Bukefalos 28 år!

Exem som inte ger med sig..

fettso

Trådstartare
Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT.
Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner.
Smörjer med Aloevera, avs 14, och Prob olja, Vegebom är det enda som fungerat någorlunda men den är så satans dyr och tar slut på nolltid.

Ska nu hämta ut ett Hööks paket på posten och däri finns Nylanders hästkräm(hette den så?)
Vad kan hon annars få för hjälp?

I somras badade jag henne med exemschampo med jämna mellanrum.

Hon var helt bra fram tills jag tog av täcket inför fölning, då började hon klia sig hysteriskt.
Hon låg ner och gned halsen/huvudet fram och tillbaka på plan mark tills manen var väck på ena sidan+all lugg, detta har ej återhämtat sig.
Hon var även utan huva ett tag då hon haft sönder 2 huvor i år, en Hööks och en Boett.
Nu har hon sin andra Boetthuva som egentligen är för stor, men det är för att den ska täcka ner på mulen.
Hon har haft sönder 3 täcken i år också....

Tips och råd önskas både angående vård och foder!:bow:
Blir det värre kommer jag inte kunna använda sadel/gjord eller träns, kan det knappt nu.
Hon är sårig i ansiktet överallt+i armhålorna(frambenen insidan)och mankammen båda sidor.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Min väninnas eksemsto blev precis lika dan nu i augusti/september.
Hon hade ut veterinär som gav henne en cortisonspruta och nu är hon jättefin!
vår veterinär tyckte det var helt ok att ge henne 1 spruta/år. Hon fick en vid samma tid förra året.

I och för sig har hon inte föl vid sidan. Men jag tycker du skall prata med en veterinär och fråga vad de kan göra. Mitt sto fick en cortisonspruta bara någon månad innan hon skulle föla. Det gick bra.

Lycka till!

/Åsa
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag vet inte om detta funkar för alla, men vår eksemhäst smörjs två ggr om dagen med tjärsalva, är det öppna sår får hon sulfasalva på dem. Hon får linfrö (tycker det har gjort stor skillnad) varje dag med.
tycker hon behåller manen ganska bra
9272163.jpg

Hennes eksem är inte direkt "lindrigt" och hon kan vara väldigt, väldigt hysterisk i sitt kliande.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Stackars häst.
Hoppas att Nylandersalvan hjälper. Det är den enda som verkligen hjälper min eksemhäst.

Vad ger du henne för foder? Vissa foder kan orsaka klåda och förvärra eksemet. Jag ger t ex aldrig mer betfor. Gav det en period för ett par år sedan och eksemet blev fruktansvärt.
De sista två åren har eksemet blivit succesivt bättre. Jag ger dagligen året runt minst 2 msk linfröolja, sommartid upp till 1½ dl + Probimin 2-3 tsk. Detta blandar jag ner i 1 näve Hestekraft och massa morötter. Blir eksemet bättre minskar jag dosen Probimin, försämras det ökar jag dosen igen. Denna sommaren kan jag nästan säga att hästen har varit i stort sett besvärsfri. Bara lite torr i mankammen och något svullen i magsträngen. Då har jag smörjt med Nylandersalvan några dagar så har det blivit bättre.
Jag kan inte lova att det hjälper din häst men kan vara värt att prova.
Tipsen på detta har jag fått här på forumet.

Eksemperioden brukar även vara som värst nu i slutet av säsongen. Immunförsvaret är lågt pga pälssättningen och man själv kanske börjar slarva lite med täcken och smörjor. Helt förståligt för man tror kanske att knotten har gett sig, men där har man ofta fel. De kommer tillbaka i ny invasion nu för att försvinna när frosten kommer. Jag har själv gjort den tabben när min häst var ny.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Min väninnas eksemsto blev precis lika dan nu i augusti/september.
Hon hade ut veterinär som gav henne en cortisonspruta och nu är hon jättefin!
vår veterinär tyckte det var helt ok att ge henne 1 spruta/år. Hon fick en vid samma tid förra året.

I och för sig har hon inte föl vid sidan. Men jag tycker du skall prata med en veterinär och fråga vad de kan göra. Mitt sto fick en cortisonspruta bara någon månad innan hon skulle föla. Det gick bra.

Lycka till!

/Åsa


Hur hjälper kortisonet?Bieffekter?
Vad kostar det ca?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag vet inte om detta funkar för alla, men vår eksemhäst smörjs två ggr om dagen med tjärsalva, är det öppna sår får hon sulfasalva på dem. Hon får linfrö (tycker det har gjort stor skillnad) varje dag med.
tycker hon behåller manen ganska bra
9272163.jpg

Hennes eksem är inte direkt "lindrigt" och hon kan vara väldigt, väldigt hysterisk i sitt kliande.

Syns ju inte på din häst att den har exem.:)

Jag provade ge linfrö men då matvägrade tanten.:crazy:
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Stackars häst.
Hoppas att Nylandersalvan hjälper. Det är den enda som verkligen hjälper min eksemhäst.

Vad ger du henne för foder? Vissa foder kan orsaka klåda och förvärra eksemet. Jag ger t ex aldrig mer betfor. Gav det en period för ett par år sedan och eksemet blev fruktansvärt.
De sista två åren har eksemet blivit succesivt bättre. Jag ger dagligen året runt minst 2 msk linfröolja, sommartid upp till 1½ dl + Probimin 2-3 tsk. Detta blandar jag ner i 1 näve Hestekraft och massa morötter. Blir eksemet bättre minskar jag dosen Probimin, försämras det ökar jag dosen igen. Denna sommaren kan jag nästan säga att hästen har varit i stort sett besvärsfri. Bara lite torr i mankammen och något svullen i magsträngen. Då har jag smörjt med Nylandersalvan några dagar så har det blivit bättre.
Jag kan inte lova att det hjälper din häst men kan vara värt att prova.
Tipsen på detta har jag fått här på forumet.

Eksemperioden brukar även vara som värst nu i slutet av säsongen. Immunförsvaret är lågt pga pälssättningen och man själv kanske börjar slarva lite med täcken och smörjor. Helt förståligt för man tror kanske att knotten har gett sig, men där har man ofta fel. De kommer tillbaka i ny invasion nu för att försvinna när frosten kommer. Jag har själv gjort den tabben när min häst var ny.

Hon får just nu på kvällen 9dl Havre+9dl Krafft Groov+B-vitamin+E-vitamin med selen+1dl Majsolja.

På morgonen får hon 5dl Krafft Groov.

Sedan har hon fri tillgång på hö.

Hon har svårt att hålla hullet, och är svår att få i mat.
Hon är i tunnaste laget nu.

Havren har jag förstått är dåligt så den ska jag sluta med.
Hon har tidigare fått 1dl Linfröolja per dag.(Sommaren)
Vad är Probimin?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Varför bytte du från linfröolja till majsolja? Linfröoljan ger lika mycket energi som majsoljan. Försök och undvik havrebaserat kraftfoder. Ge lucern istället.
Probimin är ett pulver som gynnar tarmen och stabiliserar tarmfloran. Många gånger är det en orolig tarmflora som påverkar eksemet. T ex foderbyten. En häst som mår bra i magen "orkar" stå emot yttre/inre påverkan bättre. Linfröoljan gynnar också tarmen positivt. Den innehåller en massa olika Omega 3 m.m.

En annan tanke jag har att eksemet är så jobbigt nu är fölet. Det är ju en hormonförändring i hästens kropp. Det påverkar också immunförsvaret. Personligen är jag emot att ta föl på eksemhästar, men det får stå för mig. Inget illa menat mot dig. Men många importer får eksem när de blir dräktiga och vid fölning. Känner till en hel del hästar. Sen om det har något samband, det kan jag inte bevisa.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

min häst kliar sig mot allt hon kommer åt..inte bara i mankammen utan på hela kroppen..hon blir alldeles till sig när man kliar henne över hela kroppen...i mankammen har hon skorv men är inte torrt eller svullet...i svansroten inget skorv alls...mulen har hon sprickor på som hon oxå kliar och drar mot marken..vad kan det bero på?? exem??:confused::confused:
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Om man ska tolka vissa användare, så beror det på att ni inte sköter om eksemet.;)
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

min fråga var om min hästs symptom kan kopplas till exem..eller om det kan vara nåt annat:confused:
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Det är ju möjligt, skorven tyder på en reaktion och årstiden för debut är inne. Helt säker kan du inte vara förrän till nästa år.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Det är ju möjligt, skorven tyder på en reaktion och årstiden för debut är inne. Helt säker kan du inte vara förrän till nästa år.

okej..så om dom får exem så är det den tiden nu??!! usch jag trodde faran var över för i år...att det yttrade sig på sommaren..!!:grin:
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Debuten har en läskig tendens till att visa sig på sensommar hösten året innan, vår eksemhäst debuterade i oktober månad med skorvig man dock utan att klia sig. Värre blev det året efter, då var eksemet ett faktum.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Varför bytte du från linfröolja till majsolja? Linfröoljan ger lika mycket energi som majsoljan. Försök och undvik havrebaserat kraftfoder. Ge lucern istället.
Probimin är ett pulver som gynnar tarmen och stabiliserar tarmfloran. Många gånger är det en orolig tarmflora som påverkar eksemet. T ex foderbyten. En häst som mår bra i magen "orkar" stå emot yttre/inre påverkan bättre. Linfröoljan gynnar också tarmen positivt. Den innehåller en massa olika Omega 3 m.m.

En annan tanke jag har att eksemet är så jobbigt nu är fölet. Det är ju en hormonförändring i hästens kropp. Det påverkar också immunförsvaret. Personligen är jag emot att ta föl på eksemhästar, men det får stå för mig. Inget illa menat mot dig. Men många importer får eksem när de blir dräktiga och vid fölning. Känner till en hel del hästar. Sen om det har något samband, det kan jag inte bevisa.

Är inte Krafft Groov heller bra?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Nu är det olika häst till häst, men min häst med grav eksem har fått: mkt bra hösilage, linfröolja, Probimin, betfor och mineral. Jag smörjer med egengjord salva, men du kan köpa Hälsingehonungs Superbra hästsalva. jag tvättar varje dag med äppelcidervinäger, ca 1 dl utblandat med lj vatten. Tar en svamp och har o man, svans och under magen samt skapet. Täckad och stallas in. En period har han ätit cortison i tablettform.

Linfröolja är att föredra - den hjälper magen och eksemet, liksom Probimin.

Du köper linfröolja i 10 l dunk från www.gunnarshog.se probimin köper du, görna 4 st billigare från www.top-speed.se
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Nu har min häst väldigt lindrigt eksem - aldrig haft sår eller nåt sånt. Men så här gjorde jag i år:

Började med täcke i slutet av mars/början på april. Har bara behövt ha flugtäcke dock.
Började med linfröolja, 50 ml i fodret varje dag, i vintras och har fortsatt med det hela tiden. Provade även nån sorts antikli-örter, vet inte hur mycket de hjälpte dock.
Smorde var tredje dag med Nylanders (började med det nån vecka innan täcket åkte på)
Badade med Hexocil några gånger.

Sen får hon ibland några skorvor i ansiktet och vid bringan. Det är inget som syns eller stör henne, men jag har tvättat med Hexocil och sen smörjt med Aloe Vera. Vet. sa att hon har väldigt känslig hud. Hon hade besvär med mugg nu det sista också och då köpte jag Kraffts MagTarm och gav varje dag, då vi misstänkte att det var mer foder/mag-relaterat.

Nu har hon gått utan täcke i en vecka ungefär och än så länge funkar det bra. Jag fortsatte att smörja lite, men nu gör jag inte det längre heller. Håller dock väldigt noga koll på henne.

Ang. linfröoljan så avskydde min häst det i början. Jag fick ta pyttelite och lägga allt kraftfoder ovanpå. Blandade i äpplen också. Det tog lång tid, men nu äter hon sin mat även med oljan i. Trodde aldrig det skulle gå!



Probimin - är det nåt liknande som MagTarm från Krafft? Ger man det året runt, varje dag? Tänker på inför nästa år.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Alltså, det är just på hösten man inte ska ta av eksemtäcket, bättre at ha på tills snön kommer.
Jag bor i norrbotten & här finns knotten kvar, så ni i söder borde ju rimligtvis ha det värre i knottområden.
Det är vanligt att hästar som inte visat tecken på eksem under sommaren börjar reagera på hösten, det är då det är som värst många ggr.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Alltså, jag kanske minns helt fel, men har du inte skrivit att det är väldigt knottrikt där du bor?

Om jag ska vara krass så kan jag inte riktigt se hur Kaela ska kunna må bra på ett sånt ställe? Att skaffa islandshäst till en sån plats känns lite dömt att misslyckas. :(

Mitt råd är att flytta både henne och hennes unge, risken att han får eksem känns ganska stor om han blir mycket utsatt tycker jag.

Lite trista tankar från mig. Sorry.
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 141
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp