Hej. Jag är ägare till en Eurasiertik på 1.5 år. Rasen kom till Sverige först 1994. Det är en spetsras som är framtagen genom korsning mellan Chow-Chow,Wolfspitz och Samojed. Den är medelstor, harmoniskt byggd med vargaktigt kilformat huvud. Det är en väldigt livlig hund, som behöver massor med social träning, annars kan den lätt bli skygg. Jag trivs väldigt bra med min hund. Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor. :idea:
 
Tack för att du tog dig tid att svara :bow:

Sedan jag skrivit inlägget har jag och sambon faktiskt varit hos en eurasieruppfödare och kikat på underbara hundar. Vi tror att euraiser kommer passa oss utmärkt och nu gäller bara att planera när vi kan skaffa vovve!

//a
 
Sv: Re: Eurasier

Återupplivar en väldigt gammal tråd;

Min mamma har tingat en liten eurasier tik, vi hämtar henne i början av december.
Hade faktiskt aldrig hört talas om rasen innan vi var och kolla på henne och hennes syskon samt mamma.
Verkar vara underbara hundar.

Däremot berättade uppfödaren för oss att denna hund faktiskt inte alls var livlig och inte krävde mycket varken psykiskt eller fyskiskt, som det låter på personen som skrivit inlägget ovanför aemaria.
Någon som vet hur det egentligen ligger till där?
Dock så spelar det inte alls någon roll då mamma vill träna mycket på alla sätt och vis med hennes blivande hund.
Är mer en nyfiken fråga från min sida bara.
 
Sv: Re: Eurasier

Jag har en kompis med en sådan som hon tävlar med i lydnad och spår - hon går som en klocka, och jag går på kurs med fyra andra.
De verkar faktiskt vara nästan perfekta sällskapshundar, de hänger med på det mesta utan att kräva speciellt mycket. En på kursen har inte ens lärt hunden "sitt" men det verkar funka utmärkt ändå eftersom rasen verkar vara så lugn och vill vara tilllags.
De verkar dock vara rätt reserverade och lite fega när det gäller främmande människor.
 
Sv: Re: Eurasier

Vad kul. Ja vi fick höra att dem kunde vara lite reserverade, var dock inget problem för mamma då förra hunden drog omkull henne så fort hon gick bland folk, eftersom hunden var så glad i människor.. och mamma lite för svag!

Tacka vet jag min lilla phalenehane! :angel:
 
Sv: Eurasier

Jag har flera kompisar med eurasier (undrar om ni läser på Buke? :angel:) och jag tycker att det är ganska tråkiga hundar. Jag vill dock påpeka att det är min personliga uppfattning och självklart är "smaken" olika. Jag brukar skämta med mina kompisar att det är en lobotomerad hundras (och ja - de vill fortfarande vara vän med mig :D).
 
Senast ändrad:
Sv: Eurasier

Jag har flera kompisar med eurasier (undrar om ni läser på Buke? :angel:) och jag tycker att det är ganska tråkiga hundar. Jag vill dock påpeka att det är min personliga uppfattning och självklart är "smaken" olika. Jag brukar skämta med mina kompisar att det är en lobotomerad hundras (och ja - de vill fortfarande vara vän med mig :D).

Ja, det är ju inte en hundras som jag skulle vilja ha (jo,ibland när vrålapan är pest) men faktum med att det är rätt ont om bra sällskapshundar som just inte är speciellt krävande och där fyller de en funktion. Det verkar ju även som de kan vara duktiga om de kommer till en engagerad hundägare.
 
Sv: Eurasier

Absolut, du har helt rätt att de fyller en funktion och att det är ont om sällskapshundar som inte kräver så mycket.
 
Sv: Eurasier

En nära bekant till mig hade en sådan, en hane. Kan säga att det fanns inte ett dugg som tilltalade mig hos den hunden. Den var reserverad=direkt skygg, långsam, inaktiv. Vid 3-4 års ålder dvs vuxen hane var han fortsatt skygg men nu kryddad med tendens till att ångestbita samt kom i våldsamma slagsmål med familjens övriga hundar. Hunden avlivades för ett halvår sedan sedan den visat tendens att även bli aggressiv mot barn.

URTRIST hund och sett utifrån den hade jag absolut inte valt denna ras.
 
Sv: Eurasier

En nära bekant till mig hade en sådan, en hane. Kan säga att det fanns inte ett dugg som tilltalade mig hos den hunden. Den var reserverad=direkt skygg, långsam, inaktiv. Vid 3-4 års ålder dvs vuxen hane var han fortsatt skygg men nu kryddad med tendens till att ångestbita samt kom i våldsamma slagsmål med familjens övriga hundar. Hunden avlivades för ett halvår sedan sedan den visat tendens att även bli aggressiv mot barn.

URTRIST hund och sett utifrån den hade jag absolut inte valt denna ras.

Det är också min erfarenhet av rasen. Chow Chowen slår igenom på en del. Kan funka bra i familjen, men är reserverade mot främlingar (vilket i sig inte behöver vara en nackdel). Många av dem tillåter inte människor de känner ta i dem överhuvudtaget. Det är en stor nackdel på utställning och hos veterinären.
Det är ingen ras jag hade valt. Visst är de söta. Tyvärr verkar uppfödarna glömma bort den negativa sidan hos hundarna.
 
Sv: Eurasier

Kan funka bra i familjen, men är reserverade mot främlingar (vilket i sig inte behöver vara en nackdel). Många av dem tillåter inte människor de känner ta i dem överhuvudtaget.

Det är väl mycket detta som gör att de känns lobotomerade. De blir inte glada när man kommer och vill definitivt inte bli klappade av mig som kommer och hälsar på.

Jag vill inte gå in för mycket på just dessa hundar eftersom deras ägare kanske läser här (hej C & U :D!) och jag vill inte prata "skit" om deras val av hundras, men de är dessutom lite skraja av sig för både det ena och det andra.
 
Sv: Eurasier

Vad roligt med så många synpunkter.
Och det är väll tur att vi alla älskade olika hundraser, hur skulle det annars bli? :D
 
Sv: Eurasier

Eurasiern är den bästa sallskapshund du kan tänka dig.

Helt okompliserad, nyfiken och med på allt du kan tänka dig.
Jobbar vi mycket med hunden eller tar det lugnt är lika bra, bara hon får vara med familjen.

Sen att den sällan skäller är inte någon nackel tycker jag. Klart att är du ute efter en vakthund så blir det värre

Min eurasier är allt annat än reserverad. Men jag vet att det förekommer innom rasen.
Den uppfödaren jag valde att ta ifrån, har inte någon individ som har ens en tendens till att vara reserverad.
 
Sv: Eurasier

Jag har bara träffat på ett par stycken, och inte pratat med dessa ägare.
Men en kund till oss hade en och hon sa att det var det största misstaget hon gjort, att skaffa en sån.
För den var ett rent helvete, den var skällig, lydnaden var noll, totalt ouppfostrad och ville inte lära sig alls.
:D
Men jag tror det var en omplacering på 6 månader.
Hon hade också bara hört bra saker om den rasen, och så går hon på en nitlott sådär. Hon konstaterade att den blandingen inte var bra.

Hoppas ni hittat en liten pärla som vill jobba och är lydig och lättsam att uppfostra.
 
Sv: Eurasier

Jag har en Eurasiertik på snart 5 månader och har träffat många valpar och vuxna hundar av den här rasen, alla lika underbara! Det stämmer att vissa Eurasiers är reserverade mot främlingar, det är inte som en labrador eller golden som tycker att höjden av lycka här i livet är att hälsa på varenda människa den ser. Ganska samhällsvänligt med andra ord, med en hund som tyr sig till sin ägare och inte "måste" hälsa på allt och alla. Men jag kan säga att detta gäller inte alla, miljötränar man sin hund från första början får du en väldigt öppen hund.

Gällande motion så ska de inte vara så krävande för sin storlek vid vuxen ålder, men som alla hundar behöver de så klart aktivering. Nu är ju min hund fortfarande en valp och därmed ett energiknippe utan dess like, men efter ett par år brukar de lugna sig och bli värdiga och harmoniska hundar.

Att dom inte skäller mycket tycker iaf jag är väldigt skönt. Jaktintresset finns hos vissa individer, även om det inte är något man eftersträvar inom rasen, men nu har ju alla hundar den instinkten i sig ;) Min Eurasier är väldigt lättlärd men det gäller att komma ihåg att det inte är en brukshundsras, utan en sällskapshund, om än en mångsidig sådan. Jag känner Eurasiers som både är viltspårschampion och tävlar i lydnad, själv har jag tänkt att använda min till bl.a. agility. Överlag så är det en heterogen ras eftersom den trots allt inte har funnits så länge än. Så det gäller att hitta "sin" typ, de finns i många färger och kroppsbyggnaden kan variera lite. Men som med alla hundraser gäller det att läsa på innan så att man vet vad man skaffar, det gjorde jag och hundrasen är precis allt jag hoppades på och ännu mer, helt underbara! Värt att komma ihåg är att din hund blir vad du gör den till, de olika raserna har olika förutsättningar som man givetvis ska ta reda på i förhand, men sen är det upp till ägaren att uppfostra och träna sin hund. Sen finns det alltid individer som är undantag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp