EU tänker införa en lag för att övervaka alla medborgares kommunikation

Och nu vill Sveriges regering göra det olagligt att förolämpa poliser. Neofascismen är här:meh:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...det-olagligt-att-forolampa-offentliganstallda

Jag är helt för att ge mer skyddade uppgifter och ge exempelvis socialsekreterare mer trygghet, men olagligt är helt orimligt. Olagligt med hot och trakasserier, men att kunna förolämpa en polis utan att bli åtalad känns som en grundbult i en rättsstat.
Ja, men säg om polisen skriker "horunge" då... som det virala klippet. Är det ok att säga något tillbaka?
Och jag är också positiv till att ge socialsekreterare större möjlighet till trygghet. Men det känns ärligt talat som att man lyfter fram den biten (som nog många håller med om) som svepskäl...
 
Och nu vill Sveriges regering göra det olagligt att förolämpa poliser. Neofascismen är här:meh:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...det-olagligt-att-forolampa-offentliganstallda

Jag är helt för att ge mer skyddade uppgifter och ge exempelvis socialsekreterare mer trygghet, men olagligt är helt orimligt. Olagligt med hot och trakasserier, men att kunna förolämpa en polis utan att bli åtalad känns som en grundbult i en rättsstat.
Ja jag fattar inte hur detta skulle gå till ens? Jag har jobbat som socialsekreterare i 10 år och skulle jag polisanmäla alla gånger nån förolämpat mig skulle jag inte göra annat, helt ärligt kan jag tycka att folk faktiskt kan få förolämpa mig litegrann när jag omhändertagit deras barn.
Däremot välkomnar jag att ens adressuppgifter ska bli lite mer skyddade.
 
Aftonbladet:
Genom en ny EU-lag, kallad ”Chat ontrol 2.0”, vill man införa ett system för att kunna skanna krypterad kommunikation. Det gäller även det som kallas ”end to end”–kryptering där hela vägen från avsändaren till mottagaren krypteras.

Orsaken till lagen är att EU vill förhindra att barnporr sprids. Det är vällovligt men som förslaget är utformat betyder det att du kan glömma allt vad privatliv och personlig integritet heter.

Det nya med chat control är nämligen att det blir obligatoriskt för nätjättar att skanna i princip allt; meddelanden, videosamtal, e-post, bilder och olika molntjänster.

Bara det olagliga ska rapporteras till polisen. Med rent mjöl i påsen behöver du inte vara orolig...
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/O8aXkl/s-borde-saga-nej-till-chat-control
 
Jo men med denna lag kommer vi övervakas av staten och EU i realtid. Utan att vi är misstänkta för brott.
Ringer du eller chattar t.ex. med din läkare på vårdgivarens krypterade tjänst så kommer staten ändå kunna lyssna/spela in/spara samtalet. Automatiskt.
Så fattar jag det utifrån artikeln.

Företag måste följa gdpr och måste lämna ut registerutdrag om man ber om det.
Det görs ju redan!
Din mobiloperatör och din internettjänst har reda björnkoll på all kontakt du har via deras tjänster. Internet bevakas för att spåra våld och barnporr t.ex.

Jag fick plötsligt reklam från en matvaruaffär jag paserade, i en annan stad, på väg till jobbet där. Nånstans hade de fått info om att jag passerade affären på morgonen och på eftermiddagen fem dagar i veckan. Har aldrig handlat där.

Ridsports avelsjournalist blev varnad och avstängd ett tag -för sexuellt innehåll. Hon hade skrivit en engelsk text om en stallion hon gillade......😁

Hörde en alldeles utmärkt intervju med Ylva Johansson som lagt fram förslaget i EU. Utan att detaljminnas allt så verkade det vettigt. Och jag är ändå emot övervakning av privatpersoner.
Om det övervakas ska det ske reglerat.
.
 
Det görs ju redan!
Din mobiloperatör och din internettjänst har reda björnkoll på all kontakt du har via deras tjänster. Internet bevakas för att spåra våld och barnporr t.ex.

Jag fick plötsligt reklam från en matvaruaffär jag paserade, i en annan stad, på väg till jobbet där. Nånstans hade de fått info om att jag passerade affären på morgonen och på eftermiddagen fem dagar i veckan. Har aldrig handlat där.

Ridsports avelsjournalist blev varnad och avstängd ett tag -för sexuellt innehåll. Hon hade skrivit en engelsk text om en stallion hon gillade......😁

Hörde en alldeles utmärkt intervju med Ylva Johansson som lagt fram förslaget i EU. Utan att detaljminnas allt så verkade det vettigt. Och jag är ändå emot övervakning av privatpersoner.
Om det övervakas ska det ske reglerat.
.
Ja, och nej. Inte allt lagras och är åtkomligt för staten. Inte heller kommer den "oreglerade" övervakningen minska, eftersom det här inte avhandlar den biten.
 
@tanten Att du fick reklam från den där butiken du passerade är pga platstjänster. Den funktionen kan man slå av själv. (Fast då funkar inte telefonen lika bra).
 
@tanten Att du fick reklam från den där butiken du passerade är pga platstjänster. Den funktionen kan man slå av själv. (Fast då funkar inte telefonen lika bra).
Ja? Och?.
Jag behöver inga tips på hur jag ska gömma mig.

Det är fenomenet som irriterar. Att "nån" håller koll på var jag är.
 
Är det bara jag som funderar på att tjäna pengar på alternativa sätt att kommunicera. Sälja tjänsten pony express. Fast med tvåhjuling. Eller sälja brevpapper. Sälja koder som härleds till en specifik upplaga av Vår kok bok. Oändliga möjligheter i de paranoida fbgrupper som finns.
 
Är det bara jag som funderar på att tjäna pengar på alternativa sätt att kommunicera. Sälja tjänsten pony express. Fast med tvåhjuling. Eller sälja brevpapper. Sälja koder som härleds till en specifik upplaga av Vår kok bok. Oändliga möjligheter i de paranoida fbgrupper som finns.
Jag hade gärna sett att fler skickade vanliga brev, med post. Så att det inte behöver kosta 30 spänn att skicka ett vykort till grannlandet.
 
För mig personligen spelar det ingen roll. Jag vill känna mig trygg och är det detta som finns att tillgå just nu är det ok. Världen står för en stor omstrukturering när det gäller infomation och övervakning. Vi får se vad vi står om 5 år i denna fråga.
Men håller med om att riktad reklam som förföljer dig på nätet är ett gissel.
 
För mig personligen spelar det ingen roll. Jag vill känna mig trygg och är det detta som finns att tillgå just nu är det ok. Världen står för en stor omstrukturering när det gäller infomation och övervakning. Vi får se vad vi står om 5 år i denna fråga.
Men håller med om att riktad reklam som förföljer dig på nätet är ett gissel.

Mina konversationer hade varit extremt tråkiga att läsa/lyssna på :rofl: Så om det är priset jag behöver betala för att ett barn ska slippa utsättas för sexualbrott så betalar jag det gärna!
 
För mig personligen spelar det ingen roll. Jag vill känna mig trygg och är det detta som finns att tillgå just nu är det ok. Världen står för en stor omstrukturering när det gäller infomation och övervakning. Vi får se vad vi står om 5 år i denna fråga.
Men håller med om att riktad reklam som förföljer dig på nätet är ett gissel.
Det är ju bitvis ett problem, att känna sig trygg, och att vara trygg är inte samma sak. Så frågan är ju om det finns bättre sätt att få folk att känna sig trygga, som inte inkluderar att all kommunikation på nätet ska läsas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp