Eurovision Song Contest 2021 - Semifinal 1

voltis

Trådstartare
På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med....
EUROVISION SONG CONTEST
:banana: :banana: :banana:

I semifinal 1 hittar vi vår egen Tusse med låten Voices. Han möter bland annat förhandsfavoriten Malta, men även topptippade Litauen och Cypern.
Irland är en liten darkhorse som många tisslar och tasslar om, och Ukraina har haft riktigt starka repetitioner vilket fått dom att stiga på oddslistorna.

10 st går vidare till final och Tusse bör vara en av dessa! Dock har esc fansen varit delade i två läger gällande Tusse där han antingen älskas eller kritiseras för medioker låt och sång. Så vågar inte ropa hej än!

De tävlande är:

  1. Lithuania: The Roop – “Discoteque”
  2. Slovenia: Ana Soklič – “Amen”
  3. Russia: Manizha – “Russian Woman”
  4. Sweden: Tusse – “Voices”
  5. Australia: Montaigne – “Technicolour”
  6. North Macedonia: Vasil – “Here I Stand”
  7. Ireland: Lesley Roy – “Maps”
  8. Cyprus: Elena Tsagrinou – “El diablo”
  9. Norway: Tix – “Fallen Angel”
  10. Croatia: Albina – “Tick-Tock”
  11. Belgium: Hooverphonic – “The Wrong Place”
  12. Israel: Eden Alene – “Set Me Free”
  13. Romania: Roxen – “Amnesia”
  14. Azerbaijan: Efendi – “Mata Hari”
  15. Ukraine: Go_A – “SHUM”
  16. Malta: Destiny – “Je me casse”
Recap:


:bump:Vad tror ni? Vad vill ni? :bump:
 
Min topp 10 (vill, inte tror)

Sverige (Älskar helt enkelt Tusse och låten)
Litauen (Älskade dom ännu mer förra året men minst lika sköna i år)
Ukraina (Måste ha med dotterns lite udda favoriter, sticker ut!)
Irland (Gilladd ej alls förra året, gillar massor nu!)
Norge (En riktigt bra röst och låt, blandat med en riktigt udda scenshow! Kan både komma sist som först!)
Cypern (typiskt cypriotiskt bidrag, och ddt funkar i år igen! Lite lady gaga vibbar vad gäller låten)
Rumänien (Ingen jättespeciell låt men jag gillar den!)
Malta (Fantastisk röst och bra låt, dock ngt överskattad?)
Azerbaijan (Sjunger bra, snygg, en låt som fastnar lätt)
Israel (Låten fastnar direkt! Tveksam till scenshowen av det jag sett, men kan ha fel!)

Tror alla mina 10 har chans att nå final. Kroatien är dock omtyckt och kan sno en plats, och Ryssland bör komma i toppen med!

Nu kööööör vi!
 
Äntligen! :D
Jag har lyssnat på bidragen ett par varv i bilen, och de som stack ut för mig var Litauen, Malta, Italien och Tusse såklart. Norge la jag märke till men tyckte den var lite för slätstruken när jag bara hörde musiken. Nu har jag sett scenshowen och älskar den (vem gillar inte en man med gigantiska änglavingar, ett par dansande djävlar och pyro, liksom?)

Några jag har svårt för däremot är Ryssland och Azerbajdzjan. För skrikiga för min smak.
 
Nu hoppar jag kanske lite busigt över semin men alltså jag vill (SOM FAN): Italien!!! Det ville jag väldigt mycket för två år sedan också, om än med en helt annan typ av bidrag. Och det räckte ju nästan då - men alltså i år finns det en överhängande risk att jag slår sönder något om det inte är Italiens tur att ta hem det.

Stärktes lite i mina förhoppningar efter att ha sökt igenom olika reaktioner och hittade denna utmärkta sammanfattning från våra norska grannar (jag instämmer i typ allt, inklusive att man måste få lov att dregla över folk):

Bara retligt att de är bland "big five", för jag hade velat få njuta av framträdandet i semin också. En glimt från scenrepetitionerna idag bådar oerhört gott med pyro och sångaren med bar överkropp.

I övrigt får jag medge att jag inte lyssnat igenom alla för jag blev så knockad när jag kom till Måneskin. Men om jag försöker skärpa till mig och fokusera lite på semin så blev jag jätteglad att se The Roop igen som representant för Litauen, riktigt skön grupp de också och ett bra bidrag som jag absolut hoppas går vidare. Dock håller jag med voltis att fjolårets låt nog var ett snäpp högre, då hade jag dem som delade favoriter med Island.

Sveriges bidrag har jag tyvärr varit tämligen nollställd till från början så det känns ännu mest mellanmjölk för mig, övriga semibidrag får jag återkomma till efter genomlyssning.

Känner mig för övrigt orimligt pepp på hela ESC-äventyret och har tydlig eurovision-abstinens efter förra årets snopna bortfall!
 
  1. Lithuania: The Roop – “Discoteque”
  2. Slovenia: Ana Soklič – “Amen”
  3. Russia: Manizha – “Russian Woman”
  4. Sweden: Tusse – “Voices”
  5. Australia: Montaigne – “Technicolour”
  6. North Macedonia: Vasil – “Here I Stand”
  7. Ireland: Lesley Roy – “Maps”
  8. Cyprus: Elena Tsagrinou – “El diablo”
  9. Norway: Tix – “Fallen Angel”
  10. Croatia: Albina – “Tick-Tock”
  11. Belgium: Hooverphonic – “The Wrong Place”
  12. Israel: Eden Alene – “Set Me Free”
  13. Romania: Roxen – “Amnesia”
  14. Azerbaijan: Efendi – “Mata Hari”
  15. Ukraine: Go_A – “SHUM”
  16. Malta: Destiny – “Je me casse”

  17. spännande att det kommer igång gillar Malta, sverige och azerbajdzjan i det här startfältet
 
Känner mig för övrigt orimligt pepp på hela ESC-äventyret och har tydlig eurovision-abstinens efter förra årets snopna bortfall!
Verkligen! Minns precis var jag var och vad jag gjorde när nyhetsplinget kom att ESC ställdes in 2020. Ja, i-landsproblem och ja, jag kanske överreagerade men jag blev pandemiledsen på riktigt där.
 
Mina tankar med en ⭐ före de jag tror går till final:

⭐Lithuania: The Roop – “Discoteque” Älskar den här låten!!
De var grymma förra året och de är grymma i år!! :heart :banana: :heart

Slovenia: Ana Soklič – “Amen”
Helt ok men lite tråkig.

⭐Russia: Manizha – “Russian Woman”
Gillar inte låten i sig men jag gillar budskapet! Så heja Manizha!

⭐Sweden: Tusse – “Voices” Jag gillar Tusse och låten är ok men han är så mycket bättre än låten och jag tror att det kommer fälla avgörandet. Defintivt finalplats och en ok placering i finalen men inte mer än så.

⭐Australia: Montaigne – “Technicolour”
Jag förstår inte riktigt henne. Jag förstod inte henne förra året heller.

⭐North Macedonia: Vasil – “Here I Stand”
Rösten!! Har bara hört ett kort klipp men är nyfiken på hur det kommer låta live och hela låten!!

Ireland: Lesley Roy – “Maps” Oj, Irland är inte tråkiga! Men ingen vinnare heller.

⭐Cyprus: Elena Tsagrinou – “El diablo”
Jag hade gillat låten så mycket mer om de inte snott videon från Zara Larsson "Love me land". Låten är bra men var de tvungna att kopiera Zara Larssons vide0?

Norway: Tix – “Fallen Angel”
Det måste vara nån intern Norge-grej? Vad händer? Varför Norge?

⭐Croatia: Albina – “Tick-Tock”
Får man sjunga om ett varumärke (trots att det är felstavat)?

Belgium: Hooverphonic – “The Wrong Place”
Tråkig. Men den blir kanske bättre live?

⭐Israel: Eden Alene – “Set Me Free”
Bra låt! Men inget jag lyssnar på. Men den kommer nog placera sig bra!

Romania: Roxen – “Amnesia”
Rumäniens Billie Eilish.

Azerbaijan: Efendi – “Mata Hari”
Tjatig.

⭐Ukraine: Go_A – “SHUM”
Otroligt märklig låt och hennes röst är väldigt skärande och jobbig att lyssna på!

⭐Malta: Destiny – “Je me casse”
Bra röst, ok låt. Kan gå bra.
 
Nu hoppar jag kanske lite busigt över semin men alltså jag vill (SOM FAN): Italien!!! Det ville jag väldigt mycket för två år sedan också, om än med en helt annan typ av bidrag. Och det räckte ju nästan då - men alltså i år finns det en överhängande risk att jag slår sönder något om det inte är Italiens tur att ta hem det.

Stärktes lite i mina förhoppningar efter att ha sökt igenom olika reaktioner och hittade denna utmärkta sammanfattning från våra norska grannar (jag instämmer i typ allt, inklusive att man måste få lov att dregla över folk):

Bara retligt att de är bland "big five", för jag hade velat få njuta av framträdandet i semin också. En glimt från scenrepetitionerna idag bådar oerhört gott med pyro och sångaren med bar överkropp.

I övrigt får jag medge att jag inte lyssnat igenom alla för jag blev så knockad när jag kom till Måneskin. Men om jag försöker skärpa till mig och fokusera lite på semin så blev jag jätteglad att se The Roop igen som representant för Litauen, riktigt skön grupp de också och ett bra bidrag som jag absolut hoppas går vidare. Dock håller jag med voltis att fjolårets låt nog var ett snäpp högre, då hade jag dem som delade favoriter med Island.

Sveriges bidrag har jag tyvärr varit tämligen nollställd till från början så det känns ännu mest mellanmjölk för mig, övriga semibidrag får jag återkomma till efter genomlyssning.

Känner mig för övrigt orimligt pepp på hela ESC-äventyret och har tydlig eurovision-abstinens efter förra årets snopna bortfall!

Jag måste ju slå ett slag för Frankrikes bidrag! Det har blivit en av mina favoriter i år!! Hoppas att de behåller framträdandet likadant som i den nationella finalen!
 
Kul!
Men - det blir väl ingen flopp som ifjol med sånadär kommentarer?? 👎👎👎👎

Har inte "tjuvlyssnat" det gör jag aldrig. Spännande på tis!
 
Nu hoppar jag kanske lite busigt över semin men alltså jag vill (SOM FAN): Italien!!! Det ville jag väldigt mycket för två år sedan också, om än med en helt annan typ av bidrag. Och det räckte ju nästan då - men alltså i år finns det en överhängande risk att jag slår sönder något om det inte är Italiens tur att ta hem det.

Stärktes lite i mina förhoppningar efter att ha sökt igenom olika reaktioner och hittade denna utmärkta sammanfattning från våra norska grannar (jag instämmer i typ allt, inklusive att man måste få lov att dregla över folk):

Bara retligt att de är bland "big five", för jag hade velat få njuta av framträdandet i semin också. En glimt från scenrepetitionerna idag bådar oerhört gott med pyro och sångaren med bar överkropp.

I övrigt får jag medge att jag inte lyssnat igenom alla för jag blev så knockad när jag kom till Måneskin. Men om jag försöker skärpa till mig och fokusera lite på semin så blev jag jätteglad att se The Roop igen som representant för Litauen, riktigt skön grupp de också och ett bra bidrag som jag absolut hoppas går vidare. Dock håller jag med voltis att fjolårets låt nog var ett snäpp högre, då hade jag dem som delade favoriter med Island.

Sveriges bidrag har jag tyvärr varit tämligen nollställd till från början så det känns ännu mest mellanmjölk för mig, övriga semibidrag får jag återkomma till efter genomlyssning.

Känner mig för övrigt orimligt pepp på hela ESC-äventyret och har tydlig eurovision-abstinens efter förra årets snopna bortfall!
Aja baja : D final tråd kommer senare!

Men kul att läsa dina tankar! Måneskin ligger högt på bettingsidorna, gillar att de sticker ut och sjunger på italienska! Inte på min topplista dock! Men vi diskuterar mer sen, nu kör vi semi 1 först :)
 
Mina tankar med en ⭐före de jag tror går till final:

⭐Lithuania: The Roop – “Discoteque” Älskar den här låten!!
De var grymma förra året och de är grymma i år!! :heart :banana: :heart

Slovenia: Ana Soklič – “Amen”
Helt ok men lite tråkig.

⭐Russia: Manizha – “Russian Woman”
Gillar inte låten i sig men jag gillar budskapet! Så heja Manizha!

⭐Sweden: Tusse – “Voices” Jag gillar Tusse och låten är ok men han är så mycket bättre än låten och jag tror att det kommer fälla avgörandet. Defintivt finalplats och en ok placering i finalen men inte mer än så.

⭐Australia: Montaigne – “Technicolour”
Jag förstår inte riktigt henne. Jag förstod inte henne förra året heller.

⭐North Macedonia: Vasil – “Here I Stand”
Rösten!! Har bara hört ett kort klipp men är nyfiken på hur det kommer låta live och hela låten!!

Ireland: Lesley Roy – “Maps” Oj, Irland är inte tråkiga! Men ingen vinnare heller.

⭐Cyprus: Elena Tsagrinou – “El diablo”
Jag hade gillat låten så mycket mer om de inte snott videon från Zara Larsson "Love me land". Låten är bra men var de tvungna att kopiera Zara Larssons vide0?

Norway: Tix – “Fallen Angel”
Det måste vara nån intern Norge-grej? Vad händer? Varför Norge?

⭐Croatia: Albina – “Tick-Tock”
Får man sjunga om ett varumärke (trots att det är felstavat)?

Belgium: Hooverphonic – “The Wrong Place”
Tråkig. Men den blir kanske bättre live?

⭐Israel: Eden Alene – “Set Me Free”
Bra låt! Men inget jag lyssnar på. Men den kommer nog placera sig bra!

Romania: Roxen – “Amnesia”
Rumäniens Billie Eilish.

Azerbaijan: Efendi – “Mata Hari”
Tjatig.

⭐Ukraine: Go_A – “SHUM”
Otroligt märklig låt och hennes röst är väldigt skärande och jobbig att lyssna på!

⭐Malta: Destiny – “Je me casse”
Bra röst, ok låt. Kan gå bra.
Underbart med dina kommentarer! :banana:
 
Efter 2 rep ligger Malta i topp på bettingsiterna! Det många fans är besvikna på är hennes scenshow o främst kläderna. Rep 1 körde hon neonrosa, rep 2 glittrande silver med neonrosa stövlar. Inget av det har tilltalat fansen som säger att utatyrseln tar bort budskapet med låten?

Cypern Litauen Ryssland och Ukraina är de som jagar Maltai toppen. Av dessa hoppas jag verkligen på Litauen, älskar deras stil!

Rusken med alla solotjejer, väldigt många med lättklätt gärna silver och dansare bredvid sig är att de tar ut varandra i röstningen. I detta startfält ser vi bla Malta, Cypern, Azerbajdzjan och Kroatien som följer detta tema.
Där kan tex Tusse, Ukraina, Ryssland och Litauen plocka poäng istället...

Ukraina är de som växt mest hos mig! Kanske för att dottern spelar dom på repeat i bilen :D
 
Hehe, jag sa ju att jag skulle återkomma efter genomlyssning, men ibland måste man få bubbla ur sig extra viktiga ESC-uppfattningar först av allt (Måneskin har under dagen - samt efter att jag placerat min betting på dem - avancerat till överst på totallistorna, woop woop! Forza Italia :heart)

Men nu åter till semifinal 1 med mina poäng (satta enligt dressyrskalan 0-10 inklusive halvpoäng).

Litauen - En av fjolårets artister som fått en ny chans i år, i det här fallet mycket roligt och välförtjänt. Tyvärr var fjolårets bidrag ännu lite bättre men även årets låt bjuder på modern pop med crazy dancemoves från en speciell och cool grupp. En av mina favoriter i semi 1. 7,5/10

Slovenien - Årets mesta tema verkar vara religion - djävlar och änglar och två låtar som heter Amen. I detta fall en föga unik ESC-ballad. Lyfter i sina bästa stunder men inget Hallelujah från mig. 5,5/10

Ryssland - ok här har vi något helt annorlunda än 2020 års bidrag. Tyvärr inte till det bättre. Rysk halv-rap med inslag av folkmusikkör. Annorlunda? Da. Bra? Njet. 3/10

Sverige - Beklagar alla Tussefans, men jag har aldrig golvats av detta års bidrag. Ganska snyggt, ganska tråkigt, mycket förutsägbart. 6/10

Australien - nästa återanvändning av artisten från 2020. Australien har ju haft hög kvalitet och varit högt placerade sedan de kom in i tävlingen. Årets bidrag är habilt men inte det bästa AUS levererat. Bara för att man kan ha en mängd noter i samma låt måste det inte betyda att det är en bra idé. Dock växer låten från första intrycket efter några genomlyssningar. 6/10

Nordmakedonien - igen en artist som får andra chansen i årets tävling. Första kaffe-/toapausen för kvällen. Långsamt och känslosamt och kunde varit hämtat från vilken Disneyfilm som helst. Har nog goda chanser att gå vidare pga Vasils sång och känslosamma uttryck, själv är jag kvar på vilopuls genom hela låten. 6/10

Irland - samma artist som i fjol, uptempo och feelgood då som nu men fan vet om inte Irland är ett av mycket få (kanske det enda) med samma artist som 2020 som lyckats få till ett bättre bidrag i år. Trallvänlig och ganska okomplicerad låt som man blir glad av. Den fastnar och funkar. Kul om Irland rycker upp sig och blir ett Eurovisionland att räkna med igen! 6,5/10

Cypern - ett klassiskt Cypernbidrag, dans- och trallvänligt i kubik om att älska El Diablo. Men vad fasen, Cyperns stil har funkat förr och den funkar även år 2021. Sätter sig vid första lyssningen som ett tuggummi under skosulan. 7/10

Norge - från Diablo till fallna änglar. Lite tidigt med toapaus igen efter Nordmakedonien, annars skulle den passa här. Plockar man bort utstyrseln och änglavingarna så återstår bara en ganska seg och ointressant låt. 5/10.

Kroatien - Tick tock Don't go, don't go OH NOOO. Oh no. Bästa delen av låten är den lilla snutt som sjungs på kroatiska. 4/10

Belgien - skön och lite annorlunda laidback stil. En låt med lite mer djup som tar sig med några lyssningar. 6,5/10

Israel - tror denna är en av de säkrare finalisterna, snyggt sammansatt, lättlyssnat utan att bli helt banal, funkar nog hos de flesta. 6,5/10

Rumänien - ett land som ofta levererat i ESC, men varit lite svagare på senare år. Förra året skulle Roxen sjungit Alcohol you och i år har hon minnesförlust/amnesia. Riktigt bra artist, vackra låtar åt det mörkare hållet men fin text om att påminna sig om sitt eget värde. 7/10

Azerbajdzjan - också ett land vars ESC-historia förpliktar. Samma artist som skulle gjort Cleopatra i fjol har gjort ett inte så lyckat försök att stöpa om låten till att nu handla om Mata Hari. "just like Cleopatra" är ju till och med en textrad. Hade gärna sluppit denna i finalen men är rädd att den hamnar där ändå. 5/10

Ukraina - etniskt som fan, men på ett underbart äkta sätt! Sticker ut kraftigt från mängden och inga toapauser är aktuella här. Videon är ju störtskön men Ukraina har många poänger inklusive speciell text och språk som gör att de tillsammans med Litauen är mina topplaceringar i semi 1. En dark horse som kan komma att skörda många poäng även i finalen (för dit måste den ju). 8/10

Malta - den här var nog högst rankad (även totalt) när jag började spana in årets låtar och visst har den ett skönt groove som gör att den ska glida enkelt genom semin på väg mot en hyggligt hög finalplacering. Men segrare? Nej, där har jag - som kanske anats - en helt annan uppfattning. 7/10
 
Senast ändrad:
Redan fyra nationer i coronakarantän..
Japp Island och Polenn har haft utbrott i sin delegation, och Malta och Rumänien ska testas då de bor på samma hotell...

Hoppas detta inte påverkar tävlingen.... De ska ju egentligen kunna hålla a distans från alla andra än sin egen grupp de rest med, förutom när de måste repetera... Tyvärr är det mkt spring mellan presskonferenser och intervjuer, och sett detagare ta selfies ihop etc.
 
Japp Island och Polenn har haft utbrott i sin delegation, och Malta och Rumänien ska testas då de bor på samma hotell...

Hoppas detta inte påverkar tävlingen.... De ska ju egentligen kunna hålla a distans från alla andra än sin egen grupp de rest med, förutom när de måste repetera... Tyvärr är det mkt spring mellan presskonferenser och intervjuer, och sett detagare ta selfies ihop etc.
Med tanke på hur Holland varit och fortfarande till stora delar är stängt är det tyvärr ett skämt att man genomför det här. I grund och botten är det ett kul evenemang 🥳

Men det här är verkligen en äkta sucker punch för t.ex krögarna som varit mer eller mindre nerstängda sedan oktober förra året å precis fått öppna upp men ändå inte eftersom det bara är eftermiddagsöppet. Under tiden som man genomför det här jippot.

Ps: det här var bara en allmän reflektion å inte en direkt reaktion på ditt inlägg 🙃
 
Med tanke på hur Holland varit och fortfarande till stora delar är stängt är det tyvärr ett skämt att man genomför det här. I grund och botten är det ett kul evenemang 🥳

Men det här är verkligen en äkta sucker punch för t.ex krögarna som varit mer eller mindre nerstängda sedan oktober förra året å precis fått öppna upp men ändå inte eftersom det bara är eftermiddagsöppet. Under tiden som man genomför det här jippot.

Ps: det här var bara en allmän reflektion å inte en direkt reaktion på ditt inlägg 🙃

Alla testas dels var 48:e timme för att få vara på området. Dels ingår Eurovision i ett forskningsprojekt så därför kan de ta in publik. Publiken ska vara testad innan (negativt såklart) och även testa sig efteråt och annat, vilket kommer ingå i studien.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 337
Senast: Rosett
·
Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 459
Senast: voltis
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 399
Senast: Lingon
·
Kultur På lördag är det äntligen dags! Dagen vi väntat, nu faktiskt, i 2 år på! FINAL I ESC! :banana: :banana: :banana: Och wow vilken...
32 33 34
Svar
668
· Visningar
27 953
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp