker nästa spruta bara ett år istället för tre. Men ni kanske inte vaccinerar för rabies.
Det stämmer väl inte? Det enda som händer är att man får en ny karens på 21 dagar.
 
Det stämmer väl inte? Det enda som händer är att man får en ny karens på 21 dagar.
Kanske det bara är finska Kennelklubbens direktiv. Been there. Det är nåt vi ALLTID kollar på tävling också.

Nej det är tydligen tillverkarens svar. Jag har en lång mail konversation med msd animal health som tillverkar vaccinet. Vissa veterinärer gav tre års och vissa bara ett. Det var en himla fight senast vi vaccinerade hund för sent.
 
Senast ändrad:
16549256554866869634080288514729.jpg


Här är svar från animal health efter att ha stridit med flera veterinärer och chefsveterinär. Körde genom translate så kan se tokigt ut

En förståelse för den allmänna hundens försvarssvar, vårt vaccin mekanism som antagits i många andra länder baserat på produktresumén är skyddet tillräckligt i ett tidigare vaccin i en hund i mer än ett år. Detta är just situationen när det gäller rabiesvaccination dock mångfacetterad eftersom det är en allvarlig, DÖDLIG MÄNNISKA RABIES [1], och utöver veterinärbeslutet EN ADMINISTRATIV ÄRENDE SOM PÅVERKAR MM. FÖR ATT RESA EN HUND [2]. VETERINANTEN SOM VACCINERAS SKA ARBETA I SÅDAN FALLSPECIFIK BEDÖMNING. Bedömning från fall till fall veterinären tar hänsyn till tidigare vaccinationer med deras datum och med sina varumärken, hundresehistorik, hundens hälsostatus och en bedömning av dess förmåga att svara på vaccinet samt hundens livssituation den potentiella risken för rabiesexponering och dessutom den OFFICIELLA BEHOV AV EN VACCINATIONSGILTIGHET, t.ex. på grund av eventuell resa. Speciellt för rabiesvaccinationer när det finns andra aspekter än hundskydd: ett fullt giltigt vaccin krävs i många situation.
 
Jag vaccinerar hellre i förtid än efter, speciellt rabies. Om det skyddet går över tiden så räcker nästa spruta bara ett år istället för tre. Men ni kanske inte vaccinerar för rabies.
Han är förvisso vaccinerad mot rabies, men tas den igen när hunden fyllt ett år eller tas den på ettårsdagen efter grundvaccinering av rabies.
 
Första rabiesvacc ska tas ett år senare. Speciellt om det är ett pass ni har.
Det beror på vilket vaccin det är.
Sen måste du också tänka på att finska kennelklubben har andra regler än svenska kennelklubben för tävling, i Sverige finns det nämligen inte alls krav på att hunden ska vara rabiesvaccinerad.

Inom EU för att resa finns det bara detta krav:

Vaccination against rabies - The pet animal (dog, cat or ferret) must be vaccinated against rabies by an authorised veterinarian in accordance with Annex III to Regulation (EU) No 576/2013Search for available translations of the preceding linkEN•••, as follows:

  • the animal was at least 12 weeks old at the date the vaccine was administered,
  • the date of administration of the vaccine does not precede the date of marking or reading of the transponder,
  • the period of validity of the vaccination starts not less than 21 days from the completion of the vaccination protocol for the primary vaccination, and any subsequent vaccination was carried out within the period of validity of the preceding vaccination
Med det fetade hänvisas alltså till vaccintillverkarens egna bestämmelser kring när vaccinationen måste upprepas.

De vanligaste vaccinen mot rabies som ges i Sverige är
Nobivac Rabies - 12 veckor och nästa efter 3 år

Rabisin - 12 veckor, 1 år efter grundvaccinering, därefter vart 3:e år.

Versiguard Rabies - 12 veckor och nästa efter 3 år
 
Det är lugnt. Så länge det görs innan ni ska på tävling så räcker det med om du gör det innan det gått 4 år sen 12 veckors-vaccinet. Ja. 4 år, inte veckor.
Nä det stämmer ju inte :) Är hunden över 1 år så måste den vara vaccinerad senast vid 10 månaders ålder. Eller tolkade jag dig fel? 🙈
 
Alltså, det är ju skillnad på vad tillverkaren rekommenderar för bästa skydd och vad SKK kräver för tävling. Vad SKK kräver har @mysboll lagt in ovan. Vad tillverkaren rekommenderar hittar du i FASS.

Jag tror Nobivac är ett av de vanligaste att använda i Sverige och de säger enligt nedan om sitt DHPPi

Grundvaccination:

En vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.

I de fall tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, kan en första vaccination ges fr.o.m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Hunden bör ej utsättas för smitta under 14 dagar efter den första vaccinationen.


Revaccination:

En skyddande immunitet mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus bibehålls därefter genom revaccination med 2-3 års intervall och mot sjukdom orsakad av infektion med hundens parainfluensavirus genom årlig revaccination.

Angående Rabies; För att tävla i Sverige krävs inte rabies alls och för att resa inom EU är kraven lägre ställda än för att tävla i Finland. För att resa inom EU räcker rabiesspruta vart tredje år har jag för mig, men även här har tillverkarna olika rekommendationer.

Vill du tävla i Finland så läs på deras regler. Får hunden rabiessprutan för 1 års ålder så räcker den bara 1 år. Får den sprutan efter 1 års ålder så räcker den längre.
 
Nä det stämmer ju inte :) Är hunden över 1 år så måste den vara vaccinerad senast vid 10 månaders ålder. Eller tolkade jag dig fel? 🙈
Om hunden är över 1 år gammal och ska tävla eller i vissa fall gå kurs så behövs vaccination (DHPPi) efter att den blev 10 månader gammal.

Exempel:
Hund med grundvaccination har fått DHPPi enligt konstens alla regler så att senaste sprutan togs vid 12 veckors ålder. Hunden ska tävla eller gå kurs med krav på vaccination när den är 1 år och några dagar gammal. Hunden behöver då få ny vaccination någon gång mellan det att den är 10 månader gammal och det att kursen/tävlingen startar.

Hund med grundvaccination har fått DHPPi enligt konstens alla regler så att senaste sprutan togs vid 12 veckors ålder. Den här hunden ska dock inte tävla förrän den är 3 år gammal. Då är det helt ok att den får nytt vaccin bara någon dag innan tävlingen eftersom det inte gått mer än 4 år sedan den blev grundvaccinerad.

Hundar behöver inte vara vaccinerade bara för att vistas ute. Hundar behöver grundvaccination och sedan påfyllning med som längst 4 års mellanrum enligt SKKs tävlingsregler. Men när man vaccinerar dem som valpar med den "avslutande" sprutan vid 12 veckor, då räknas det som en grundvaccinering.

Min Aysu fick tex inte sitt "1års-vaccin" förrän hon var över 2 år gammal. Aldrig några som helst problem.
 
Det beror på vilket vaccin det är.
Sen måste du också tänka på att finska kennelklubben har andra regler än svenska kennelklubben för tävling, i Sverige finns det nämligen inte alls krav på att hunden ska vara rabiesvaccinerad.

Inom EU för att resa finns det bara detta krav:

Vaccination against rabies - The pet animal (dog, cat or ferret) must be vaccinated against rabies by an authorised veterinarian in accordance with Annex III to Regulation (EU) No 576/2013Search for available translations of the preceding linkEN•••, as follows:

  • the animal was at least 12 weeks old at the date the vaccine was administered,
  • the date of administration of the vaccine does not precede the date of marking or reading of the transponder,
  • the period of validity of the vaccination starts not less than 21 days from the completion of the vaccination protocol for the primary vaccination, and any subsequent vaccination was carried out within the period of validity of the preceding vaccination
Med det fetade hänvisas alltså till vaccintillverkarens egna bestämmelser kring när vaccinationen måste upprepas.

De vanligaste vaccinen mot rabies som ges i Sverige är
Nobivac Rabies - 12 veckor och nästa efter 3 år

Rabisin - 12 veckor, 1 år efter grundvaccinering, därefter vart 3:e år.

Versiguard Rabies - 12 veckor och nästa efter 3 år
Som du ser är det just nobivac och tillverkaren ger ingen garanti på över ett år även om kennelklubben gör det här. Det var därför just den veterinären bara skrev ett år även om en nnn veterinär sa att hon hade skrivit tre.

Det är alltså upp till veterinären själv om hen vågar lova tre år. Tydligen... Precis som det står i din text.
 
Om hunden är över 1 år gammal och ska tävla eller i vissa fall gå kurs så behövs vaccination (DHPPi) efter att den blev 10 månader gammal.

Exempel:
Hund med grundvaccination har fått DHPPi enligt konstens alla regler så att senaste sprutan togs vid 12 veckors ålder. Hunden ska tävla eller gå kurs med krav på vaccination när den är 1 år och några dagar gammal. Hunden behöver då få ny vaccination någon gång mellan det att den är 10 månader gammal och det att kursen/tävlingen startar.

Hund med grundvaccination har fått DHPPi enligt konstens alla regler så att senaste sprutan togs vid 12 veckors ålder. Den här hunden ska dock inte tävla förrän den är 3 år gammal. Då är det helt ok att den får nytt vaccin bara någon dag innan tävlingen eftersom det inte gått mer än 4 år sedan den blev grundvaccinerad.

Hundar behöver inte vara vaccinerade bara för att vistas ute. Hundar behöver grundvaccination och sedan påfyllning med som längst 4 års mellanrum enligt SKKs tävlingsregler. Men när man vaccinerar dem som valpar med den "avslutande" sprutan vid 12 veckor, då räknas det som en grundvaccinering.

Min Aysu fick tex inte sitt "1års-vaccin" förrän hon var över 2 år gammal. Aldrig några som helst problem.
Ja, precis. Det vet jag. Jag tolkade dig, eller läste, fel. Ursäkta :)
 
Som du ser är det just nobivac och tillverkaren ger ingen garanti på över ett år även om kennelklubben gör det här. Det var därför just den veterinären bara skrev ett år även om en nnn veterinär sa att hon hade skrivit tre.

Det är alltså upp till veterinären själv om hen vågar lova tre år. Tydligen... Precis som det står i din text.
I svenska FASS står det klart och tydligt 3 år. Och det är det svenska veterinärer ska gå efter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp