Eurovision Song Contest 2021 - Semifinal 2

voltis

Trådstartare
  1. San Marino: Senhit – “Adrenalina”
  2. Estonia: Uku Suviste – “The Lucky One”
  3. Czech Republic: Benny Cristo – “Omaga”
  4. Greece: Stefania – “Last Dance”
  5. Austria: Vincent Bueno – “Amen”
  6. Poland: Rafał – “The Ride”
  7. Moldova: Natalia Gordienko – “Sugar”
  8. Iceland: Daði og Gagnamagnið – “10 Years”
  9. Serbia: Hurricane – “Loco Loco”
  10. Georgia: Tornike Kipiani – “You”
  11. Albania: Anxhela Peristeri – “Karma”
  12. Portugal: The Black Mamba – “Love Is on My Side”
  13. Bulgaria: Victoria – “Growing Up Is Getting Old”
  14. Finland: Blind Channel – “Dark Side”
  15. Latvia: Samanta Tīna – “The Moon Is Rising”
  16. Switzerland: Gjon’s Tears – “Tout l’univers”
  17. Denmark: Fyr & Flamme – “Øve os på hinanden”
JA så här ser startlistan ut i den andra Semifinalen i ESC 2021!

Vår egen Tusse har ju redan gått till final via Semi 1, men nu ska 10 till utses som ska vara med i finalkampen!

Vad vill ni? Vad tror ni? :bump: :bump: :bump:

Här kan ni se en recap


 
Tjoho! Tyvärr tycker jag att semi 2 är lite sämre än den första men har - med viss möda! - ändå vaskat fram mina topp tre därifrån i:

Finland
Bulgarien och
Island

Och här med övriga analyser och mina poäng (ännu i skalan 0-10)

San Marino - Sorry, men årets kvot av billiga kopior på Cypernpop för sommardiscot fylldes redan i semi 1. 5/10

Estland - blir inte helt klok på detta bidrag, känns som att det har potential men saknar något i den sista monteringen. Jag har försökt lyssna genom den några gånger i hopp om att den skulle lyfta men det har ännu inte hänt och nu orkar jag inte mer. 5,5/10

Tjeckien - habil uptempo med banal text. Benny har gjort något dumt mot sin tjej, men trots att han erkänner att han har gjort mycket dumt i sitt liv så vet han inte vad det kan handla om nu? Men skit samma, för nu ska han försöka få henne att le igen! Och ett bra sätt är då att upprepa OMG (eller omaga) vad snygg du är. Ja du Benny. Jag önskar dig lycka till. Det kan du behöva. 5,5/10

Grekland - Let's dance our last dance Rocking romance This ain't our last dance (jamen... det var det ju nyss? hon har ångrat sig snabbt) Det blir inget Nobelpris till författaren av den här texten heller. Men det är en någorlunda ihopsatt, typisk grekisk/cypriotisk popdänga där man har viss tolerans för det banala och förutsägbara för att bara dansa på. 5/10

Österrike - nu blir det Amen igen, denna gång om ett förhållande som har tagit slut och var det verkligen det här du ville, undrar Vincent som verkar tycka att de försökt för lite. I delar är det ganska vackert men också för tjatigt. 5,5/10

Polen - polska Rafal behöver ingen som påminner honom om att värdet av att älska sig själv och sånt där. Nej, Rafal ska fylld av självförtroende ta med oss på the ride of our lives. Han ska ta sig an hela världen och han går för guld! Och när vi delgetts all denna information och spänt väntar på the ride of our lives - så tar låten tvärt slut. Som att låtskrivarna bara tröttnat, stämplat ut klockan 16 en fredag eftermiddag och sedan gått hem - för gott. Snopet. Rafal: Jag önskar dig också lycka till. (Du kommer också att behöva det.) 3/10.

Moldavien - en sockerchock med, i presentationsvideon, dansande glasstrutar som (tråkigt nog!) verkar bytas mot mer en neutral klädsel i ESC. Natalia hör sin kropp prata prata prata och har cravings så att hon nästan klättrar på väggarna. Obehagligt. Här gäller det att ha sparat lite i godisskålen för att stilla begären. 5/10

Island - jag fattar att det är årets bidrag som tävlar, men i just detta fall är det extra svårt att inte tänka lite sympatipoäng för att Island nog blev berövade på segern förra året. Sedan verkar de ju också som ett himla mysigt gäng, Dadi och hans grupp. Och man måste älska hans genuina och innerliga texter om kärleken till fru och barn. Men ändå: tyvärr Island, men nyhetens behag med hela mjukisdress-uppenbarelsen och groovet i låttypen HAR skavts av lite grann sedan i fjol. Hoppas på final och bra placering men hamnar de i topp tre så är det med inslag av sympatipoäng. 6,5/10.

Serbien - Fångar upp sockertråden med en text som "jag är söt som choco moco" som av en händelse råkar rimma på titeln "loco loco". Uptempo utan någon finess. Lyssna nu noga på denna uppmaning Serbien: lägg av med detta onödiga choco-locotrams och så GE TILLBAKA BALKANBALLADERNA till ESC A.S.A.P! (Var är Zeljko Joksimovic när han behövs som bäst?) 4/10

Georgien - ok nu har vi rivstartat med Adrenalina och fortsatt med en överdos av socker och kakor och the ride of our lives. Men nu ska det minsann inte vara mer fart och fläkt. För detta är kanske tidernas mest ohotade vaggvisa/sömnpiller, den är så ohyggligt låååångsam så jag håller mig vaken bara av irritation. Texten i hela bidraget består av totalt 94 stavelser utspridda över tre minuter. Det är väldigt lite. Kan vara någon form av minimirekord, bland de bidrag som ändå är tänkta att ha en text. Som en jämförelse har Italiens bidrag 143 stavelser under 20 sekunder av sitt bidrag. Dvs bara i andra versen... 2/10

Albanien - måste ju konstatera att detta är det närmaste balkanballad vi kommer i årets ESC, och det ska Albanien ha cred för! Men Zeljko hade gjort det bättre. 5,5/10.

Portugal - Portugal går ofta sin egen Eurovision-väg vilket ju egentligen är kul, men lyckas sällan få mig entusiastisk ändå. Årets låt är förvisso bättre än en hel del annat i denna föga upphetsande semi, men ändå inget som jag skulle ödsla mina röster på. 6/10.

Bulgarien - stillsamt, behagligt att lyssna till och riktigt vackert! Utan att vara tokbanalt. 7/10

Finland - ok att det är roligt med länder som överraskar med olika musikgenres men i Finlands fall så borde de ALLTID ställa upp med låtar av denna typ/rock/hårdrock, av det enkla skälet att detta verkar vara Finlands bästa gren. I ett annars deprimerande startfält är det äntligen dags att bli entusiastisk och vakna till på riktigt. Eurovision behöver ha detta bidrag i final. 7/10

Lettland - Trodde det var något fel på ljudet med det där sjukt irriterande eh-eh eh-eh eh-eh i bakgrunden hela tiden. Ok hon har ju bra tryck i rösten själv men... det var också det hela. Och det är icke nog för mig. Samma artist som skulle varit med förra året men låten gjorde inget bestående intryck på mig då. Heller. 4/10.

Schweiz - Oerhört vacker röst och känslosam mörk låt i år, liksom i fjol. Känns som något som skulle kunna sopa hem en hel del juryröster. Ska ju också förmedla något fint budskap om hela universum och det vackra i att våga älska igen efter att ha blivit sårad. Gränsen är dock hårfin mellan fina budskap och att det bara blir för cheesy. Den här tippar över lite till fel sida för mig trots artistens känsla och engagemang. 6/10

Danmark - årets bidrag är på danska. Det är ju coolt! Men sedan kan jag inte komma på något mer positivt. 5/10
 
Min topp 10 att gå vidare (vill, inte tror)

Island - älskade låten i fjol! Denna är inte liika stark men älskart ändå! Deras stil, sound, låt... Allt! Heja!

Schweiz - förhandsfavorit både hos mig och på bettingsidorna. Otroligt speciell röst och stil... Fattar inget av vad han sjunger men det behövs inte, det är sååå fint! Heja!

Grekland - är lite partisk då jag älskar landet, men låten ÄR bra, Stefania ÄR bra! Ska bli kul att se live, ska vara bra där tydligen!

San Marino - det lilla landet som aldrig lyckats, har i år en låt med färg fart fläkt och lite hjälp av FloRida :) skön låt!

Bulgarien - ääälskade hennes låt förra året! Inte samma klass i år men absolut en av de bästa i startfältet! Så behaglig att lyssna på!

Österrike - enkel men fin låt som har ngt som tilltalr mig! Ev når den ej final, men hoppas!


Sen har jag svårt att hitta fler favoriter O_o men Finland, Estland, Tjeckien och Georgien får mina sista 4 platser!

Måste betyda att det är en ngt sämre semifinal?
 
Här är min kommentarer:

San Marino: Senhit – “Adrenalina”
Inte jättekasst men inte heller speciellt bra. De brukade vara roligare när de var uppenbart dåliga.

Estonia: Uku Suviste – “The Lucky One”
Jag brukar tycka om Estlands bidrag och så även i år. Den är inte min vinnare men en rätt bra låt ändå.

Czech Republic: Benny Cristo – “Omaga”
Den här kan lyfta eller krascha beroende på scenshowen. Är han charmig och går genom rutan kan det här gå rätt bra!

Greece: Stefania – “Last Dance”
Nä, den här glömmer jag snabbt igen. Blekt.

Austria: Vincent Bueno – “Amen”
Amen nr 2. Nä, det här är inget för mig.

Poland: Rafał – “The Ride”
Jag gillar retrostuket och hoppas att de får in det i scenshowen på ett bra sätt. Det här rätt härligt!

Moldova: Natalia Gordienko – “Sugar”
Om de dansande glasstrutarna inte är med på scenen blir jag mycket besviken!! :rage:

Iceland: Daði og Gagnamagnið – “10 Years”
Gulligt, men inte lika bra som deras låt förra året. Jag blir lite uttråkad faktiskt. Lite tjatigt med en likadan låt till från dem. För mig funkar det här inte. Men det kan gå hem hos den stora publiken som inte såg deras låt från förra året.

Serbia: Hurricane – “Loco Loco”
Hopppas att killen i badkaret är med på scen. I badkaret. I övrigt har jag inte mycket till övers för den här balkan girl band poplåten.

Georgia: Tornike Kipiani – “You”
Gäääääsp!!

Albania: Anxhela Peristeri – “Karma”
Jag tycker att Albanien låter likadant varje år. En viss etnisk stil, duktig sångerska som sjunger väldigt låååånga och dramatiska toner låten igenom. Gäsp!

Portugal: The Black Mamba – “Love Is on My Side”
Tråkig... tredje trista låten på raken! Jag får kanske planera in nåt att göra under tiden så jag inte somnar?

Bulgaria: Victoria – “Growing Up Is Getting Old”
Ok, jag får definitivt komma på nåt att göra här...annars somnar jag ifrån!

Finland: Blind Channel – “Dark Side”
Tack Finland! nu vaknade jag iaf. Men nog måste Finland ha nån bättre rock att skicka än det här?

Latvia: Samanta Tīna – “The Moon Is Rising”
Jag får inte grepp om den här låten... glömmer bort den fort.

Switzerland: Gjon’s Tears – “Tout l’univers”
Duncan Lawrence ringde och vill ha sin låt tillbaka... *gäsp* Kommer publiken verkligen rösta fram en så uppenbar kopia av den senaste vinnaren?

Denmark: Fyr & Flamme – “Øve os på hinanden”
Roligt att de sjunger på danska. Men där slutar nog min uppskattning för den här låten. Retro är visserligen roligt men det här är för daterat.
 
Jag har svårt att hitta favoriter i det här startfältet. Vill av princip att Island går vidare, även om de hade starkare låt förra året. Finns en enda som jag ogillar - Danmark - och resten har liksom inte fastnat hos mig.
 
Jag har svårt att hitta favoriter i det här startfältet. Vill av princip att Island går vidare, även om de hade starkare låt förra året. Finns en enda som jag ogillar - Danmark - och resten har liksom inte fastnat hos mig.

Jag ska nog inte ens se kvällens semifinal. Det är så många tråkiga låtar och jag ska upp tidigt imorgon och har en viktig dag på jobbet. Jag vill vara utvilad. Det finns liksom ingen låt jag bryr mig om i kvällens semifinal så det känns inte värt det.
 
Du får läsa ikapp här i morgon, skulle det ha hänt något häpnadsväckande (känns inte så troligt) så kan du ju snabbspola dit och kolla på Svt play.
 
Jag ska nog inte ens se kvällens semifinal. Det är så många tråkiga låtar och jag ska upp tidigt imorgon och har en viktig dag på jobbet. Jag vill vara utvilad. Det finns liksom ingen låt jag bryr mig om i kvällens semifinal så det känns inte värt det.
Mm, jag ska slötitta lite ikväll och lägga mig i vanlig tid. Får ladda inför lördagen :D
 
Jag lyckas inte få ihop 10 bidrag som jag vill ska gå till final ikväll, men de jag håller på är Island, Finland och Schweiz.

Älskade Dadis "think about things" förra året och har verkligen försökt ge "10 years" en ärlig chans, men den är inte lika bra (men rolig musikvideo). Ta sig till final blir nog inga svårigheter, men konkurrensen på lördag blir nog tuff.

Finland och Schweiz ska bli kul att se på scenen, har höga förväntningar på båda numren. Hoppas att Gjon sjunger lika bra live som jag vill tro att han gör utifrån studioinspelningen.

På tal om Moldaviens dansande glasstrutar traumatiserade jag min 4-åring igår. Jag hade bara sett ett kort klipp från videon innan, men ville se om hela videon var lika galen. Och ja, det var den... Hela familjen hoppade högt när hon slet av halva ansiktet på killen i videon och mumsade i sig 😬.
 
Jag youtubar ifatt bidrag som gick till final i tisdags som jag inte mindes från lyssning i bilen. För bidragen nu känns inte jättespännande....
 

Liknande trådar

Kultur På lördag är det äntligen dags! Dagen vi väntat, nu faktiskt, i 2 år på! FINAL I ESC! :banana: :banana: :banana: Och wow vilken...
32 33 34
Svar
668
· Visningar
27 708
Senast: Ninnurur
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 520
Kultur Men självklart ska vi ha en tråd som ESC semifinal 2 också! Sändningen börjar kl 21:00 på torsdag! :banana::banana::banana: Ni kan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 943
Senast: Tassetass
·
Äldre I morgon torsdag kör vi vidare! Det är dags för semifinal 2 i Eurovision song contest!! :bump::bump::bump::bump: Jag ser fram emot att...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
5 525
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • SHL 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp