Exakt vad ska undersökas och hur?

Leoni

Trådstartare
Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och hingsthållares hem- och facebooksidor
Alla vill att stoet ska vara undersökt av veterinär innan hon kommer. Men för en nybörjare verkar det oklart exakt för vad
Vad är det som menas? När bör detta göras? Hur går det till? Kan det göras hemma på gården eller måste man till klinik.? Vad kostar det ca? Hit me.
 
Jag åkte med mitt sto till hingsthållaren en dag när vwterinären skulle dit och ultraljuda ett sto. Då ultraljudade hon min med för att se om hon var nära brunst. Detta för att kunna planera in när jag skulle lämna henne. Det kändes onödigt att behöva ha henne där längre tid än vad man behövde i och med att det är dygnsavgift.
Mitt sto visade inte tydliga tecken på brunst heller så jag själv visste inte alls.
 
Ska hon betäckas naturligt?
Jag hade nog ändå valt att åka til en seminstation för dels undersökning innan betäckning men även för att kunna kolla i efterhand om stoet är dräktigt.
 
Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och hingsthållares hem- och facebooksidor
Alla vill att stoet ska vara undersökt av veterinär innan hon kommer. Men för en nybörjare verkar det oklart exakt för vad
Vad är det som menas? När bör detta göras? Hur går det till? Kan det göras hemma på gården eller måste man till klinik.? Vad kostar det ca? Hit me.
Om hon ska insemineras så måste hon undersökas av veterinär innan. Det kan göras på stationen när veterinären är på plats. Har du en semispilta kan du göra det hemma. Vissa veterinären kan även göra det mot en lägre boxdörr men annars bör du åka så hon får stå i en semispilta då det är en risk för veterinären att undersöka stoet "fritt". Vissa ston som undersöks för första gången kan vara lite oroliga och rädda men är veterinären bara lugn och snäll så brukar dom tycka det är ganska okej efterhand dom vänjer sig. Veterinären kollar hur det ser ut i stoet, det är inget farligt och det går ganska snabbt. Pris är olika beroende på vem som gör det men tex så är denna undersökningen inbakad i priset som min station tar ut som stationsavgift. Vad stationsavgiften är kan du tex se på språngrulla om det gäller halvblod.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 194
Senast: Narcissa
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 442
Senast: Marty
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 747
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 828
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp