Lilla

Trådstartare
Är jättedåligt insatt. Röstar man på samma parti som till riksdagsvalet? Eller hur resonerar ni?
Finns det något ställe där man kan läsa om vad partierna vill/tycker?
 
Är jättedåligt insatt. Röstar man på samma parti som till riksdagsvalet? Eller hur resonerar ni?
Finns det något ställe där man kan läsa om vad partierna vill/tycker?

”Man” röstar på vem man vill, finns ingen regel.

De flesta partier bör väl ha startat upp sina valplattformar vid det här laget, där kan du läsa mer :)

Som @mandalaki skriver finns också valkompasser att göra. Jag brukar gilla SVTs https://valkompassen.svt.se/
 
Är jättedåligt insatt. Röstar man på samma parti som till riksdagsvalet? Eller hur resonerar ni?
Finns det något ställe där man kan läsa om vad partierna vill/tycker?
Man röstar utefter man tycker att EU ska fungera eller ha inflytande eller inte över oss.

Jag röstade nej till EU en gång i tiden och har inte ändrat mig en millimeter på det, är snarare ännu mer övertygad om att det är något jag INTE vill ha kvar. De som står på den sidan av åsikt är definitivt inte de jag röstar på i våra egna val.
Jag har dock läst på i olika valkompasser och hittat kandidater jag känner att jag med gott samvete kan rösta på, oavsett dess politiska färg.
 
DN har öppnat upp sin sida för alla inför EU-valet.
De har gjort intervjuer med alla partiers toppkandidater i podd-form men ett utdrag ur alla intervjuer finns där även som text. Utöver det har de gjort korta filmsnuttar på ca 1 minut om vad varje parti står för och vill uppnå/viktiga frågor inom EU.
Super bra och snabbläst tycker jag!

https://www.dn.se/nyheter/politik/s...rna-med-partiernas-toppkandidater-i-eu-valet/

Något som också är viktigt är att se i vilket block i parlamentet partiet är med i och vilka andra partier som är med där och samarbetar.
Jag var och förtidsröstade igår :) För mig är mänskliga rättigheter, jämställdhet, migration och klimat de viktigaste frågorna. Valet var då mycket enkelt!
 
Jag kommer rösta på ett parti som kan påverka för miljön, om det blir samma eller inte har jag inte kollat upp än:o
 
Jag har gjort ett par valkompasser. Och så har jag tänkt igenom vilka frågor jag tycker är viktigast på EU-nivån. För mig är det miljön och migrationen. Utifrån det står jag nu och vacklar mellan två partier.

Det är mina hjärtefrågor i EU-valet också. Djurskydd känns också som en viktig fråga för EU.
 
Jag röstade inte på samma som i riksdagsvalet :) Jag vill se bland annat att de andra länderna i Europa ska ha lika ”hårda” djurskyddslagar som Sverige. När jag röstar i riksdagsvalet så röstar jag mot privatisering av vård och skola för den frågan är viktig för mig.
 
Jag vacklade lite mellan 2 partier men gjorde sedan SVTs Valduellen mellan dessa och 5-0 varje gång till ena partiet visade med ganska tydlig riktning vad rösten borde bli.

Valkompasserna gav typ 5 partier på exakt samma poäng och 2 partier i botten. Så den gav inte mig så mycket om man bara tittade på totalpoängen.

Ett problem med valkompasserna är att de inriktar sig för mycket på populistiska just nu aktuella sakfrågor och för lite ideologi. Tycker jag.
 
Jag har gjort SVTs valkompass samt kollat lite politiska inslag ang EU-valet på nyhetsrapporteringar osv. Det ser ut att bli samma som jag röstade i riksdagsvalet, har ett par kandidater från det partiet som ser ut att matcha mig bra.
 
Jag vacklade lite mellan 2 partier men gjorde sedan SVTs Valduellen mellan dessa och 5-0 varje gång till ena partiet visade med ganska tydlig riktning vad rösten borde bli.

Håller med om att valkompassen utelämnar många frågor, därför är det bra att kunna läsa vad de enskilda kandidaterna brinner för. Vart hittar du Valduellen?
 
Mina hjärtefrågor är för övrigt klimatet, frihet för människor, kunskap och kunskapsutveckling, samarbete i regionen, freden, kampen mot nationalism, ignorans och extremism. Migrationen, social rättvisa. Stort hjärta blir det!
 
Känner att rättssäkerhet på Internet och att stoppa galna copyright lagar har seglat upp högt på priolistan så jag måste sätta mig in i vad partierna tycker den här gången. Gillar verkligen PP men tveksam till om de får nog med röster..
 
Är jättedåligt insatt. Röstar man på samma parti som till riksdagsvalet? Eller hur resonerar ni?
Finns det något ställe där man kan läsa om vad partierna vill/tycker?


Jag planerade att rösta på samma parti som till riksdagsvalet, vilka arbetar med mina hjärtefrågor och som jag känner stort förtroende för. Men när jag gjorde valkompassen fick jag ett annat parti på högsta plats ;), så nu har jag läst på mer om deras arbete och program, vilka de samarbetar med i parlamentet och lite sådant. Båda partier står ganska nära varandra och samarbetar dessutom mycket så det är mest en avvägning av var min röst gör mest nytta.

De viktigaste frågorna för mig är ekologisk och social hållbarhet inom och utanför unionen, fattigdomsbekämpning och fördelning av resurser, och samarbete och fredsbevarande åtgärder. Allting hänger ju ihop på det hela taget.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Smoothi
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 090
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp