C

Clintan

Såg att det var någon här på Buke som hade en sådan eller om det är någon som vet något om dem. Kan ni inte berätta lite om dem, jag tycker att de verkar helmysiga. :)
 
Vi har en.. Förvisso är hon bara en valp (3 månader) men vi har ju träffat många vuxna Eurasier också.
Håller med, tycker också de verkar helmysiga! Något speciellt du undrar över? :) Har ju inte sådär jättelång erfarenhet, men jag kan alltid försöka svara så gott jag kan.
 
Min väninna har en 4-årig Eurasierhane och jag och min Boxerflicka umgås mycket med den. Säger som tidigare trådsvarare... Har du några särskilda frågor så kan jag försöka svara. :)

/JES
 
Läste på deras hemsida att de fällde två ggr om året, det gör min jämthund också, men han fäller rätt mycket mellan fällningarna också. Är det samma med dem eller de hårar ner mer normalt mellan fällningarna? Hoppas ni förstår vad jag menar. Läste också att de kunde vara reserverade, hur är det med det, verkar det vara positivt eller negativt? Det stod också att de var ganska vaktsamma, men skäller inte mycket. Gör de bara en uppmärksam om det kommer någon eller skäller de?
 
Fällandet har jag inte så stor erfarenhet av, ännu. Vår lilla håller ju på att börja tappa valpullen, så just nu är det hår lite överallt.
Vår uppfödares hundar hårade inte mycket mellan fällningarna, däremot när de väl fällde så var det rejält. Men som sagt, mycket mer vet jag inte.
Rasen kan vara reservad ja, men jag tror det beror på jättemycket - Hur miljön varit hos uppfödaren, hur miljön och träningen är hos den senare ägaren samt hur hunden är som individ. Jag tycker det är positivt när hunden är något reserverad, inte så att den är rädd och inte vågar ta kontakt med andra människor men jag tycker det är väldigt skönt att de inte rusar fram till varje människa de ser. Så - att rasen kan vara reserverad tycker jag är positivt, om man nu inte vill ha en väldigt social hund.
Hos vår Eurasier har vi däremot inte sett skymten av den här egenskapen. Fast hon är inte VÄLDIGT intresserad, för när hon väl har hälsat så är det inget mer med det.
Jag har träffat vissa Eurasier som nästan har hoppat undan när man närmar sig, men så extremt tror jag sällan att det är?

Bevakningen, tjaa.. Några jag har mött har sagt att deras Eurasier skäller då & då, men inte överdrivet. Vår uppfödares hundarn skäller lite då någon kommer, men tystnar så fort matte kommer. Vår hund kan göra små skall ifrån sig, men inte ofta, mycket eller länge. Men jag tycker inte hon "vaktar" speciellt mycket annars. Om det är något väldigt konstigt som går förbi på parkvägen (idag var det t.ex. en stor gräsklippare) så kan hon skälla och sedan gå in till oss och det ser ut som om hon säger "Kom ut och titta, det är en helmysko sak utanför vår tomt!" ;) Men som sagt, hon är bara 3 månader.

:)
 
Min väninnas hane är rätt så vaktig runt matte och skäller hysteriskt på andra hundar när han åker bil, men inte så mycket när han är hemma (utom på glassbilsljudet! :D).
När de möter andra hundar ute så lägger han sig oftast bara ner och gör ingenting tills den andra hunden har passerat. Vissa hanhundar kan han morra mot OM de morrar/skäller på honom. Det beteendet har blivit lite mer markant nu när de har en tikvalp också (Rottis) som han "vaktar" mot alla andra hundar när de går ut.
Han är lite reserverad på så sätt att han inte går fram till/hoppar på folk när de kommer/går förbi, utan snarare väntar med att gå fram och hälsa tills han funderat ut vad det är för figur. Samtidigt så är han ju även reserverad mot tex. domaren i en utställningsring. Vet inte om det positiva eller negativa överväger?
(Jag menar... jag har ju BOXER.. vad vet jag om pluset med reserverade hundar??? :D)
Pälsen har jag inte tänkt så noga på så jag får fråga henne om det imorgon.
 
Samtidigt så är han ju även reserverad mot tex. domaren i en utställningsring. Vet inte om det positiva eller negativa överväger?

Åh, en av mina vänners Eurasier är jättefin och fått riktigt bra kritik på utställningarna - MEN han är för skygg. Domaren får knappt ta i honom och därför så får han aldrig riktigt bra poäng.. Det är ju synd om hundarna blir så, verkligen.
Sen tror jag, om man får en väldigt reserverad hund och inte vill ha den egenskapen, så kan man nog dra tillbaka det lite genom mycket träning!
 
Håller med om att det är en träningssak. I just den här hanens fall så beror det till största delen på förra ägaren som fick för sig att ett vettigt hundliv kan väl en hund ha nere i källaren helt utan att få gå ut!!! :mad:
Han har blivit mycket öppnare och trevligare sen han kom till min väninna. I början var han rädd för det mesta, men nu har har blivit ---> :cool:
 
Vad kul! :) Vår uppfödare har också en Eurasier som knappt hade någon kontakt med människor som liten (till ca 5-6 mån ålder) och han är riktigt skygg. Han går gärna frma och snosar på en men om man rör honom försvinner han som en stucken gris.. :( Det är så synd när sånt händer.
Vet du vart din väninnas Eurasier kommer från?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundhälsa Såg detta på sydsvenskans hemsidan kanske värt att veta för er som ger hundfrodret SMAAK https://svenska.yle.fi/a/7-10044849
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 365
Senast: Is
·
  • Artikel
Hästnyheter Den första veterinären som röntgade Felicias häst såg två frakturer på stoets knä. – Han sa very, very bad. Jag bröt ihop och bara grät...
Svar
4
· Visningar
1 588
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp