Eurovision Song Contest 2019 - SEMIFINAL 2

voltis

Trådstartare
Men självklart ska vi ha en tråd som ESC semifinal 2 också!
Sändningen börjar kl 21:00 på torsdag!

:banana::banana::banana:

Ni kan läsa min långa inledning i semi1 tråden, men kortfattat så ska det röstas fram 10 bidrag som kommer gå till den stora finalen på lördag! Och i denna semi tävlar ju Sverige, så vi får vara med och rösta också! Extra kul!

De tävlande i semifinal 2 är:

1. Armenien

Låt: Walking out.
Artist: Srbuk.
2. Irland

Låt: 22.
Artist: Sarah McTernan.
3. Moldavien

Låt: Stay.
Artist: Anna Odobescu.
4. Schweiz

Låt: She got me.
Artist: Luca Hänni.
5. Lettland

Låt: That night.
Artist: Carousel.
6. Rumänien

Låt: On a Sunday.
Artist: Ester Peony.
7. Danmark

Låt: Love is forever.
Artist: Leonora.
8. Sverige

Låt: Too late for love.
Artist: John Lundvik.
9. Österrike

Låt: Limits.
Artist: PÆNDA.
10. Kroatien

Låt: The dream.
Artist: Roko.
11. Malta

Låt: Chameleon.
Artist: Michela.
12. Litauen

Låt: Run with the lions.
Artist: Jurij Veklenk.
13. Ryssland

Låt: Scream.
Artist: Sergey Lazarev.
14. Albanien

Låt: Ktheju tokës.
Artist: Jonida Maliqi.
15. Norge

Låt: Spirit in the sky.
Artist: KEiiNO.
16. Nederländerna

Låt: Arcade.
Artist: Duncan Laurence.
17. Nordmakedonien

Låt: Proud.
Artist: Tamara Todevska.
18. Azerbajdzjan

Låt: Truth.
Artist: Chingiz.


Så vad tror vi om detta då?? Favoriter? Kommer Sverige ta sig till final??
Här är en recap till semifinal 2:


Varsågoda att tippa :D
 
Oddsen just nu säger att följande kommer bli topp 10:
Nederländerna, Sverige, Ryssland, Azerbaijan, Schweiz, Malta, Makedonien, Norge, Armenien; Danmark
Här finner vi låten som varit etta på bettinglistorna i princip hela tiden: Nederländerna. Vad tror ni??

Jag TROR att dessa kommer gå vidare:
De fetade är jag rätt säker på, de övriga kan byta plats med de flesta andra, precis som i semi 1 är det många liknande låtar, solotjejer... Så absolut inte säker!

Nederländerna
Sverige
Ryssland
Azerbaijan
Schweiz
Norge

Danmark
Kroatien
Malta
Moldavien

Sverige kommer garanteraat gå vidare, jag tror på en topp 5 placering i finalen som det känns i dagsläget ;)
Storfavoriten Nederländerna är jag säker på finalplats och topp 3, men inte lika säker på segern faktiskt. Många har klagat på trist scenframträdande, men avskalade nummer har vunnit förr!
Schweiz har även dom varit i topp på bettinglistorna hela tiden och jag gillar den starkt, charmig kille och lättsam låt, men även där har scentramträdandet kritiserats...
Azerbaijan har klättrat typ 10 placeringar sen repen började, intressant och jag gillar verkligen låten!
Ryssland är alltid i topp i förhand och artisten Segeij har ju varit med förr....

Hur det än går, finalen kommer bli grym!!
 
Vilka VILL jag då ska gå vidare?? :D
Utan inbördes ordning:

Sverige - en av våra starkaste bidrag på länge! Han vinner så mkt på sitt liveframträdande och sitter den så blir det topp 5, nosar även på guldet!
Nederländerna - melodin är mkt vacker och han sjunger bra. Jag är dock osäker, precis som många andra, på scenframträdandet, det kommer avgöra. Men absolut i toppen i finalen.
Schweiz - otroligt charmig kille och glad lättsam låt. Småskrattar lite åt texten men äh, det svänger. Får se hur det blir på scenen, risk för att det inte funkar lika bra som i videon.
Norge - första gången jag hörde joiken bara skrattade jag, men låten sätter sig på hjärnan och joiken blir ändå rätt bra där tillslut ;)
Nord Makedonien - vacker låt och stark röst!
Kroatien - det är lite fånigt kanske med gyllene vingar och vita kläder, sett allt det förr, även låten låter lite daterad. Men han sjunger ju så jäkla bra!
Danmark -. inte deras bästa låt de skickat men den nynnar man lätt med i och det är lite småtrevligt sådär!
Azerbaijan - den fanns ej med i spotifylistan från början så jag missade den helt! >Tills för några veckor sedan och det är ju bra! Och han har tydligen gjort grymma rep så ser fram emot att se det live.

Sen har jag inga större favoriter bland resten, men säger Ryssland då han är proffsig och ok låt, dock inget WOW, och Malta då jag tror dottern kommer gilla artisten ;)
 
2. Irland
Låt: 22.
Artist: Sarah McTernan.

7. Danmark
Låt: Love is forever.
Artist: Leonora.

8. Sverige
Låt: Too late for love.
Artist: John Lundvik.

9. Österrike
Låt: Limits.
Artist: PÆNDA.

11. Malta
Låt: Chameleon.
Artist: Michela.

13. Ryssland
Låt: Scream.
Artist: Sergey Lazarev

15. Norge
Låt: Spirit in the sky.
Artist: KEiiNO.

17. Nordmakedonien
Låt: Proud.
Artist: Tamara Todevska.


Jag önskar att SAN Marino vinner för den får mig att bli glad i detta mellanmjölksland.

Men Norge är oxå bra så dom får gärna vinna.
 
Jag förstår inte alls varför Nederländerna är så stor favorit. Jag tycker att den är tråkig. Fin men tråkig. Jag förstår inte Italien eller Frankrike heller. Ryssland, nja, han är bra men låten är lite för dramatisk och samtidigt tråkig.

Jag tycker att Schweiz är bra men inte min vinnare.

Jag tycker att årets startfält saknar den där riktigt bra låten som jag lyssnar på på repeat. I år är faktiskt Sverige favoriten för mig.
 
Den här semin känns lite mer slätstruken av någon anledning, där är liksom inget riktigt konstigt som det var i första semin. Det är lite synd!
Men de jag gillar mest är Sverige, för det är en glad låt som bara får mig på bra humör. Sen tycker jag Nederländerna kommer med en riktigt bra låt, men deras staging är hemsk. Jag vet inte om jag kan förlåta dem för det. Sen har vi Azerbajdzjan, som ger mig Scissor Sisters-vibbar i refrängen och det är sådär lagom tacky som Eurovision ska vara.

De som jag tror går vidare:
Sverige
Nederländerna
Azerbajdzjan
Ryssland
Schweiz
Malta
Norge
Nordmakedonien
Irland
Armenien

De tre sista är jag osäker på, vem som helst kan hoppa in där egentligen.
 
Jag har noll intresse av detta men råkade få syn på den här och tyckte att den var kul :rofl:
tumblr_priddtBe5B1tfuvuio1_640.jpg

Så jag bara måste visa den i den här tråden :D
 
Snart smäller det! :banana:

Laddar med kvällsjobb, slutar 20:00 och hinner lagom hem för att dra fram lite snacks och bänka mig!

Heja John!
Heja Azerbaijan!
Heja Schweiz!
Heja Norge!
Heja Nord Makedonien!

Tror jag! Har ju sett flera favoriter falla efter liveframträdandet!
 
Kommer ni rösta?
Min spontana tanke är att det borde gynna Sverige om svenskarna avstår från att rösta på de andra - eller tänker jag fel?

//för snål för att rösta oavsett... 😜
 
och nästa fråga...
Jag hörde eller läste nånstans att de har delat upp länderna i semifinalerna så att grannländer inte ska vara i samma semifinaler för att undvika grannröstande. Hur kan det i så fall komma sig att Sverige, Norge och Danmark är i samma semi?
 
och nästa fråga...
Jag hörde eller läste nånstans att de har delat upp länderna i semifinalerna så att grannländer inte ska vara i samma semifinaler för att undvika grannröstande. Hur kan det i så fall komma sig att Sverige, Norge och Danmark är i samma semi?

Island och Finland räknas också till de nordiska länderna och de var i första semifinalen. Jag vet inte om även Estland räknas i samma grupp. Ibland gör de det i ESC-sammanhang.
 
Kommer ni rösta?
Min spontana tanke är att det borde gynna Sverige om svenskarna avstår från att rösta på de andra - eller tänker jag fel?

//för snål för att rösta oavsett... 😜

Nja... ikväll är det oväsentligt. Sverige kommer gå vidare. Inget snack om saken.

På lördag gynnas Sverige om vi röstar på länder som kommer hamna långt ner i resultatlistan och därmed ger så lite poäng som möjligt till Nederländerna och de övriga topptippade länderna. Men jag tycker att det är ett tråkigt sätt att agera. Ska man rösta då ska det vara på sin favorit och inte taktikrösta.
 
Jag brukar rösta i finalen men i år är Sverige min favorit så nu vet jag inte om jag ska rösta och i så fall på vem. Finns inget annat bidrag som jag riktigt gillar. Det brukar det alltid finnas men i år är det bara John & The Mamas
 
och nästa fråga...
Jag hörde eller läste nånstans att de har delat upp länderna i semifinalerna så att grannländer inte ska vara i samma semifinaler för att undvika grannröstande. Hur kan det i så fall komma sig att Sverige, Norge och Danmark är i samma semi?
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island - det blir ju 3 i ena semin och 2 i den andra hur de än delar på det.
 
Nja... ikväll är det oväsentligt. Sverige kommer gå vidare. Inget snack om saken.

På lördag gynnas Sverige om vi röstar på länder som kommer hamna långt ner i resultatlistan och därmed ger så lite poäng som möjligt till Nederländerna och de övriga topptippade länderna. Men jag tycker att det är ett tråkigt sätt att agera. Ska man rösta då ska det vara på sin favorit och inte taktikrösta.
Håller med hoppas alla röstar på de låtar de gillr bäst! Mest rättvist då!

Jag röstar om jag verkligen gillar en låt oavsett popularitet :)
 
Av de fyra första bidragen är det ingen som gjort några djupare intryck på mig. Sen är det väl ingen som jag fått rysningar av heller å andra sidan.
 
Schweiz nummer hade allt tittat rätt mycket på Benjamin Ingrosso förra året.

Tror att den kan bli klubbgigant i sommar om den vinner. Den och Armenien går nog vidare. Inte mina favoriter dock.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 318
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 370
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 457
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp