ex-galoppörer

Messy

Trådstartare
Om ni ser fullblod på fb, kollar ni upp stam och resultat på galoppsport?
Skulle ni ta illa upp om någon kollade upp er häst av nyfikenhet?

Jag kollar upp för å se om man känner till dem från banan eller om mamman är någon man minns... absolut inte för att vara elak eller så men råkade just ut för en som blev väldigt upprörd...

Sen en till grej, skäms ni över att era fullblod gått på banan?
 
Om ni ser fullblod på fb, kollar ni upp stam och resultat på galoppsport?
Skulle ni ta illa upp om någon kollade upp er häst av nyfikenhet?

Jag kollar upp för å se om man känner till dem från banan eller om mamman är någon man minns... absolut inte för att vara elak eller så men råkade just ut för en som blev väldigt upprörd...

Sen en till grej, skäms ni över att era fullblod gått på banan?

Just nu har jag inget fullblod men jag kollar alltid upp fullbloden på galoppsport.
Nej jag hade verkligen inte skämts att mitt fullblod gått på banan. Den stora konstiga frågan är väl varför fullblodet inte gått på banan, det är ju det som de är avlade för. Jag känner iallafall ingen som avlar fullblod för hobby eller för skojs skull.
 
Jag äger ett fullblod, som är en skam för sin ras ur galoppsynpunkt... :laugh:
Har självklart kollat upp den innan den kom till oss. Han startade ett par gånger som unghäst och vi ställer oss mest frågande till hur man ens kunde komma på tanken att starta honom. Han har ingen som helst hastighet i kroppen, det verkar mer som att han ätit bromsolja till frukost, lunch och kvällsmat genom hela livet... :rofl:
 
Kollar själv in hästar som jag tycker är intressanta både på galopp, blup och blå basen och tycker inte det är det minsta konstigt.

Ser inget konstigt med en häst som startat den grenen rasen är avlade för, snarare konstigt om den inte gjort det.
 
Kollar alla hästar jag stöter på i alla register, och förutsätter att mina egna kollas upp. Har väldigt svårt att förstå att man kan ta illa vid sig av det.

Just fullblod är extra roligt eftersom jag hängde på Täby galopp på 80-talet och nu stöter på hästar med hästarna jag såg då längre bak i stammen.
 
Jag har ett fullblod.
Jag tycker det är jättekul om folk känner igen min häst och kan berätta saker om henne, just för att jag själv ibland behöver förstå varför hon reagerar som hon gör.
Hon har gått många år på galoppen men ingen stjärna precis. Hon har flyttat mycket också, är inte helt lätt häst men snäll.

Jag själv behöver lära mig mer om fullblodsstammar så jag försöker läsa mycket om hennes stam.
 
Jag kollar upp de flesta hästar som verkar ha en intressant bakgrund :). Halvblod kan man ju ha koll på med blup och travare har jag börjat kolla upp på travsports hemsida eftersom jag har en pensionerad travare nu ^_^.

Är ju inte ngt att skämmas för lika lite som om man har en hopphäst som tävlade aktivt till 7års åldern och sen inte kom högre i klasserna och såldes till annan disciplin.
Eller om man pensionerat en häst och sålt vidare.
 
Jag har en "pensionerad" galoppör på fem år och blir bara smickrad om någon kollar upp honom, kollade själv upp honom på Svensk Galopp när jag köpte honom. Han har t.ex. en väldigt fin pappa, Champs Elysees. Min Red passade inte som det eftersom han stressar upp sig och ger 110% i start och sedan inte räcker till och i t.ex. hinderlöp behöver de orka ta sig över. Så nu skolas han om av mig och vi ska förhoppningsvis bli lite hobbyfälttävlare :)
 
Jag blev bara så förvånad att personen 1) skrev att den aldrig stått på banan utan bara hoppning och terräng och 2) blev så upprörd när jag sa att den hade startat... personen antingen blocka mig eller raderade sitt inlägg... det var ju inte så att jag kollade upp var hon bodde på ratsit å om hon var gift å vad hon tjänade... DET hade varit konstigt...

jag är stolt över min tant med 2 karriärer :heart
 
Jag blev bara så förvånad att personen 1) skrev att den aldrig stått på banan utan bara hoppning och terräng och 2) blev så upprörd när jag sa att den hade startat... personen antingen blocka mig eller raderade sitt inlägg... det var ju inte så att jag kollade upp var hon bodde på ratsit å om hon var gift å vad hon tjänade... DET hade varit konstigt...

jag är stolt över min tant med 2 karriärer :heart

Personen blev kanske arg eftersom den kände sig påkommen med att undanhålla sanningen. Eller så har hon inte fattat hur mycket info man kan hitta på nätet.
Mycket märklig reaktion i alla fall!
 
Om ni ser fullblod på fb, kollar ni upp stam och resultat på galoppsport?
Skulle ni ta illa upp om någon kollade upp er häst av nyfikenhet?

Jag kollar upp för å se om man känner till dem från banan eller om mamman är någon man minns... absolut inte för att vara elak eller så men råkade just ut för en som blev väldigt upprörd...

Sen en till grej, skäms ni över att era fullblod gått på banan?

Jag har hört vissa som anser det vara negativt att en häst är startad i galopp eftersom de anser att den då ridits in för tidigt, jobbats för hårt för tidigt och då kommer att gå sönder tidigare än ett fullblod som inte startat. De som anser detta verkar därför se startade hästar som allmänt sämre än ostartade, nästan lite klass- eller status-fråga av det hela. Tillhör hon den gruppen är det såklart skitpinsamt att någon tagit reda på att hon har en "andra-klassens" häst när hon sagt att hon har en "första-klassens".

Jag har dock aldrig hört dessa åsikter bland kunnigt hästfolk.
 
Jag har hört vissa som anser det vara negativt att en häst är startad i galopp eftersom de anser att den då ridits in för tidigt, jobbats för hårt för tidigt och då kommer att gå sönder tidigare än ett fullblod som inte startat. De som anser detta verkar därför se startade hästar som allmänt sämre än ostartade, nästan lite klass- eller status-fråga av det hela. Tillhör hon den gruppen är det såklart skitpinsamt att någon tagit reda på att hon har en "andra-klassens" häst när hon sagt att hon har en "första-klassens".

Jag har dock aldrig hört dessa åsikter bland kunnigt hästfolk.

Sant! De borde fatta att en häst som hållit för galoppen är en hållbar individ! Sen var denna typ 19 och i en "gamla hästar"
-grupp ...
 
Sant! De borde fatta att en häst som hållit för galoppen är en hållbar individ! Sen var denna typ 19 och i en "gamla hästar"
-grupp ...
Ja har en häst tävlat regelbundet i 12år och blivit pensionerad så är hästen antagligen av bra kvalitet och har antagligen haft en bra tävlings karriär :). Man fortsätter inte tävla en häst som går sönder eller som inte tycker att dess tävlingsgren är det bästa någonsin :).
Problemet med gamla tävlingshästar är att de är för glada i sin sport för att fungera på hobby nivå i just den sporten.
Medans hästar som proffsen "rensat bort" hamnar hos hobby folk som får fel bilder av hur tävlings hästarna är bara för att deras är dålig kvalitet/dåligt lynne osv.

Är lite det som gör att hästar får en stämpel på sig som oridbar och helt outbildad när de kommer från banan.
 
Ja har en häst tävlat regelbundet i 12år och blivit pensionerad så är hästen antagligen av bra kvalitet och har antagligen haft en bra tävlings karriär :). Man fortsätter inte tävla en häst som går sönder eller som inte tycker att dess tävlingsgren är det bästa någonsin :).
Problemet med gamla tävlingshästar är att de är för glada i sin sport för att fungera på hobby nivå i just den sporten.
Medans hästar som proffsen "rensat bort" hamnar hos hobby folk som får fel bilder av hur tävlings hästarna är bara för att deras är dålig kvalitet/dåligt lynne osv.

Är lite det som gör att hästar får en stämpel på sig som oridbar och helt outbildad när de kommer från banan.

Menar du för att de inte kan koppla bort sitt förflutet som galoppör ?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 468
Senast: Blåabär
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 766
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp