Exem/torr och kliande hud

Milosari

Trådstartare
Sonen 5 år har haft problem med någon form av exem i ett par år. Vi har varit hos läkaren ett par gåner och de rekommendar kortisonkräm när det kliar och vanlig fet hudkräm i första hand. Men det blir ju inte bättre! Allergitest (pälsdjur och pollen tror jag) visar inte på allergi.

Finns det någon superkräm som funkar? Går det över med åldern? Annat man kan prova?
 
Sonen 5 år har haft problem med någon form av exem i ett par år. Vi har varit hos läkaren ett par gåner och de rekommendar kortisonkräm när det kliar och vanlig fet hudkräm i första hand. Men det blir ju inte bättre! Allergitest (pälsdjur och pollen tror jag) visar inte på allergi.

Finns det någon superkräm som funkar? Går det över med åldern? Annat man kan prova?
Funderar på om det kan vara perorial dermatit, då funkar inte kortison (det blir värre oftast.)
 
Man kan vara allergisk utan att det syns på allergitest, så det kan ni nog inte utesluta. För mig har böjveckseksemen nästan försvunnit sedan jag började medicinera ordentligt mot min pollenallergi och slutat med de livsmedel jag fick korsreaktioner av. Men inget syns på blodprov mot de allergierna. Har han några andra allergisymtom?

I övrigt - undvik kläder som blir statiska eller är stickiga. Duscha honom inte oftare vad som verkligen behövs och snåla med tvålen, hellre en fet fast tvål på rapsolja än flytande tvål. Bad med lite oparfymerad badolja är ett bra alternativ.
 
Sonen 5 år har haft problem med någon form av exem i ett par år. Vi har varit hos läkaren ett par gåner och de rekommendar kortisonkräm när det kliar och vanlig fet hudkräm i första hand. Men det blir ju inte bättre! Allergitest (pälsdjur och pollen tror jag) visar inte på allergi.

Finns det någon superkräm som funkar? Går det över med åldern? Annat man kan prova?

Atopiskt eksem representerar ju en hudtyp som är vanlig i Skandinavien, som är torr och allergibenägen. Behöver inte gå tsm med allergi och astma men kan göra det. Det går ju aldrig "över" men kan bli bättre med ålder och varierar ofta med säsong. Superviktigt med behandling av den torra huden för att hålla eksemen borta.

Canoderm 2 ggr/dag (samt efter dusch/vattenkontakt) + mild kortison (typ hydrokortison) vid behov alt nedtrappningsschema om eksemen redan är igång brukar jag förskriva. Försöka att inte klia. Canoderm är den enda kräm jag vet som är vetenskapligt bevisad att minska både klåda och eksem.
 
Svarar flera:

Det finns inga andra tecken som tyder på allergi, ingen snuva eller så. Pappan är dock allergisk mot "allt", så kanske en ökad risk?

Duschar sällan hos mig, badar ibland när han gnuggat håret i sandlådan. Undviker tvål så långt det är möjligt.

Ska köpa canoderm och se om det är bättre än den jag har :).
 
Torr hud måste underhållas mycket. Smörj med fet salva/kräm minst två gånger per dag och alltid före och efter dusch.
När ni använder kortison så se till att få ett schema som ni sedan håller er till. Kortison lite nu och då kan göra att huden blir tunnare och problemen blir värre.
Alltid duscha med olja som rengöring och inte duscha mer än absolut nödvändigt varken i tid eller antalet gånger och absolut ingen tvål/duschkräm.

Jag vet inte om det finns nuförtiden men när mina barn var små fanns det en röd vätska som man hällde i badet som var som en mirakelkur för ledsen hud. Tyvärr minns jag inte vad den heter men det bör du kunna få hjälp med av barn/hudläkare, eventuellt även av distriktsläkare.

Atopiska eksem blir oftast bättre i sena tonåren/vuxen ålder men känslig hud är något man alltid har och ofta blir det handeksem istället.
 
"Tvärt emot vad man tror blir atopiskt eksem inte värre av daglig tvätt med vatten eller vid behov med doftlöst, surt eller neutralt tvättmedel. Det är tvärtom ett bra sätt att avlägsna smuts, svett, skorv och bakterier som irriterar huden. Insmörjning med mjukgörande salva efter tvätten förhindrar att huden torkar ut och salvan binder fukt i huden.

Om det inte räcker med att smörja in huden med mjukgörande salva för att hålla huden i skick används kortisonsalva (kortikosteroid-salva) enligt läkarens anvisningar.

När man sköter barn med atopiskt eksem är det bra att minnas att beröring är mycket viktig i interaktionen mellan barn och föräldrar. Det är bra att redan från början försöka göra insmörjningen så angenäm och stressfri som möjligt för både barn och förälder. Salvan får inte vara för kall. Man börjar med att smörja in de symtomfria hudområdena, först därefter går man över till de mera irriterade områdena."

Källa:

Atopiskt eksem, en allmän hudsjukdom som orsakar klåda​

Patientinformation
18.10.2017
Kirsi Tarnanen, Leena Kolu, Anna Pelkonen, Raija Sipilä och Finska Läkaresällskapet.
 
Mitt barn hade atopiskt eksem under många år och vi använde A-Derma Exomega Balm. Den är dyr men helt suverän! Canoderm och liknande brukar ju kunna svida på irriterad hud, med A-Derma slipper man det.
 
Både jag och mini har atopiska eksem. Är en sån som är allergisk mot typ allt, hoppas mini "bara" fått eksem 🤞 Verkar som canoderm svider när huden är irriterad och det klias mkt. Jag har i stort sett växt ifrån mina eksem men måste vara noga att klä mig ordentligt och inte utsätta min hud för för mkt kyla. Försöker göra samma med mini. Smörjer ibland med kräm mot kyla på känsliga/torra områden på kroppen, även om det inte är direkt väderutsatta områden. Om det klias mkt en period smörjer jag med kortison. Annars inte för varmt vatten, alltid smörja efter bad och dusch. Gärna smörja minst kväll men även på morgoneb. Har badolja vid bad och duscholja ist för tvål. Mustela cleansing oil är bra men luktar sjukhus. Alltid mjuka rena kläder i naturmaterial som andas.
 
Vi utredde sonen för vi var helt hundra på att han var allergisk mot nåt, sen visade det sig att han bara var torr.

Sen vi började smörja armar och ben med Miniderm efter dusch har det försvunnit helt.
 
Sonen 5 år har haft problem med någon form av exem i ett par år. Vi har varit hos läkaren ett par gåner och de rekommendar kortisonkräm när det kliar och vanlig fet hudkräm i första hand. Men det blir ju inte bättre! Allergitest (pälsdjur och pollen tror jag) visar inte på allergi.

Finns det någon superkräm som funkar? Går det över med åldern? Annat man kan prova?
Vilken typ av läkare har ni varit hos? Frågar därför att det kan vara värt att gå till en dermatolog som är expert på hud.
 
Jag kör främst miniderm och ibland locobase (fick den senare ett tag på recept från läkaren) och när jag har eksem eller känningar till det så finns det någon eksemkräm från aco som inte innehåller kortison som jag använder. Kortison är döden på min hud och eksemen blir värre, mer ihållande och återkommande. Duscholja/babyolja istället för tvål, duscha så sällan som möjligt. se till att inte bli kall och ha mjuka kläder närmast kroppen.
 
Canoderm 2 ggr/dag (samt efter dusch/vattenkontakt) + mild kortison (typ hydrokortison) vid behov alt nedtrappningsschema om eksemen redan är igång brukar jag förskriva. Försöka att inte klia. Canoderm är den enda kräm jag vet som är vetenskapligt bevisad att minska både klåda och eksem.

Ska köpa canoderm och se om det är bättre än den jag har :).
Tänk bara på att Canoderm kan svida lite när den appliceras, pga karbamidinnehållet. Men det går ju att prova och kanske använda någon gång/dag, kompletterat med någon annan fet kräm.
 
Jag är bara torr hur lyckligtvis men för mig spelar det VÄLDIGT stor roll vad jag använder för duschtvål och handtvål. Det och bra hudprodukter (inkl olja i duschen efter tvätt) har satt stopp för nästan allt kliande, sveda och sprickor i huden. Tyvärr är jag en sådan som duschar jättevarmt, det känner jag ju är riktigt dåligt för huden och jag måste smörja in mig omedelbart efteråt för att kliandet inte ska driva mig till vansinne och jag bokstavligt talat känner hur huden spricker. Förra duschen (efter att ha gjort stallet i piskade snöstorm) så hade jag små små blodproppar över hela näsan och kinderna 😅
 
"Tvärt emot vad man tror blir atopiskt eksem inte värre av daglig tvätt med vatten eller vid behov med doftlöst, surt eller neutralt tvättmedel. Det är tvärtom ett bra sätt att avlägsna smuts, svett, skorv och bakterier som irriterar huden. Insmörjning med mjukgörande salva efter tvätten förhindrar att huden torkar ut och salvan binder fukt i huden.

Om det inte räcker med att smörja in huden med mjukgörande salva för att hålla huden i skick används kortisonsalva (kortikosteroid-salva) enligt läkarens anvisningar.

När man sköter barn med atopiskt eksem är det bra att minnas att beröring är mycket viktig i interaktionen mellan barn och föräldrar. Det är bra att redan från början försöka göra insmörjningen så angenäm och stressfri som möjligt för både barn och förälder. Salvan får inte vara för kall. Man börjar med att smörja in de symtomfria hudområdena, först därefter går man över till de mera irriterade områdena."

Källa:

Atopiskt eksem, en allmän hudsjukdom som orsakar klåda​

Patientinformation
18.10.2017
Kirsi Tarnanen, Leena Kolu, Anna Pelkonen, Raija Sipilä och Finska Läkaresällskapet.
Vill bara instämma i det första stycket. Min son har atopiskt exem, hade extrema problem som barn men fortsatt nu i vuxen ålder. Men för honom är det verkligen så att han behöver duscha varje dag, annars blir det värre.
 
Svarar flera:

Det finns inga andra tecken som tyder på allergi, ingen snuva eller så. Pappan är dock allergisk mot "allt", så kanske en ökad risk?

Duschar sällan hos mig, badar ibland när han gnuggat håret i sandlådan. Undviker tvål så långt det är möjligt.

Ska köpa canoderm och se om det är bättre än den jag har :).
Tänk på att Canoderm kan svida och klia en del första gångerna man smörjer med den om barnet är mycket torrt. Brukar gå över till fjärde-femte gången på våran son som har riktigt jobbig hy under vinterhalvåret.

Ett annat tips.. canoderm är gratis för barn om man får det utskrivet av läkare :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 579
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 315
Senast: kryddelydd
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 011
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp