E

engill

Hej igen. Finns det någon mat som kan hjälpa mot exem?? Vissa sägar att det finns det och vissa säger att det inte finns så det kanske finns någon som är helt säker. Skriv då gärna.;)


:bump::banana:
 
Sv: Exem mat.

Nej det finns ingen ekesmmat, det är jag säker på. Men man kan förebygga att ev utbrott blir så lindriga som möjligt, genom att se till att hästen får en balanserad foderstat året runt (inte betet inkluderat)
 
Sv: Exem mat.

Hej igen. Finns det någon mat som kan hjälpa mot exem?? Vissa sägar att det finns det och vissa säger att det inte finns så det kanske finns någon som är helt säker. Skriv då gärna.;)


:bump::banana:

Inte maten i sig själv kanske, förutom att den ska vara av bra kvalite såklart, och ge hästen all den näring den behöver. Däremot tjänar man på att låta hästen gå och beta på ställen som är fläktande och lite torra, dvs på ställen där det inte samlas så mycket insekter.
Pyssla om magen i allmänhet är viktigt på en eksemhäst.
 
Sv: Exem mat.

Har hört att man bör undvika betfor. ja alla "söta" fodertyper. Har endast hört det men det kan man ju göra utan problem. Finns ju många andra foder.
 
Sv: Exem mat.

Hippolyt (stavas?) müsli för islandshästar
säger dom ju skall vara bra för att undvika/lindra eskem för att det innehåller så mkt örter etc.
Någon som vet om det stämmer? ? ? ?
Alger?? (läste på frostimport)
 
Sv: Exem mat.

inns säkert massor med öerter och tillskott man kan ge hästen för att hjälpa den att bli av med slaggprodukter, stärka slemhinnorna, stärka immunförsvaret osv. , men då måste man plugga på och kanske ta kontakt med folk som kan naturläkemedel.
Jag tror inte man botar eksem på det sättet, men kanske lindrar och drar ner på symptomen.
 
Sv: Exem mat.

proequo är en välling som du ger varje dag, det är bevisat mkt efektivt mot exem.
pappas tjej använder detta, och ifjol hade hon täcket på EN gång, detta efter att de hade varit på semester och inte gett honom vällingen.
 
Sv: Exem mat.

proequo är en välling som du ger varje dag, det är bevisat mkt efektivt mot exem.
pappas tjej använder detta, och ifjol hade hon täcket på EN gång, detta efter att de hade varit på semester och inte gett honom vällingen.

Vad är det, och var köper man den?
 
Sv: Exem mat.

Var och hur är det bevisat? Jag vet vilket foder tillskott du menar, däremot finns inget om eksem och definitivt inget som är bevisat. Har du någon information om när det skulle ha bevisats, får du gärna delge oss det.
Pro Equo har annars samma funktion som Probimin, dvs den lugnar och stabiliserar magen. Just detta är man som ägare till en eksemhäst nog tvungen att greppa under den senare delen av året, dvs när eksem perioden inte är igång. Då bör man se till att hästen går på en stabil foderstat, och inte göra några stora förändringar. När dessa ska ske, bör de vara långsamt och successivt.

I övrigt är eksem mer komplicerat än att ge enstaka foder tillskott, har hästen så lindrig eksem att det går över med välling så tror jag för min del att denna häst förmodligen inte ens behövt välling om man planerat lite. Den är ju inte billig, öppnad förpackning håller i 5 dagar, bagen är på 5 kg så det handlar om ca 1 liter per dag som hästen måste få i sig om bagen inte ska hinna bli förstörd.
 
Senast ändrad:
Sv: Exem mat.

Exem kan du nog inte fodra bort, men det finns många sätt att lindra besvären.
Själv ramlade jag på ett foder som ska vara lindrande för just exemhästar. Har själv sluppit detta problem men just exem men min häst älskar Isi-mix så har jag fortsatt att ge henne detta. Det vore kul att höra från någon som har en exemhäst och använder just Isi-mix för att höra om det verkligen har någon lindrande verkan.

Se reklamen nedan:

Isi-mix är islandshästens foder rätt och slätt, speciellt avvägd för denna rasens behov och problem. Det har hög andel av biologiskt högverksamma spårelement såsom zink, koppar och selen som är lättabsorberande och verkar över blodbanorna. Speciella örter, vitlök, kiselgur, öljäst, havsalgkristallinat och linfrö bl.a., stärker kroppens egna motståndskraft, regulerar blodcirkulationen och har en förebyggande verkan på hudproblem (sommarexem) innifrån genom ämnesomsättningen och blodet.
 
Sv: Exem mat.

är det ok om jag lägger ut det här du? annars får du plocka bort det.
detta är saxat från ett mejl från dem:

"Våra kunder har fått bäst effekt om de ger ProEquo under så lång tid som möjligt av ”riskperioden”. I studien som vi gjorde sommaren 06 (se bifogat nyhetsblad) gav vi ProEquo under perioden maj-aug. och 0,5 liter/dag. Men man pratar ju mycket om knott/mygg i samband med sommareksem och eftersom vi har så mild vinter i år så är det ju inte omöjligt att det blir mer av dessa ”skadedjur” och att eksemsäsongen därför startar tidigt i år.



Jag har en kund här i Skåne med 15 islänningar varav ca hälften har mer eller mindre problem med eksem som har tänkt börja ge ProEquo redan i början på april just för att hon tror att problemen kommer att starta tidigt i år.



Detta gör att det är lite svårt att ge några exakta råd när det är lämpligt att börja utfodringen. Men det är däremot utan tvivel bäst att börja innan problemen börjar för att hästarna ska kunna ändra sin tarmflora och stå emot bättre."
 
Sv: Exem mat.

kl
Instämmer med Boj - det finns inget eksemfoder och det finna många tycken och smak i de här fallen. Många tjänar pengar på osäkra eksemhästägare genom att "skapa" s k eksemfoder med div örter mm i.

En väl balanserad foderstat och täcke samt inställning mm bra skötsel är det bästa.
 
Sv: Exem mat.

Aloevera är ett bra tillskott :) Det rensar ut tarmarna och gör att hästen mår bra i allmänt :) Min pålle får det i fodret och det lindrar eksemet en del :)
 
Sv: Exem mat.

Hur rensar det ut tarmarna, och vad i tarmen påverkar att hästen får eksem som behöver rensas bort?
 
Sv: Exem mat.

jag skall prova nonijuice i år har redan börjat ge det.
jag är skeptisk men har fått en dunk på prov för att se om det fungerar.
skall sköta honom precis som vanligt med installning på natten, täcke i hagen och hela rasket.
förra året kliade han sig bara lite på våren.
fungerar nonin så skall han inte klia sig någonting då tror jag på det.
flera hästar i stallet har fått ökozon men inte blir dom symtomfria av det.
jag vet inget mirakeltillskott som är bättre än nogrann skötsel.
dessutom mycket bättre för plånboken.
 
Sv: Exem mat.

jag skall prova nonijuice i år har redan börjat ge det.
jag är skeptisk men har fått en dunk på prov för att se om det fungerar.
skall sköta honom precis som vanligt med installning på natten, täcke i hagen och hela rasket.
förra året kliade han sig bara lite på våren.
fungerar nonin så skall han inte klia sig någonting då tror jag på det.
flera hästar i stallet har fått ökozon men inte blir dom symtomfria av det.
jag vet inget mirakeltillskott som är bättre än nogrann skötsel.
dessutom mycket bättre för plånboken.

vart får man tag på sånt då??
 
Sv: Exem mat.

OK! det här har jag inga vetenskapliga bevis för, men jag ger min exemhäst äppelcidervinäger och b1-vitamin som tillskott. har en del bekanta som också använt detta och om vi ser resultat för att förra sommaren var en "bra exemsommar" eller för att det fungerar kan jag inte säga.:confused: Men Glói var betydligt bättre förra sommaren så jag kör på samma i år och hoppas på det bästa. tidigare har jag varit tvungen att smörja varje dag, nu räckte det med nån gång i veckan..
Som sagt det finns nog inga bevis men det verkar funka för oss!;)
 
Sv: Exem mat.

Han har ätit samma kraftfoder, och betet var samma, vinterns silage är (vad jag vet) från samma leverantör. Men vad mina bekanta gjort med fodret i övrigt vet jag ej. Som sagt jag ger det en sommar till, det är det värt, man prövar ju allt i det här läget!!
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 347
Senast: Elo
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 537
Senast: SiZo
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
197
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp