Bukefalos 28 år!

MissFideli

Trådstartare
Nån som är haj på Excel och samtidigt har lite koll på stamforskning på hästar? Dvs e, u, ee, eu osv...

Jag håller på och forskar på en av mina katter på samma sät tpå som på häst. Men eftersom jag vill ha med så många generationer som möjligt så har jag inte gjort något schema, utan skriver rakt upp och ner. Har så att det namnet man skriver efter t.ex e även står 2 kolumner från ee så jag vet vilken ee är pappa till utan att behöva gå tillbaka. Mest för enkelheten när man fyller i och att det går fortare när man har kommit en bit.
Men nu har jag kommit så pass långt att det börjar bli jobbigt att läsa, så jag vill ha dom på olika blad. Dvs en generation/blad. Men går det att göra så den tar informationen från ett blad och lägger den på nästa? Hur i så fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Excel

I Excel kan det lätt bli rörigt med stamtavlor, jag skulle faktiskt rekomendera att använda ett vanligt släktforskningsprogram. Gjorde stamtavlan till min häst i ett program som heter GenoPro och blev rätt bra. Annars kan man lägga upp det ganska enkelt i Access om man har tillgång till det.
 
Sv: Excel

Fast i stamtavleprogrammen blir det ju ett rutsystem och då är man ju bunden till det antal generationer som finns där. Jag vill inte ha dom i ett rutsystem.
Att jag inte använt Access är för att jag vill att det själv flyttar information till andra celler. Vet inte hur man gör det i Access.
 
Sv: Excel

Det enklaste sättet:
markera den cell i det 'nya' bladet där du vill ha informationen, skriv = och utan att lämna cellan går du till det blad där informationen du vill hämta finns, markerar den cell där informationen finns och slår retur.

När du går tillbaka till det nya bladet så står samma information i cellen där, men om du klickar i cellen så står det egentligen "=Sheet1!D15" eller liknande, där Sheet1 är det blad som informationen ska hämtas ifrån och D15 är cellen i det bladet.

Du kan även skriva in "Sheet1!D15 manuellt om du vill, det ger samma resultat.

Det funkar även i flera led, så du kan hämta information från en cell som i sin tur hämtar information från en annan cell, ändrar du i 'originalcellen' så uppdateras då alla andra celler efter i kedjan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
25 295
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 928
Senast: bollen__
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 500
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 406
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp