Evidensia anklagar Distriktsveterinärerna för osund konkurrens

Distriktsveterinärerna försummar sitt huvuduppdrag och ägnar sig åt affärsverksamhet på helt andra områden. Den kritiken kommer från Evidensias vd i en debattartikel, och distriktsveterinärernas chef ger svar på tal.
 
Rent krasst så har djur i människors ägo rätt till veterinärvård vid behov, enligt lag, så när privata kliniker inte finner det lönsamt att tilhandahålla vård inom rimliga avstånd för djurägare så finns det bara två vägar att gå kvar.

Endera så håller lagstiftaren med möjlighet till att upprätthålla lagen (adekvat vård till djur), eller så förbjuder man djurhållning där det inte finns djurvård inom rimliga avstånd.
Nej djur har inte rätt till veterinärvård. Ägaren har däremot skyldighet att se till att djuren inte lider. Veterinärvård är ägarens ansvar, inte statens.

Sen har vi ett system med distriktsveterinärer som delvis är statligt finansierat och som djurägare kan utnyttja.
 
Oavsett vilket så är inte den allmänna meningen varken allmänna medel ska finansiera tillgång till röntgen eller motsatsen. Min poäng var enbart att påpeka att din åsikt "Jag tror att man på många ställen skulle vara glad för att ha en veterinär som kan komma till kolikhästen inom en rimlig tid, är nog ingen som förväntar sig en klinik som kan utföra buköppningar." Det samma gäller säkert röntgen.

Det finns portabel röntgenutrustning, det finns ingen anledning att ha kliniker för att röntga, sen kanske det kan diskuteras att distriktsveterinärer i områden där det saknas möjligheter till röntgen skaffar utrustningen. Vill travbanan ha möjlighet att röntga hästar kanske de kan införskaffa utrustningen eller göra avtal med någon veterinär. Det är inget som ska finansieras med offentliga medel.

Rent krasst tycker jag inte att veterinärvård ska skattefinansieras, jag valde bort häst för att jag inte anser mig ha råd om jag vill göra annat än att äga häst/rida och att då betala för att någon annan vill röntga sin häst är inte riktigt det jag vill. Sen är jag öppen för visst stöd exempelvis till DV, deras primära syfte är att ta hand om lantbruksdjuren och för att ha en vettig verksamhet krävs förmodligen större underlag. DV kan eventuellt investera i röntgenutrustning i områden där det inte finns andra möjligheter.
I Östersund finns utrustning men ingen veterinär. Sen är vi överens vad gäller den sista meningen.
 
Jag har nog förlikat mig med att vara hästägare i Norrbotten betyder att en häst som skulle behöva buköppnas får avlivas. Däremot så vill jag inte att min kolikhäst ska behöva vänta 5-6 timmar på att få behandling av något slag, eller avlivas om det är aktuellt. Tyvärr är veterinärbrist en anledning till att många DV stationer läggs ner. Vad gäller smådjur har vi här vid kusten det faktiskt ganska bra.
Inte bara i Norrbotten... Kalmar ligger rätt långt söderut. Här stänger Evidensia kliniken om några veckor. Ungefär samtidigt som det beskedet gick ut meddelade veterinärstationen att de inte längre har tillräckligt många veterinärer för att täcka upp med jour dygnet runt. Där jobbar bara 3 veterinärer nu, för bara några år sedan var de 12... Och de ska då täcka behovet i 4 kommuner, som inte direkt är små till ytan.
Det finns en liten privat klinik (med en veterinär) ca 12 mil från Kalmar. I övrigt är det Helsingborg, 30 mil bort, som är det mest rimliga alternativet.
Inte riktigt lika långt bort som för er, men fortfarande alldeles för få veterinärer och långa avstånd.
http://www.ostrasmaland.se/article/...oVSOAbU6vZwDRkoeETsvoMgw6NlX4oKQRnJkvMVehoHiI
 
Inte bara i Norrbotten... Kalmar ligger rätt långt söderut. Här stänger Evidensia kliniken om några veckor. Ungefär samtidigt som det beskedet gick ut meddelade veterinärstationen att de inte längre har tillräckligt många veterinärer för att täcka upp med jour dygnet runt. Där jobbar bara 3 veterinärer nu, för bara några år sedan var de 12... Och de ska då täcka behovet i 4 kommuner, som inte direkt är små till ytan.
Det finns en liten privat klinik (med en veterinär) ca 12 mil från Kalmar. I övrigt är det Helsingborg, 30 mil bort, som är det mest rimliga alternativet.
Inte riktigt lika långt bort som för er, men fortfarande alldeles för få veterinärer och långa avstånd.
http://www.ostrasmaland.se/article/...oVSOAbU6vZwDRkoeETsvoMgw6NlX4oKQRnJkvMVehoHiI
Den stora frågan är hur vi ska få veterinärer som vill jobba på DV? Blir svårare och svårare att rekrytera och färre och färre vill ha jourtjänstgöring.
 
Den stora frågan är hur vi ska få veterinärer som vill jobba på DV? Blir svårare och svårare att rekrytera och färre och färre vill ha jourtjänstgöring.
Jag kunde tänka mig att jobba jourer mot god ersättning och kompledigt, så som sig bör när man jobbar långa pass på obekväm tid. Så ser inte villkoren ut, utan snarare tvärtom. Då jobbar jag följaktligen inte jourer, och inte så många andra kollegor heller. Det skriks efter veterinärer i hela landet inom alla sektorer, de arbetsgivare som erbjuder för dåliga eller rent av orimliga arbetsvillkor blir givetvis utan. Detta är inte bra för djurskyddet, men en utbränd och sjukskriven veterinär är inte till så stor nytta heller - allraminst för ens egen fortsatta yrkeskarriär.
 
Jag kunde tänka mig att jobba jourer mot god ersättning och kompledigt, så som sig bör när man jobbar långa pass på obekväm tid. Så ser inte villkoren ut, utan snarare tvärtom. Då jobbar jag följaktligen inte jourer, och inte så många andra kollegor heller. Det skriks efter veterinärer i hela landet inom alla sektorer, de arbetsgivare som erbjuder för dåliga eller rent av orimliga arbetsvillkor blir givetvis utan. Detta är inte bra för djurskyddet, men en utbränd och sjukskriven veterinär är inte till så stor nytta heller - allraminst för ens egen fortsatta yrkeskarriär.
Jag är fullt medveten om hur villkoren ser ut efter många år i branschen. Vi hade "beredskap" från fredag eftermiddag till måndag morgon när jag jobbade helger. Då hade vi jobbat hela veckan innan, och kunde om det funkade gå hem måndag till lunch för att sen vara ledig tisdag. Men då hade vi dubbel ersättning för den tiden vi jobbade utöver en beredskapsersättning.
När kliniken blev uppköpt och jouren schemalades blev det för min del inte värt jobba helger längre då vi fick så pass mycket mindre betalt, även om ledigheten blev två dagar.
 
Om man med avancerad vård menar t ex tillgång till röntgen så tycker jag att det borde finnas på fler platser.
Tycker du att det är rimligt att det ska vara närmare 60 mil mellan de kliniker som kan ta in röntga en häst. tror ingen i Kiruna förväntar sig att det ska finnas där, men i Östersund vid travbanan känns det inte orimligt.
Håller också med om att DV inte behöver sluta behandla smådjur helt, men att bygga mer avancerade smådjurskliniker tycker jag ligger utanför DVs ansvarsområden.
Förr drev ju ATG-kliniker och då fanns de vid alla banor, men början 2011 såldes nästan alla ut till Evidensia (eller eg Valedo Partners via Evidensia) man lovade då att förse hela landet med lönsam hästvård
 
Jo, men frågan är ändå vilka krav de har på vinst. Det är ett riskkapitalbolag som ligger bakom Evidensia och de vill ha hög avkastning.

Det betyder inte att de kliniker som nu läggs ner, har gått svindåligt.

/Lizzie

Nä, men inte bra heller. Om dom tjänar bra på dom, lägger dom inte ner. Och i slutänden är Evidensia som vilket företag som helst. Och jag förstår inte riktigt kravet av djurägare att Evidensia ska ta ansvar för att det finns djursjukvård åt alla.
Men nu har ju Evidensia lagt ner och det är återigen möjligt för privata veterinärer att öppna egna kliniker med bättre priser. Så egentligen borde ju detta vara precis vad djurägare som hatar Evidensia vill?
 
Det tråkiga är ju när Evidensia köper en klinik med lokaler, utrustning, personal och en kundkrets och sedan lägger ner är det en enorm investering att öppna en ny klinik från noll istället för att ta över. Jag antar att det är svårt att övertrumfa Evidensia när de vill köpa en klinik och även att få köpa loss allt när de väl väljer att lägga ner.
 
Nä, men inte bra heller. Om dom tjänar bra på dom, lägger dom inte ner. Och i slutänden är Evidensia som vilket företag som helst. Och jag förstår inte riktigt kravet av djurägare att Evidensia ska ta ansvar för att det finns djursjukvård åt alla.
Men nu har ju Evidensia lagt ner och det är återigen möjligt för privata veterinärer att öppna egna kliniker med bättre priser. Så egentligen borde ju detta vara precis vad djurägare som hatar Evidensia vill?

Jag tillhör inte Evidensia-hatarna - tycker kliniken här i Örebro har varit bra.

Dock hoppas jag verkligen att det är någon privat som tar över, för jag tycker det behövs en hästklinik hos oss. Det är stor skillnad för mig att behöva åka 1,5 mil till klinik - mot att åka dryga 10 milen till Strömsholm eller Karlstad.

Det stora problemet är väl Norrland - även om det finns möjlighet att ta över kliniken och driva den i privat regi så är det ju veterinärbrist. Är verkligen inte ett dugg avundsjuk på den situationen :(.

/Lizzie
 
Nä, men inte bra heller. Om dom tjänar bra på dom, lägger dom inte ner. Och i slutänden är Evidensia som vilket företag som helst. Och jag förstår inte riktigt kravet av djurägare att Evidensia ska ta ansvar för att det finns djursjukvård åt alla.
Men nu har ju Evidensia lagt ner och det är återigen möjligt för privata veterinärer att öppna egna kliniker med bättre priser. Så egentligen borde ju detta vara precis vad djurägare som hatar Evidensia vill?
Det är nog ingen som hatar Evidensia men man får nog inte vara naiv heller och tro att de enbart drivs av sin kärlek till djuren.

Som @Mia_R är inne på är det inte samma sak att starta en ny klinik som att ta över en redan befintlig. Om ett stort bolag tar över en klinik har de ofta ett mål t.ex. inom tre år ska vinstmarginalen vara 20%. Nås inte målet läggs kliniken ned även om den är lönsam - för det är ännu lönsammare att samla mer av vården till någon närliggande ännu mer lönsam klinik. Djurägarna får välja mellan att åka längre eller ta bort sina djur.

Kommer nu någon ny har den den långa uppförsbacken att bygga upp allt på nytt. Skulle någon ändå satsa har kedjorna muskler att svälta ut denne. De kan t.ex. rea vaccinationer och tandkontroller sådana rutingrejor som har goda marginaler.

Men de som älskar kedjorna åker gärna allt längre för att deras käraste ska kunna maximera sin vinst.
 
Det är nog ingen som hatar Evidensia men man får nog inte vara naiv heller och tro att de enbart drivs av sin kärlek till djuren.

Som @Mia_R är inne på är det inte samma sak att starta en ny klinik som att ta över en redan befintlig. Om ett stort bolag tar över en klinik har de ofta ett mål t.ex. inom tre år ska vinstmarginalen vara 20%. Nås inte målet läggs kliniken ned även om den är lönsam - för det är ännu lönsammare att samla mer av vården till någon närliggande ännu mer lönsam klinik. Djurägarna får välja mellan att åka längre eller ta bort sina djur.

Kommer nu någon ny har den den långa uppförsbacken att bygga upp allt på nytt. Skulle någon ändå satsa har kedjorna muskler att svälta ut denne. De kan t.ex. rea vaccinationer och tandkontroller sådana rutingrejor som har goda marginaler.

Men de som älskar kedjorna åker gärna allt längre för att deras käraste ska kunna maximera sin vinst.

Jag tror många hatar Evidensia. Men nu har ju klinikerna stängt av "olönsamhet" så den som vill starta ny lär inte ha konkurrens därifrån i alla fall. Hoppas nån orkar ta tag i det så nån klinik finns på sikt.
 
Jag tror många hatar Evidensia. Men nu har ju klinikerna stängt av "olönsamhet" så den som vill starta ny lär inte ha konkurrens därifrån i alla fall. Hoppas nån orkar ta tag i det så nån klinik finns på sikt.
Jag hatar inte Evidensia men jag ser med stor oro på att de och Anicura har mer eller mindre monopol på marknaden. Det gör att djurägarna är helt i händerna på en enda koncern
Det är nog inte så många som hatar dem mer än de som fått oerhört saltade räkningar eller som råkat ut för det en vän råkade ut för med sin hund. Behandlingen av hunden var urtypen för "hur man mjölkar så mycket pengar ur en människa som möjligt". Det var först då de bestämde sig för att ta bort den som kliniken skulle sluta med fördröjande behandling och göra en ordentlig undersökning. (Hunden togs bort där och då då ägaren inte ansåg det försvarbart längre.)
 
Jag hatar inte Evidensia men jag ser med stor oro på att de och Anicura har mer eller mindre monopol på marknaden. Det gör att djurägarna är helt i händerna på en enda koncern
Det är nog inte så många som hatar dem mer än de som fått oerhört saltade räkningar eller som råkat ut för det en vän råkade ut för med sin hund. Behandlingen av hunden var urtypen för "hur man mjölkar så mycket pengar ur en människa som möjligt". Det var först då de bestämde sig för att ta bort den som kliniken skulle sluta med fördröjande behandling och göra en ordentlig undersökning. (Hunden togs bort där och då då ägaren inte ansåg det försvarbart längre.)

Jag har sett skrämmande uttalanden, inte bara av sånna som fått dyra räkningar. För att inte nämna alla påhopp på veterinärer som jobbar på Evidensia-kliniker.
Jag ser fram emot en nya, privat smådjursklinik som ska öppna i min kommun nån gång här i framtiden. De har idag en framgångsrik hästklinik (Brunmåla kanske du hört om), så det ska bli otroligt intressant att se om de kan konkurrera med den Evidensia-kliniken jag har närmast. Som förövrigt är kanonbra och för min del aldrig försökt med nått.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp