Excel hjälp

Betazoid

Trådstartare
Jag har gjort, i Excel, en tabell på blad ett där man räknar ut momsen om man vet priset före moms och på blad två en tabell där man vet priset efter moms.

På blad ett är momsen 25% och på blad två 20%. Nu har jag fått i uppgift att skriva någon formel så att om jag ändrar momsen på blad ett, till något annat en 25% så ska momsen på blad 2 ändras med rätt propotioner.
Hur gör man?
Fråga om gärna om jag missat något eller förklarat dåligt.

//betazoid :bow:
 
Nu ska vi se om det här går att förklara!!

Du har priset före moms, säg 40 kr. Ha det i en ruta. Sen har du en ruta där du skriver momsen, säg 25%. Sätt till en ruta där du räknar fram momsen i kronor. På sida två sätter du sen så att momsrutan är en formel, dvs att den tar momsen i kronor och delar med summan innan moms, då får du fram procenten du använder för att "dra bort" momsen igen.

Förstod du nånting av det jag skrev :confused: :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 695
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 289
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 931
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 013
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp