Ex vägrar flytta ut?

dressyr789

Trådstartare
Jag dumpade mannen för ett tag sen men han bort fortfarande kvar och gör inga större ansträngningar för att flytta ut. Lägenheten vi bor i är min. Hur får jag honom att flytta? Jag har vart på honom och tjatat, hjälp till att leta efter hus/lägenheter både att köpa och hyra men inget duger. Han har pengar att köpa för, han har köpoäng hos flera hyresvärdar här och han kan bo hos sina föräldrar men inget duger.

Jag blir GALEN! han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm gör inget bara slappar och vägrar dessutom betala något för boendet, el, parkering mm

Hur får man ut ett ex? brukar det vara såhär? HJÄLP!

/Ny anonym användare
 
Jag dumpade mannen för ett tag sen men han bort fortfarande kvar och gör inga större ansträngningar för att flytta ut. Lägenheten vi bor i är min. Hur får jag honom att flytta? Jag har vart på honom och tjatat, hjälp till att leta efter hus/lägenheter både att köpa och hyra men inget duger. Han har pengar att köpa för, han har köpoäng hos flera hyresvärdar här och han kan bo hos sina föräldrar men inget duger.

Jag blir GALEN! han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm gör inget bara slappar och vägrar dessutom betala något för boendet, el, parkering mm

Hur får man ut ett ex? brukar det vara såhär? HJÄLP!

/Ny anonym användare

Vilken fruktansvärd situation. Jag hade nog kontakta en jurist. Är det en bostadsrätt? Hade du lägenheten redan innan han flyttade in?

https://lawline.se/answers/vrakning-av-sambo-och-hans-saker
 
Usch då! Hoppas du hade lägenheten innan han flyttade in.

Du behöver, som inlägget ovan säger, kontakta en jurist.

Men kanske kan det hjälpa om du verkligen riktigt tydligt visar att han behöver flytta? Inte för att du ska behöva göra det, men nu är det ju som det är.

Berätta att du kontaktat jurist när du har gjort det. Hota inte med det innan. Du vill skicka signalen att ni inte gör saker gemensamt längre.

Laga inte mat åt honom. Ställ en flyttkartong i köket och säg att han kan ha sin egen mat där.
Börja töm ut skåp och dela upp era grejer i hans grejer och dina grejer.

Se till att dela upp allt ekonomiskt!

Berätta gärna för alla ni känner vid varje rimligt tillfälle att du vill att han flyttar.

Lycka till!!
 
Klart du inte behöver anlita advokat. Lawline skriver utförligt hur du går tillväga. Ge han uppsägning på hans "boende" med 3 månaders uppsägning och att därefter sker handräckning med kronofogdens hjälp.
 
Klart du inte behöver anlita advokat. Lawline skriver utförligt hur du går tillväga. Ge han uppsägning på hans "boende" med 3 månaders uppsägning och att därefter sker handräckning med kronofogdens hjälp.

Jag tycker inte heller att man behöver kontakta en advokat, men får en problem av den här typen behöver man i alla fall lite hjälp av en jurist. Kanske även IRL, inte bara via Lawline. En felaktig uppsägning kan innebära att den ogiltigförklaras. Det är verkligen trixiga grejor, det där med uppsägning, på vilka grunder etc.
 
När ex väl hade fått tag på ett annat boende efter mycket tjat av mig bokstavligen bar jag ut honom för att få ut honom ur huset. Vi hjälptes åt med sängen, TV och soffbord, resten packade jag ihop och fick hjälp av en vän att bära bort. Inte rätt att jag fick flytta åt honom men annars hade jag fortfarande haft hans prylar här. :cautious:
 
Jag dumpade mannen för ett tag sen men han bort fortfarande kvar och gör inga större ansträngningar för att flytta ut. Lägenheten vi bor i är min. Hur får jag honom att flytta? Jag har vart på honom och tjatat, hjälp till att leta efter hus/lägenheter både att köpa och hyra men inget duger. Han har pengar att köpa för, han har köpoäng hos flera hyresvärdar här och han kan bo hos sina föräldrar men inget duger.

Jag blir GALEN! han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm gör inget bara slappar och vägrar dessutom betala något för boendet, el, parkering mm

Hur får man ut ett ex? brukar det vara såhär? HJÄLP!

/Ny anonym användare
Sluta vara så jäkla snäll!

Gör inte mat så han kan äta. Tvätta inte, städa inte efter honom.
Packa hans saker i flyttlådor. Från tandborsten till kalsongerna. Töm hans lådor och garderober.

Och läs på om dia rättigheter. Lawline är en bra källa. Har du jurister i bekantskapskreten så fråga dem. Elelr ring till en advokat.
 
Jag dumpade mannen för ett tag sen men han bort fortfarande kvar och gör inga större ansträngningar för att flytta ut. Lägenheten vi bor i är min. Hur får jag honom att flytta? Jag har vart på honom och tjatat, hjälp till att leta efter hus/lägenheter både att köpa och hyra men inget duger. Han har pengar att köpa för, han har köpoäng hos flera hyresvärdar här och han kan bo hos sina föräldrar men inget duger.

Jag blir GALEN! han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm gör inget bara slappar och vägrar dessutom betala något för boendet, el, parkering mm

Hur får man ut ett ex? brukar det vara såhär? HJÄLP!

/Ny anonym användare

Jag hade aldrig i helvetet lagat mat åt honom. Jag hade aldrig i helvetet tvättat åt honom. Hade han inte städat efter sig hade jag fått anfall. Detsamma om han inte betalade. Då hade jag krävt utflytt omgående.

Jag gjorde slut med en som inte ville göra slut och inte ville flytta ut. Jag hade ägt lägenheten långt innan han flyttade in. När han smutsade ner mina möbler och jag sa åt honom att städa efter sig sa han "Du är inte min mamma!". Då sneade jag och han åkte ut direkt. Han fick sova hos någon annan. Jag packade hans prylar och lämnade ut det utanför dörren när han kom för att hämta.

Har du testat att ordagrant säga(gärna med väldigt eftertryck) att "Jag vill att du flyttar NU! Ut härifrån!"?
 
Men, viktigast av allt, något som kan komma att bli väldigt användbart ifall han faktiskt vägrar flytta frivilligt även efter att du totalt slutat samarbeta: säg upp honom. Skriftligt. Jag tror att det är 3 mån som gäller officiellt.
Så om du inte redan har gjort det behöver du skriva en uppsägning. Och få nått slags bevis på att han tagit emot den. Rek brev, mail, kombinera uppsägningen med en fråga du tror att han inte kan hålla sig från att besvara, eller liknande. Men han har nog laglig rätt att vägra flytta om du inte sagt upp honom 3 månader innan.

En annan sak som kan vara väldigt bra ifall han nu på allvar tänker vägra flytta är att du skriver dagbok. Dokumentera alla eventuella övertramp han gör och allt som kan bli relevant vid en rättsprocess. Förhoppningsvis flyttar han frivilligt när han verkligen fattar att loppet är kört, men för säkerhets skull är det bra att anteckna och ha ordning på exakt i vilken ordning och på vilka datum allt hände.

@tuaphua s tips om att säga åt honom att flytta NU är också bra. Du kan ju egentligen säga det till honom så fort du ser honom och vägra svara något annat.
 
Eftersom han vägrar betala för boende, mat mm så hade jag kontaktat en jurist för att rådfråga. Det behövs ingen advokat utan en vanlig jurist duger. Men pga egen separation så har jag lärt mig att det är inte så svart/vitt som man kan googla fram via olika sidor utan det finns en massa om, men och kryphål.
Juristen behöver inte driva fallet utan det räcker med rådfrågning och ev hjälp med formulering av uppsägningsbrev och eventuell räkning.
 
En tanke:
Har man inget hyresavtal så finns väl inget att säga upp? Betalar han inget så har han inget bevis på att det finns ett avtal. :confused: Alternativt när han slutade betala för sig så bröt han själv ev. avtal.
Men lagen kanske säger annorlunda.
 
Hur länge är ett tag?

"han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm"

Antar att han håller på att svälta ihjäl och går runt i skitiga kläder nu då, för jag kan inte förstå alls varför du tvättar hans kläder eller lagar mat åt honom. Om han nu inte köper hem färdig mat och lämnar in sin tvätt nånstans?

Jurist är det enda rätta om han vägrar sticka, helt rätt.
 
Kan du ringa exets föräldrar och be dem om hjälp? Tänker eftersom han hade möjlighet att flytta dit.
Jag hade velat ha ut honom direkt eftersom han beter sig illa och har någonstans att ta vägen.

Om föräldrarna är vettiga kanske de kanfå lite vett i honom, eller komma och bära ut hans saker.
 
Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.

Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 268
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp