Bukefalos 28 år!

Ever Clean

Asko

Trådstartare
Min lilla ragdoll Alice har haft sen hon kom hem till oss Ever Clean - Aqua Breeze som kattsand. Och den har fungerat bra men har tyvärr upptäckt en olägenhet.
Först fick jag syn på ett par små lätt kletiga bollar som hade fastnat i hennes päls och som inte gick att ta bort alltför lätt. Förstod sedan att det var från sanden, de små kornen som gör att det doftar som det gör antar jag.
Det var inte så farligt men så råkade hon bli lite skrämd av något ljud ikväll medan hon krafsade i lådan. Vet inte hur det kom sig men hennes två framtassar fick lite korn som inte gick bort men inte så farligt, dock så blev en av baktassarna täckt av de små blågröna kornen :crazy: Jag försökte torka bort det värsta med något blött och tog sedan med naglarna det jag kunde. Dock är det en del kvar och om jag inte ser att det ser bättre ut imorgon och hon kan inte tvätta bort dem på egen hand så får jag klippa bort dem, vilket känns lite synd då hon har karaktärisk söt päls mellan trampdynorna.
Frågorna är om ni har några bättre tips på att ta bort sånt utan att behöva klippa och irritera en katt alltför mycket? :D Och ska sanden verkligen vara så att det lämnar spår efter sig i pälsen? :mad:
 
Sv: Ever Clean

liten dum fråga, är hon dålig i magen eller har ni sanden på något fuktigt ställe. Har aldrig hör/varit med om att de blåa kornen fastnar i pälsen.

Jag hade försökt tvätta av dem för de borde väl inte vara bra om katten slickar i sig dem eller borsta med en tät kam/borste
 
Sv: Ever Clean

Nej hon är inte dålig i magen. Dock så står sandlådan inne på toaletten där vi har golvvärme, kan det vara för fuktigt?
Tittade idag och det syns inte mycket av det blåa längre men dock så har pälsen smetat ihop sig rejält till små klumpar på några ställen :crazy: Måste nog klippa bort dem tyvärr.

Men kan lösningen vara att inte ha lådan på toaletten eller köpa en annan sand utan småå doftkulor?
 
Sv: Ever Clean

Tvätta tassen under rinnande vatten. Brukar lösa det när min dunderklump trampar i kissad sand som fastnar i pälsen mellan trampdynorna.
 
Sv: Ever Clean

Misstänker att det var det som hände min klumsedump också :p
Fast Alice gillar inte vatten förutom att dricka det ... får se om jag lyckas ;)
 
Sv: Ever Clean

Suuck. Alice har fått vana för sig att dricka ur kranen medan matte är på toa och det har jag inga problem med då jag tycker att ju mera vatten desto bättre då hon äter torrfoder. Men dock så kliver hon gärna i sandlådan emellanåt, ikväll efter drickpausen och då blev hon ju oundvikligen lite blöt ... :banghead: sandkorn över baken, mellan benen och på tassarna. Tack o lov så gick ju sanden lätt bort med några skakningar och hjälp från matte. Men ett par blågröna korn satte sig den här gången på en framtass vad jag kunde se :crazy: försökte få henne dricka lite till vatten då hon blir lite blöt då, men näpp hon var otörstig.

Låter det som att jag tyvärr bör byta sand? Typiskt då jag hade precis köpt 10 kg av den då de hade inte 6 kg och de använde den hos uppfödaren.... :arghh:
 
Sv: Ever Clean

Kan du inte testa att ställa lådan någon annanstans där det inte är så fuktigt som det är i badrummet? Jag har haft den sanden till våran långhåriga katt och inget fastande på henne iallafall. Det kan ju vara värt att testa iallafall innan du slänger sanden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ever Clean

Fast problemet verkar vara om hon är blöt om tassarna eller någon annanstans så fastnar såna korn på henne. Förstår att de klumpar ihop sig vid väta men de vanliga sandkornen är åtminstone lätta att skaka/borsta bort men de blågröna sitter fast som fasen :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 336
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp