EU vill förbjuda blodston

Tömmer de ur blod på dem tills de dör? Vad är blodet till?
Vill inte klicka på länken :cry:
De tappar digivande/dräktiga (?) ston på blod för att producera formula som används i fertilitetsbehandling på till exempel grisar. Du kan klicka på länken om du vill, det finns inga bilder eller filmer - för att se filmen måste du klicka vidare in på youtube, jag ha skummat filmen, den är hemsk. :(
 
Tömmer de ur blod på dem tills de dör? Vad är blodet till?
Vill inte klicka på länken :cry:
Nej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.
 
Nej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.
Men herregud. Utstuderad grymhet i flera led.
 
Men herregud. Utstuderad grymhet i flera led.
Ja det gick inte att undgå att börja gråta. Det behövs verkligen förbud mot det här. Jag blev extra chockad tror jag för jag vet inte så mycket om islandshästar på Island men i min naivitet trodde jag de typ levde ett skyddat liv à la kor i Indien, typ att de var nationalklenoder och hade en högst skyddad status. Det här jag såg i videon var gränslös grymhet.
 
Nej dräktiga ston har speciella hormoner i blodet som tillför tillväxt och fertilitet när det ges till andra djur tex används det i grisuppfödning för ökad produktion. Stona tappas på ca 5 liter blod i veckan under 8 veckor. Det sker under väldigt stressade former, flock med ston och föl vallas i små inhägnader och piskas och agas med metallrör in i fållorna där blodet tappas. Fölen kan inte stå emot paniken bland de fullvuxna stona och kommer i kläm. Skador uppstår i paniken. Jag fick avbryta videon när de började misshandla ett föl som försökte följa efter sin mamma. Fölen är för övrigt en biprodukt av blodtappningen. De behöver dräktiga ston för att få hormoner i blodet men de behöver inte fölen. Fölen går till slakt och det är billigt att slakta fölen.
Men fyfan va hemskt :cry:
 
Det borde ju faktiskt gå att göra det här utan att plåga djuren. Vi kan ju hålla andra lantbruksdjur humant. Att fölen går till slakt har jag faktiskt inga problem med så länge de behandlas väl.
Jag tycker, även om jag inte orkar ha en filosofisk diskussion om det (och jag tycker det blir en filosofisk diskussion, på riktigt alltså) att det är oetiskt det med.
 
Jag tycker, även om jag inte orkar ha en filosofisk diskussion om det (och jag tycker det blir en filosofisk diskussion, på riktigt alltså) att det är oetiskt det med.

Det är helt ok att anse det. Jag ser också etiska problem med det men samtidigt så har jag inte problem med att vi håller djur för mat så någonstans är jag inte helt emot det. Men som sagt, djuren ska ju hållas på ett vettigt sätt.

Att hästar föds upp till mat ser jag dock noll problem med, det är inte värre än att föda upp nötkreatur till slakt. Men givetvis ska de behandlas väl. Sedan att jag personligen inte äter häst är en annan femma, det är enbart en känslomässig sak för mig. Att andra äter häst är jag ok med.
 
Ja det gick inte att undgå att börja gråta. Det behövs verkligen förbud mot det här. Jag blev extra chockad tror jag för jag vet inte så mycket om islandshästar på Island men i min naivitet trodde jag de typ levde ett skyddat liv à la kor i Indien, typ att de var nationalklenoder och hade en högst skyddad status. Det här jag såg i videon var gränslös grymhet.
De har samma status som andra "matdjur"....
 
Jag bor på Island och har både sett blodston och följt diskussionen på nära håll. Det går att göra detta på ett bra sätt och behandla både ston och föl bra, vilket många också gör. Att föl slaktas och bli mat ser jag inget fel i. De fölen har haft bättre liv än de flesta andra köttdjur vi äter. Men det finns rötägg inom alla områden när det kommer till djurhållning. Det jag ser att har gått fel här är att myndigheten som sköter djurskyddet inte gjort sitt jobb och att de veterinärer som deltagit i detta på gårdarnar som framkommer i filmen inte gjort något åt detta, utan rent av deltagit i det hela. Nu tror jag att detta kommer att sluta mer eller mindre av sig själv då ämnet som tas ur blodet även går att framställa på konstgjord väg. Företaget som köper blodet här på Island betalar så lite för det att många bönder med blodston kommer att sluta med detta då det inte längre är lönsamt.
 
De isländska stona behandlas illa i samband med tappningen men för övrigt har de ett fritt och gott liv. Jag har läst om att liknande sker i sydamerika och att de stona är undernärda och inte får hovvård. De hormonerna går på export och minns jag rätt så hamnar en del i Europa. Alltså är det enda rätta att förbjuda hormonbehandling av grisar.
 
Är inte insatt i detta men är det bara på Island detta sker i Europa?
Jag såg en liknande film för några/nåt år sen, minns inte vartifrån nu, Sydamerika tror jag.
Men att det exporterades till Europa bland annat.
Det var en fruktansvärd film värre än den isländska som är aktuell nu.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: Ajaj
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp