Eurovision song contest 2021 - FINAL

voltis

Trådstartare
På lördag är det äntligen dags! Dagen vi väntat, nu faktiskt, i 2 år på!
FINAL I ESC!

:banana: :banana: :banana:

Och wow vilken final det kommer att bli! Bla får vi äntligen höra resterande 6 redan finalklara länder, där bla min stora favorit finns med!!
Jag behöver era favoritlistor, tippningar, önskningar och förhoppningar!

Här är startordningen i finalen 2021

Nu köööööör vi!!

  1. Cyprus: Elena Tsagrinou — “El Diablo”
  2. Albania: Anxhela Peristeri — “Karma”
  3. Israel: Eden Alene — “Set Me Free”
  4. Belgium: Hooverphonic — “The Wrong Place”
  5. Russia: Manizha — “Russian Woman”
  6. Malta: Destiny — “Je Me Casse”
  7. Portugal: The Black Mamba — “Love Is On My Side”
  8. Serbia: Hurricane — “Loco Loco”
  9. United Kingdom: James Newman — “Embers”
  10. Greece: Stefania — “Last Dance”
  11. Switzerland: Gjon’s Tears — “Tout l’univers”
  12. Iceland: Daði og Gagnamagnið — “10 Years”
  13. Spain: Blas Cantó — “Voy a quedarme”
  14. Moldova: Natalia Gordienko — “Sugar”
  15. Germany: Jendrik — “I Don’t Feel Hate”
  16. Finland: Blind Channel — “Dark Side”
  17. Bulgaria: VICTORIA — “Growing Up Is Getting Old”
  18. Lithuania: The Roop — “Discoteque”
  19. Ukraine: Go_A — “SHUM”
  20. France: Barbara Pravi — “Voilà”
  21. Azerbaijan: Efendi — “Mata Hari”
  22. Norway: TIX — “Fallen Angel”
  23. The Netherlands: Jeangu Macrooy — “Birth of a New Age”
  24. Italy: Måneskin — “Zitti E Buoni”
  25. Sweden: Tusse — “Voices”
  26. San Marino: Senhit — “Adrenalina” (feat. Flo Rida)
 
Vad jag vill: ITALIEN.

För att:
a) jag blir glad av låten och kan lyssna på den om och om och om igen

b) jag blir typ 13 år och vill riva ut Måneskin-posters från OKEJ och tejpa upp bland hästplanscherna samt rita hjärtan på mina skolböcker där det står Damiano

c) det är mycket coolt med en kvinnlig basist och att de alla är orimligt snygga med en sångare som är en oemotståndlig mix av en ung Thåström och Ola Salo

d) det är för lite rock i ESC

e) Italien har fan tjänat ihop till att få vinna för länge sedan, det är fullständigt orimligt att de inte fått en seger sedan de kom tillbaka in i Eurovision! Efter att ha skickat så många kvalitetsbidrag i hur många olika genrer som helst, men som jämt trängs undan på mållinjen av skvalpop eller någon random mer eller mindre svår ballad.

Om inte Italien, så vill jag Ukraina för att det är en unik mix av folkvisa och elektronisk rave som jag gillat från första stund. Bara att det är en sångtext att man gör oljud för att mana fram våren som hängt och väntat i ett träd hela vintern och roat sig med att sy lite outfits i hampa tills vintern försvinner, och att en uggla samtidigt sitter och blåser i vattnet: alltså jag älskar det så mycket! Inga klyschor, inget standardnummer någonstans.

Vad jag tror: Frankrike.

För att jag är nästan aldrig i fas med ESC-svängningarna. De åren jag hejar på en Balkanballad, så ska det vara en etnopop-låt. Ett år som jag eventuellt råkar gilla någon etnopop-låt, nähä, då ska det vara en skäggig dam med en dramatisk musikallåt som är grejen. Sedan fastnar jag för en (oftast oskäggig) dam med en annan dramatisk musikallåt, men o nej o nej! För då är ju större delen av Europa överens om att i år så är det en svår vaggvisa från 1950-talet med en ännu svårare portugis som gäller. Eller eventuellt en Balkanballad.

De senaste tio åren är det väl Loreen och möjligen Jamala som jag varit med på, annars är det oftast "fel låt vann" för mig - trots att jag verkligen tycker mig uppskatta en stor spännvid av bidrag inom helt olika genrer.

Så när mina stora favoriter består av italiensk rock och ukrainsk folkvise-techno, så är den logiska följden att segraren blir en fransk chanson. Min oro i år är att juryrösterna sänker Italien, telefonröster är jag rätt trygg med att de drar in i stor mängd. (tar ut min ESC-bitterhet i förtid)
 
Senast ändrad:
Vad jag vill: ITALIEN.

För att:
a) jag blir glad av låten och kan lyssna på den om och om och om igen

b) jag blir typ 13 år och vill riva ut Måneskin-posters från OKEJ och tejpa upp bland hästplanscherna samt rita hjärtan på mina skolböcker där det står Damiano

c) det är mycket coolt med en kvinnlig basist och att de alla är orimligt snygga med en sångare som är en oemotståndlig mix av en ung Thåström och Ola Salo

d) det är för lite rock i ESC

e) Italien har fan tjänat ihop till att få vinna för länge sedan, det är fullständigt orimligt att de inte fått en seger sedan de kom tillbaka in i Eurovision! Efter att ha skickat så många kvalitetsbidrag i hur många olika genrer som helst, men som jämt trängs undan på mållinjen av skvalpop eller någon random mer eller mindre svår ballad.

Om inte Italien, så vill jag Ukraina för att det är en unik mix av folkvisa och elektronisk rave som jag gillat från första stund. Bara att det är en sångtext att man gör oljud för att mana fram våren som hängt och väntat i ett träd hela vintern och roat sig med att sy lite outfits i hampa tills vintern försvinner, och att en uggla samtidigt sitter och blåser i vattnet: alltså jag älskar det så mycket! Inga klyschor, inget standardnummer någonstans.

Vad jag tror: Frankrike.

För att jag är nästan aldrig i fas med ESC-svängningarna. De åren jag hejar på en Balkanballad, så ska det vara en etnopop-låt. Ett år som jag eventuellt råkar gilla någon etnopop-låt, nähä, då ska det vara en skäggig dam med en dramatisk musikallåt som är grejen. Sedan fastnar jag för en (oftast oskäggig) dam med en annan dramatisk musikallåt, men o nej o nej! För då är ju större delen av Europa överens om att i år så är det en svår vaggvisa från 1950-talet med en ännu svårare portugis som gäller. Eller eventuellt en Balkanballad.

De senaste tio åren är det väl Loreen och möjligen Jamala som jag varit med på, annars är det oftast "fel låt vann" för mig - trots att jag verkligen tycker mig uppskatta en stor spännvid av bidrag inom helt olika genrer.

Så när mina stora favoriter består av italiensk rock och ukrainsk folkvise-techno, så är den logiska följden att segraren blir en fransk chanson. Min oro i år är att juryrösterna sänker Italien, telefonröster är jag rätt trygg med att de drar in i stor mängd. (tar ut min ESC-bitterhet i förtid)

Jag älskar dina analyser!
 
Vad jag vill: ITALIEN.

För att:
a) jag blir glad av låten och kan lyssna på den om och om och om igen

b) jag blir typ 13 år och vill riva ut Måneskin-posters från OKEJ och tejpa upp bland hästplanscherna samt rita hjärtan på mina skolböcker där det står Damiano

c) det är mycket coolt med en kvinnlig basist och att de alla är orimligt snygga med en sångare som är en oemotståndlig mix av en ung Thåström och Ola Salo

d) det är för lite rock i ESC

e) Italien har fan tjänat ihop till att få vinna för länge sedan, det är fullständigt orimligt att de inte fått en seger sedan de kom tillbaka in i Eurovision! Efter att ha skickat så många kvalitetsbidrag i hur många olika genrer som helst, men som jämt trängs undan på mållinjen av skvalpop eller någon random mer eller mindre svår ballad.

Om inte Italien, så vill jag Ukraina för att det är en unik mix av folkvisa och elektronisk rave som jag gillat från första stund. Bara att det är en sångtext att man gör oljud för att mana fram våren som hängt och väntat i ett träd hela vintern och roat sig med att sy lite outfits i hampa tills vintern försvinner, och att en uggla samtidigt sitter och blåser i vattnet: alltså jag älskar det så mycket! Inga klyschor, inget standardnummer någonstans.

Vad jag tror: Frankrike.

För att jag är nästan aldrig i fas med ESC-svängningarna. De åren jag hejar på en Balkanballad, så ska det vara en etnopop-låt. Ett år som jag eventuellt råkar gilla någon etnopop-låt, nähä, då ska det vara en skäggig dam med en dramatisk musikallåt som är grejen. Sedan fastnar jag för en (oftast oskäggig) dam med en annan dramatisk musikallåt, men o nej o nej! För då är ju större delen av Europa överens om att i år så är det en svår vaggvisa från 1950-talet med en ännu svårare portugis som gäller. Eller eventuellt en Balkanballad.

De senaste tio åren är det väl Loreen och möjligen Jamala som jag varit med på, annars är det oftast "fel låt vann" för mig - trots att jag verkligen tycker mig uppskatta en stor spännvid av bidrag inom helt olika genrer.

Så när mina stora favoriter består av italiensk rock och ukrainsk folkvise-techno, så är den logiska följden att segraren blir en fransk chanson. Min oro i år är att juryrösterna sänker Italien, telefonröster är jag rätt trygg med att de drar in i stor mängd. (tar ut min ESC-bitterhet i förtid)
:D jag troooooor att dina favoriter är Italien? Underbar analys!

Ska försöka mig på en liknande om min favorit lite senare :D

Tror i Italien är med i toppen absolut, mkt hänger på alla topptipoades dagsform tror jag.
Frankrike är i topp men jag har inte fallit för den alls! Känns daterat, ngt forcerat och nej fångar inte mig.
 
Jag hejar på Frankrike! Det är den enda låten i årets ESC som jag lyssnar på. Den känns så extremt fransk och lite gammaldags samtidigt som den har en modern touch och jag älskar sättet hon sjunger den på. Med sån passion och dramatik. Texten är för övrigt väldigt vacker!

Italien fattar jag inte alls hypen kring. Jag blir helt stressad av att det är så extremt mycket ord på så kort tid (levererat på ett ganska irriterande sätt) och jag har svårt för den typen rap-rock som de håller på med. Jag vill gärna ha mer rock/metal i ESC men varken Italiens eller Finlands är rätt typ av rock för att jag ska gå igång på det. Speciellt besviken är jag på Finland som är så duktiga på hårdrock/metal och så skickar de det där??! Hallå! Ni kan så mycket bättre!

Schweiz kommer nog placera sig högt. Men jag kan inte förstå att folk röstar på en kopia av förra vinnaren. Den är ju alldeles för lik Arcade. Fantasilöst.

Litauen kommer placera sig sämre än jag tycker den förtjänar! Den är min tvåa! Den gör mig glad! Jag ska nog upp och dansa med imorgon kväll!

Jag är rädd för att om Schweiz vinner kommer vi ha ett mycket sömnigt menlöst ESC framöver i några år. Men jag gillade ju inte Arcade heller.

Nederländernas låt får mig att skratta! Det låter ju som att han sjunger "You don't want broccoli".

Ukrainas är gräslig rent ut sagt. Hennes röst skär i mina öron. Kan inte Polens Tulia från 2019 ge henne lite undervisning i hur man sjunger med white voice utan att låta så där gäll och skrikig? Det finns en chans att jag flyr fältet under deras framträdande för att skydda hörseln. Toapaus kanske? Hämta mer godis? En drink till? Låten hade kanske varit ok och lite häftig om jag inte haft så svårt för hennes röst.

Jag tycker att producenterna har fått till en rätt bra startordning! Låtarna känns bra placerade mtp genre, tempo osv.

Hur ska man tolka att Sverige går ut näst sist? San Marinos sista startplats borde ju vara för att det är ett upptemponummer som sticker ut lite. Man vill ju alltid börja och avsluta med nåt upptempo festligt. Cypern i startnummer 1 förvånade mig lite. Jag trodde att hon skulle vara mer populär än så. Men hon kanske inte fick så många röster i semifinalen som jag förväntade mig?
 
Jag hejar på Frankrike! Det är den enda låten i årets ESC som jag lyssnar på. Den känns så extremt fransk och lite gammaldags samtidigt som den har en modern touch och jag älskar sättet hon sjunger den på. Med sån passion och dramatik. Texten är för övrigt väldigt vacker!

Italien fattar jag inte alls hypen kring. Jag blir helt stressad av att det är så extremt mycket ord på så kort tid (levererat på ett ganska irriterande sätt) och jag har svårt för den typen rap-rock som de håller på med. Jag vill gärna ha mer rock/metal i ESC men varken Italiens eller Finlands är rätt typ av rock för att jag ska gå igång på det. Speciellt besviken är jag på Finland som är så duktiga på hårdrock/metal och så skickar de det där??! Hallå! Ni kan så mycket bättre!

Schweiz kommer nog placera sig högt. Men jag kan inte förstå att folk röstar på en kopia av förra vinnaren. Den är ju alldeles för lik Arcade. Fantasilöst.

Litauen kommer placera sig sämre än jag tycker den förtjänar! Den är min tvåa! Den gör mig glad! Jag ska nog upp och dansa med imorgon kväll!

Jag är rädd för att om Schweiz vinner kommer vi ha ett mycket sömnigt menlöst ESC framöver i några år. Men jag gillade ju inte Arcade heller.

Nederländernas låt får mig att skratta! Det låter ju som att han sjunger "You don't want broccoli".

Ukrainas är gräslig rent ut sagt. Hennes röst skär i mina öron. Kan inte Polens Tulia från 2019 ge henne lite undervisning i hur man sjunger med white voice utan att låta så där gäll och skrikig? Det finns en chans att jag flyr fältet under deras framträdande för att skydda hörseln. Toapaus kanske? Hämta mer godis? En drink till? Låten hade kanske varit ok och lite häftig om jag inte haft så svårt för hennes röst.

Jag tycker att producenterna har fått till en rätt bra startordning! Låtarna känns bra placerade mtp genre, tempo osv.

Hur ska man tolka att Sverige går ut näst sist? San Marinos sista startplats borde ju vara för att det är ett upptemponummer som sticker ut lite. Man vill ju alltid börja och avsluta med nåt upptempo festligt. Cypern i startnummer 1 förvånade mig lite. Jag trodde att hon skulle vara mer populär än så. Men hon kanske inte fick så många röster i semifinalen som jag förväntade mig?

Vi är överens om att gilla Litauen i alla fall, alltid något! Jag hade glatt mig om de hade vunnit också, men topp 6 är väl en mer realistisk förhoppning med risk för att de hamnar lite lägre ändå. Men jag lär nog kasta in en röst på dem med i alla fall.
 
Mina två vinnarfavoriter: Italien och Malta. Vill allra helst att Italien vinner, kan i stort sett kalkera @Lillgrådis skäl. Italien har skickat så många bra bidrag senaste åren (Soldi, Non mi avete fatto niente, Grande Amore, och apan 2017 var ju lite charmig) att de är då värda att vinna, Malta är party hela vägen med stor röst och större attityd.

Sedan kommer Litauen och Frankrike som jag gillar men kanske inte ser som vinnare. Båda har kommit in på mina månadsplaylists senaste tiden ihop med Italien och Malta. Slutligen smågillar jag Island, Finland, Bulgarien, Norge, Cypern, och Tusse förstås!
 
Nu till min favorit, en låt som troligen inte har ngt i toppen att görs, men jag föll för den pladask!
Förra året hade de samma artist och jag gillade även den låten, rösten verkligen berörde och låten var känslosam. I år är det en annan typ av låt men med samma känsla. Det skojas om texten i flera kommentarer på nätet, fast låten ändå har ett starkt budskap.
Artisten är så härlig och känns genuin, han sjunger att du kan inte krossa mig, eller mer rätt på engelska you can not brake me... Detta är inte slutet, detta är början på en ny tid/era...

Jag älskar Jeangu, jag älskar Birth of a new age :heart
 
Jag gillar väldigt många låtar i år, tycker det är en härlig blandning av artister och stilar och det finns nog ett tiotal jag verkligen unnar en seger!

Rangordna går INTE! :nailbiting:
Så jag kör på grupper, utan i bördes ordning!

Mina absoluta favoriter
Sverige
Nederländerna
Schweiz
Island

Också mina favoriter
Bulgarien
Litauen
Ukraina
Grekland
Norge

Låtar jag gilllar
Storbritannien
Malta
Azerbaijan
Cypern
Ryssland
Tyskland
San Marino

Ok låtar
Finland
Italien
Frankrike
Portugal
Israel

Nja inga höjdare
Moldavien
Serbien
Albanien
Spanien
Belgien
 
Nu till min favorit, en låt som troligen inte har ngt i toppen att görs, men jag föll för den pladask!
Förra året hade de samma artist och jag gillade även den låten, rösten verkligen berörde och låten var känslosam. I år är det en annan typ av låt men med samma känsla. Det skojas om texten i flera kommentarer på nätet, fast låten ändå har ett starkt budskap.
Artisten är så härlig och känns genuin, han sjunger att du kan inte krossa mig, eller mer rätt på engelska you can not brake me... Detta är inte slutet, detta är början på en ny tid/era...

Jag älskar Jeangu, jag älskar Birth of a new age :heart

Kul! Jag fattar inte heller hur den kan vara så himla långt ner på oddsen, ok att jag tror inte heller den har chans på topp5 men den sticker ut i stil på ett bra sätt och borde ha minst lika goda chanser som Sverige och Portugal till exempel? Och absolut INTE lägre än Choco-Loco-Serbien! Återkommer med mina poängsättningar och funderingar om den och de andra finalisterna. :-)
 
Jag har hört tre låtar totalt, Sveriges låt och två som var med igår, men vet inte om de kom till final?

Ska iaf försöka titta, hoppas på att orka hålla mig vaken bara :cautious: Vad jag också skulle vilja är att lyssna på låtarna som var med i semifinalerna men som inte tog sig till final. Tidigare år har det hänt att låtar jag gillat där inte gått vidare, vore synd att missa dem. Har dock ingen koll alls nu :p

Är det någon som hört något om vad övriga länder verkar ha för tankar om Sveriges bidrag? är ju alltid några låtar som är favorittippade osv.
 
Så, här är mina förhandsbedömningar av de som ännu inte tävlat dvs Big Five och Nederländerna:

Italien: 💚🤍❤️ Forza Måneskin! (Se ovan) 9/10

Storbritannien: James tycker att du och jag ska lysa upp hela rummet med lite glöd och blåsinstrument. Men låten får det inte att ens pyra i mig av glöd. Ska föreställa feelgood men känns bara menlös och flåshurtig på samma gång. 5/10

Spanien: När jag hade sett bidraget en gång kom jag ihåg
1) frissan. Hårspray nog för att minska ozonlagret.
2) planeten eller vad det föreställer. Jag vet inte varför, men jag kom genast att associera till dödsstjärnan i Star Wars.
3) en inte alls njutbar falsett. Den fick en chans till men tyvärr, låten är ospännande på det ospännande sätt som Spanien brukar representera så det är fortfarande samma tre saker jag kommer ihåg. 5/10

Tyskland: Årets roliga timmen-spex-bidrag. Jendrik känner inget hat och det ÄR ett bra budskap! Glatt och spralligt och det positiva tänket kan vi ju absolut behöva mer av i världen, plus för den aspekten. Men för att ändå försöka se till också den artistiska upplevelsen, så är inte kombon av ukulele, en dansande jättehand och steppdans den magiska nyckeln till wow-känslan. 5,5/10

Frankrike: jag hör ju att det är stil och klass och ett stabilt och bra framförande. Och att sjunga på franska är ju också tacksamt. Men den når helt enkelt inte hela vägen till mitt ESC-hjärta. Jag kan eventuellt överleva om den vinner, delvis för att det kan vara dags också för Frankrike igen, men kommer att muttra bittert och lägger inga egna röster på denna. 6,5/10

Nederländerna: ett land som borgat för kvalitetsbidrag i många år nu. I år med skönt exotiskt gung med rötter i Surinam. Helt annorlunda men känns autentiskt, bra röst och behagligt att lyssna på. 6,5/10
 
Ska lyssna lite mer på Italiens låt, eftersom ni höjer den till skyarna.... de enda låtarna somm hittills gjort intryck på mig är Frankrike :love: och Ryssland :cautious:...
 
Jag har hört tre låtar totalt, Sveriges låt och två som var med igår, men vet inte om de kom till final?

Ska iaf försöka titta, hoppas på att orka hålla mig vaken bara :cautious: Vad jag också skulle vilja är att lyssna på låtarna som var med i semifinalerna men som inte tog sig till final. Tidigare år har det hänt att låtar jag gillat där inte gått vidare, vore synd att missa dem. Har dock ingen koll alls nu :p

Är det någon som hört något om vad övriga länder verkar ha för tankar om Sveriges bidrag? är ju alltid några låtar som är favorittippade osv.

Sverige har legat ungefär i mitten på bettinglistorna hela tiden, plats 13 just nu - dock med bedömd segerchans 1 %. Jag har inte hört några direkta kommentarer däremot, Sverige brukar ju ha det mot sig att det är för strömlinjeformade ESC-bidrag, om än välproducerade så nästan för välproducerade enligt kritikerna.

Här är hela listan på oddsen ett dygn före avgörandet: https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
 
Sverige har legat ungefär i mitten på bettinglistorna hela tiden, plats 13 just nu - dock med bedömd segerchans 1 %. Jag har inte hört några direkta kommentarer däremot, Sverige brukar ju ha det mot sig att det är för strömlinjeformade ESC-bidrag, om än välproducerade så nästan för välproducerade enligt kritikerna.

Här är hela listan på oddsen ett dygn före avgörandet: https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
Tycker det är lite skoj att Finland ligger så högt på bettinglistorna i år! De stackarna brukar ju ligga och paddla långt ner i resultatlistan, Lordi undantagna.
 
Sverige har legat ungefär i mitten på bettinglistorna hela tiden, plats 13 just nu - dock med bedömd segerchans 1 %. Jag har inte hört några direkta kommentarer däremot, Sverige brukar ju ha det mot sig att det är för strömlinjeformade ESC-bidrag, om än välproducerade så nästan för välproducerade enligt kritikerna.

Här är hela listan på oddsen ett dygn före avgörandet: https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
Kommentarerna på sociala medier som jag sett är mkt att Sverige bara kommer i topp pga juryns röster, tyvärr har det ju varit lite så ett par ggr nu...
Sen mkt snack om medioker låt, svag röst... Tyvärr lite rasistiskt också typ "visste inte att Sverige låg i afrika" :down:

Vi har ofta rätt polerade låtar, radiovänliga... I ESC vill många ha ngt mer udda. Därav kanske de höga juryrösterna och mest höga tittarröster av våra grannländer med samma musiksmak?
 
Några av er tycker Schweiz är för likt förra festivalens vinnare?
Tycker ändå inte det, killarna låter helt olika, har olika stil, olika språk... Nej hittar inte mer likhet än att de är lugna låtar?

Sen brukar det ofta bli ballad varannat år och upptempo varannat som vinner.
Iof vann ingen förra året om vi ska vara petiga :D så balladdags i år!
 
Kommentarerna på sociala medier som jag sett är mkt att Sverige bara kommer i topp pga juryns röster, tyvärr har det ju varit lite så ett par ggr nu...
Sen mkt snack om medioker låt, svag röst... Tyvärr lite rasistiskt också typ "visste inte att Sverige låg i afrika" :down:

Vi har ofta rätt polerade låtar, radiovänliga... I ESC vill många ha ngt mer udda. Därav kanske de höga juryrösterna och mest höga tittarröster av våra grannländer med samma musiksmak?

Tycker Tusses låt är sådär, lite slätstruken, och insatserna sångmässigt hittills inte supertopp. Men det kan bli bra i finalen. Blir tokig på att det ska bli rasistiska kommentarer när en ung svensk kille är här och verkligen gör allt för att göra sitt bästa.

Ukrainas är sjukt konstig, annorlunda - och bra på ett svårdefinierat sätt. Power, tempo och show.
 

Liknande trådar

Kultur San Marino: Senhit – “Adrenalina” Estonia: Uku Suviste – “The Lucky One” Czech Republic: Benny Cristo – “Omaga” Greece: Stefania – “Last...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
4 692
Senast: Otherside
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp