Ex vägrar flytta ut?

Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.

Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.

Klart det kan vara en väldigt jobbigt situation att bli dumpad och behöva flytta ut. Jättejobbigt. Men livet är jättejobbigt ibland, och detta är en sån situation där man måste acceptera läget och avlägsna sig.

Absolut hade svaren sett annorlunda ut här om situationen vore från det omvända perspektivet, förstås. Det gör det inte rätt dock.


Inte alls svårt ... Jag och min då pojkvän skaffade en lägenhet, han hade dock inte inkomst nog att stå på avtalet. När han sen gjorde slut och jag villa ha hjälp att betala hyran under uppsägningstiden (han flyttade in hos sin nya) så var det MITT problem med den höga hyran för det var bara jag som stod på kontraktet. Trots att jag kunde bevisa med inbetalningar från hans sida att han hjälpt till och även att vi skrevs på lägenheten samma dag mm. (facebook inlägg mm). Vi hade dessutom avtal på en ny (mindre och billigare lgh där bägge stod på avtalet som "bevis" på sambos) (bägge sades upp)
Detta vet jag iom att jag skickade till kronofogden när han vägrade hjälpa till med räkningarna.
Tingsrättsdomaren sa vid förhandlingarna att det ändå inte gick att bevisa att han var sambo med mej trots införskaffandet ihop iom att han inte stod på avtalet. Vi förlikades dock.
Som domaren sa när vi var ensamma. Han verkar va ett svin så jag ska försöka få honom att betala så mkt jag kan, men hon sa samtidigt att jag inte hade mkt att komma med om det skulle gå till tingsrätten. Därav förlikningen. Bättre än inget iaf..

Skrämmande att domare fungerar så dock..
 
Det kan vara så att det inte är riktigt så enkelt, juridiskt. Bodde du i lägenheten innan ni bestämde er för att flytta ihop? Eller skaffades den för att ni skulle bo där ihop, dvs för gemensamt bruk för er som sambos? Om den skaffades i syfte att vara ert gemensamma boende, har ni något samboavtal?

Jag förstår att situationen måste vara fruktansvärt jobbig!


Ja, lägenheten är min. Jag bodde där innan han kom in i bilden och det är jag som står på kontraktet.
 
Ja, lägenheten är min. Jag bodde där innan han kom in i bilden och det är jag som står på kontraktet.

Då så. Never mind.

(Jag frågade bara eftersom det enligt sambolagen inte är självklart att det är den som står på kontraktet som har rätt till lägenheten vid separation, om den införskaffats för gemensamt bruk. Bodde du i lägenheten innan så är det din, oavsett - sambolagen gäller enbart för det som skaffats för just gemensamt bruk. Såvitt jag förstått det. )
 
Jag dumpade mannen för ett tag sen men han bort fortfarande kvar och gör inga större ansträngningar för att flytta ut. Lägenheten vi bor i är min. Hur får jag honom att flytta? Jag har vart på honom och tjatat, hjälp till att leta efter hus/lägenheter både att köpa och hyra men inget duger. Han har pengar att köpa för, han har köpoäng hos flera hyresvärdar här och han kan bo hos sina föräldrar men inget duger.

Jag blir GALEN! han går här och är sur och vägrar städa,tvätta,handla, laga mat mm gör inget bara slappar och vägrar dessutom betala något för boendet, el, parkering mm

Hur får man ut ett ex? brukar det vara såhär? HJÄLP!

/Ny anonym användare
Står du ensam på kontraktet?
Ser nu att du gör det, det underlättar.
 
3 månader behöver du nog ge honom om han inte har någon annanstans att ta vägen tyvärr - förutsatt att han betalar hyra/som inneboende. Sköt absolut inte någonting som har med honom eller hans ägodelar att göra.
Ge datum för senaste utflytt och lås ut honom och hans grejer vid angivet datum om han inte flyttat självmant ännu.

Varit med om liknande, personen flyttade hem till förälder efter drygt en månad när denne insåg att det inte fanns någon chans att jag skulle ändra mig. Men det var som en kass berg-och-dalbana hela vägen.
 
Tack för alla era svar de värmer :heart Just nu har jag mycket på jobbet och i stallet därav lång tid mellan svar. Funderar på vad nästa steg ska bli och Samlar ork för helgens diskussioner med exet


Vet han vad det kostar att leva?

På Konsumentverkets hemsida finns mallar du kan använda dig av för att visa honom vad han kostar dig när han vägrar betala..

-Kräv av honom att han ska betala för sig så länge han envisas med att vara kvar. Även inneboenden måste göra rätt för sig i ett hushåll.
Gör han inte det är det bara för honom att flytta, vart han tar vägen är hans bekymmer.

Kämpa på! 💪
 
Tack för alla era svar de värmer :heart Just nu har jag mycket på jobbet och i stallet därav lång tid mellan svar. Funderar på vad nästa steg ska bli och Samlar ork för helgens diskussioner med exet

"Du, nu är det så här. Vi ska separera, och det kan göras djävligt jobbigt och dyrt eller enklare och billigare. Tänker du flytta eller ska vi ta det med jurister? Oavsett så kommer du att få flytta och vi kommer som par att vara historia. Hur vill du ha det?"

Och ta det därifrån.
 
Ja och det är väl jättebra om båda känner sig bekväma med ett sånt upplägg. TS verkar dock inte vilja att exet bor kvar och då blir ju situationen annorlunda. Jag tycker inte att man mot sin vilja ska tvingas att fortsätta bo med sitt ex om det finns godtagbara alternativ för den som ska flytta ut.
Det hela är ju olika beroende på de inblandade.
Men att kategoriskt anse att att den ena omedelbart måste flytta är att överdriva tycker jag.
 
Det hela är ju olika beroende på de inblandade.
Men att kategoriskt anse att att den ena omedelbart måste flytta är att överdriva tycker jag.
Jag menade inte att den ena måste flytta oavsett omständigheter. Om båda är överens kan man ju göra helt som man vill.
Jag tänker dock att det vanligaste är att iaf ena parten vill bli av med den andra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 170
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp