EU stöd jordbruksfastighet

polly p

Trådstartare
Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har haft sedan förra ägaren av vår fastighet! Dock inga som helst avtal eller arrenden.
Nu har min dotter köpt granngården och där har varit samma , alltså ingen som har avtal/arrende.
Vi vill slå ihop och söka gårdsstöd eller vad det nu heter för betande hästar.
Men då visar det sig att bonden söker även på all mark som vi betar och som tillhör vår egendom! Även dom vid dotterns gård.


Det borde väl juridiskt vara vi som kan söka?

Han har väl under dom ca fem år vi bott där fått ut bidrag på mark som vi äger och även betar/ brukar.
 
Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har haft sedan förra ägaren av vår fastighet! Dock inga som helst avtal eller arrenden.
Nu har min dotter köpt granngården och där har varit samma , alltså ingen som har avtal/arrende.
Vi vill slå ihop och söka gårdsstöd eller vad det nu heter för betande hästar.
Men då visar det sig att bonden söker även på all mark som vi betar och som tillhör vår egendom! Även dom vid dotterns gård.


Det borde väl juridiskt vara vi som kan söka?

Han har väl under dom ca fem år vi bott där fått ut bidrag på mark som vi äger och även betar/ brukar.

Att han söker på mark som han varken äger eller brukar får stå för han. Vill ni värna om grannsämjan så säg till han att ni kommer söka eu-stödet nu.
Sök ni för den mark som ni brukar.
 
Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har haft sedan förra ägaren av vår fastighet! Dock inga som helst avtal eller arrenden.
Nu har min dotter köpt granngården och där har varit samma , alltså ingen som har avtal/arrende.
Vi vill slå ihop och söka gårdsstöd eller vad det nu heter för betande hästar.
Men då visar det sig att bonden söker även på all mark som vi betar och som tillhör vår egendom! Även dom vid dotterns gård.


Det borde väl juridiskt vara vi som kan söka?

Han har väl under dom ca fem år vi bott där fått ut bidrag på mark som vi äger och även betar/ brukar.
Utan arrendeavtal ska han inte få stöd.
 
När jag köpte nuvarande gård tog det ett par år innan jag fick koll på att någon lyfte bidrag här.
Det visade sig vara föregående ägares mammas sambo som lyfte bidrag.
Han hade inte och hade aldrig haft något med denna gård att göra.

När jag kontaktade ansvarig fick jag besked att det inte kontrolleras att den som söker bidrag är den som brukar/betar mark.

Jag var också tvungen att få en överlåtelse signerad av den personen som lyfte bidrag.
Helt fantastiskt system.
 
Förstår jag det rätt med att han har djur som betar delar av marken, men att han söker på all mark?
Arrendeavtal är förvånansvärt sällan skriftliga. Har han sina djur på er fastighet och ni accepterat det kan man säga att det finns en form av avtal även om det inte är skriftligt.

EU stöd kan vara snårigt och det är viktigt att marken uppfyller de krav som ställs och att ni uppfyllt de åtagande som finns. Rekommenderar att ni tar hjälp av kunnigt folk för att reda ut det. Får ni den hjälpen första gången kan ni säkert fixa det själv framöver.
 
Utan arrendeavtal ska han inte få stöd.
Ofta finns inga skriftliga avtal, det är inget som ingår i ansökan. Ansökanden kan dock hamna i trångmål om det visar sig att ansökan inte stämmer, att marken inte skötts på det sätt som utlovats vilket lätt kan hända om det finns en annan ägare och bara en svagt kommunicerad överenskommelse.

Det finns också många regler att följa så det är inte alls ovanligt att en brukare ansöker för en större areal än hen äger och tar på sig efterlevnaden av skötseln och sökandet av stöd, eftersom denne kanske har maskinparken som krävs. Det blir ett slags muntligt avtal.

Man har inte rätt att göra så vilt, utan det bygger på att man har en överenskommelse. Men den kan ha funnits länge och så länge ingen aktivt kommunicerar att man avser att bryta den, så finns den kvar.
 
Har en egen sådan överenskommelse (ägd del av mark som annan söker stöd för) som jag är mycket tacksam för. Hade jag behövt ordna skötseln på egen hand hade den kostnaden varit mycket högre än stödet (förutom då krånglet med själva ansökan och åtagandet), nu är den bara ”lite till” för någon som söker för och sköter en stor areal och har alla maskiner.
 
Man har inte rätt att göra så vilt, utan det bygger på att man har en överenskommelse. Men den kan ha funnits länge och så länge ingen aktivt kommunicerar att man avser att bryta den, så finns den kvar.
Vilket är lite spännande. för i andra sammanhang upphör alla avtal och tillstånd när ny ägare kommer.

Vi har en granngård där det först bedrevs sågverk. Hårt rreglerat med ljudnivåer, utbredning av verksamheten etc. Inget tillstånd till bullervall. (ägaren byggde ett matjordsupplag istället. Avlångt och toppigt - som en ljudvall...)

Ny ägare kom till och inga av det begränsningar eller tillstånd som fanns för anläggningen gällde längre. Nya ägaen kan låta och breda ut sig som han behagar.
 
Förstår jag det rätt med att han har djur som betar delar av marken, men att han söker på all mark?
Arrendeavtal är förvånansvärt sällan skriftliga. Har han sina djur på er fastighet och ni accepterat det kan man säga att det finns en form av avtal även om det inte är skriftligt.

EU stöd kan vara snårigt och det är viktigt att marken uppfyller de krav som ställs och att ni uppfyllt de åtagande som finns. Rekommenderar att ni tar hjälp av kunnigt folk för att reda ut det. Får ni den hjälpen första gången kan ni säkert fixa det själv framöver.
Exakt! Han har väl typ tjänat 30 000 på våra!
 
Vilket är lite spännande. för i andra sammanhang upphör alla avtal och tillstånd när ny ägare kommer.

Vi har en granngård där det först bedrevs sågverk. Hårt rreglerat med ljudnivåer, utbredning av verksamheten etc. Inget tillstånd till bullervall. (ägaren byggde ett matjordsupplag istället. Avlångt och toppigt - som en ljudvall...)

Ny ägare kom till och inga av det begränsningar eller tillstånd som fanns för anläggningen gällde längre. Nya ägaen kan låta och breda ut sig som han behagar.
Jo, som @Bee skrev ovan, det är en djungel där ägarbyte av mark inte alltid upphäver.
 
Vilket är lite spännande. för i andra sammanhang upphör alla avtal och tillstånd när ny ägare kommer.

Vi har en granngård där det först bedrevs sågverk. Hårt rreglerat med ljudnivåer, utbredning av verksamheten etc. Inget tillstånd till bullervall. (ägaren byggde ett matjordsupplag istället. Avlångt och toppigt - som en ljudvall...)

Ny ägare kom till och inga av det begränsningar eller tillstånd som fanns för anläggningen gällde längre. Nya ägaen kan låta och breda ut sig som han behagar.
Dom har säkert upphört eller egentligen aldrig funnits men bonden har lite livlig fantasi!
Han drar nytta av stöden sas :angel:
 
Ni har alltså 6 ha betesmark som uppfyller kraven för EU-stöd. Betar han 2 ha eller mer? Isf hade ni ändå inte kunnat söka stöd.
Egentligen behöver han inte vara på våra marker alls men ja, i nuläget två för det var enklare med logistiken och vi var lite snälla!
Men vi har börjat lacka ur..
 
Egentligen behöver han inte vara på våra marker alls men ja, i nuläget två för det var enklare med logistiken och vi var lite snälla!
Men vi har börjat lacka ur..

Men då har ni ju ett avtal?!

Tror ni ska ha en lite ödmjukare inställning till detta. Kan mycket väl vara så att han är helt fel ute, men det kan också vara så att han har all rätt till det. Ta hjälp och red ut vad som gäller först. Då kan ni också få hjälp med vad som krävs av er för att kunna söka stöd. Hur ni behöver sköta marken, mängden träd osv.

Vad står de i köpeavtalet om befintliga arrendeavtal och stödrätter? Nu är stödrätter inte aktuellt längre, men utan det har ni tidigare inte kunnat söka stöd.
 
Men då har ni ju ett avtal?!

Tror ni ska ha en lite ödmjukare inställning till detta. Kan mycket väl vara så att han är helt fel ute, men det kan också vara så att han har all rätt till det. Ta hjälp och red ut vad som gäller först. Då kan ni också få hjälp med vad som krävs av er för att kunna söka stöd. Hur ni behöver sköta marken, mängden träd osv.

Vad står de i köpeavtalet om befintliga arrendeavtal och stödrätter? Nu är stödrätter inte aktuellt längre, men utan det har ni tidigare inte kunnat söka stöd

Vi vet ju att han inte har arrende avtal men förra ägarna lät honom beta av delar av markerna!
Så det känns jätte konstigt att vi inte skulle ha rätt till våra marker ..
 
Alltså ni får väl prata med bonden. Antingen berätta att ni vill ta hem marken och sköta den själv, eller höja arrendet (så det motsvarar stöden, rätt vanligt). Jag tror uppsägningar ska vara gjorda typ senast i februari, om avtalet inte säger något annat. Arrenden löper normalt på om inget speciellt är skrivet.
Sen ta det därifrån.
Tänk på att marken ska skötas (hur beror på vad man söker) och allra minst putsas varje år.

Den enda kontroll som görs när man söker stöd är som någon tidigare sagt att inte fler söker stöd för samma mark. Det krävs inga avtal för att söka stöd. Den som söker är dock ansvarig för att villkoren uppfylls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 665
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 284
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp