Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Julienne

Trådstartare
Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o

Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år, haft exem länge, redan nu är väldigt biten på skapet. Är ½cm stora "sår" av insekter trots att jag knappt märkt att det kommit insekter ännu. Hans kompis som gått i samma hage hela tiden har inte ett enda bett.
Hans öron är ganska såriga men har blivit aningen bättre av hysteriskt smörjande. Jag märker att det kommer fler och fler ställen varje dag där han är svullen/biten/fått förhårdnad. Han har inte gått med några träd så han har inte haft möjligheten att klia sig men jag vet att han tidigare år (mitt första år) kliat både man och svans.
Jag har tagit in honom när det har varit vindstilla och sol för att skydda honom.

Vädret har ännu inte varit "sommar", hittills tror jag knappt det varit någon dag över 15 grader i skuggan. Och väldigt få soliga dagar. Men ändå har han fått så pass mycket.

Min fundering som jag ville komma fram till va att är det inte bättre att låta honom stå inne där det är svalt och inga insekter och bara låta honom komma ut när det är blåsigt, regnigt och helt enkelt dåligt väder?
Han bryr sig inte ett dugg att vara inne själv, han står bara och sover.
Man kanske istället kan rida flera ggr på en dag så han får röra sig, eftersom han i en box inte kan göra det på samma sätt som i en hage.

Vi bor ju trots allt i Sverige (och jag i den mittersta/norra delen) och frågar man mig tycker jag vi har dåligt väder ganska ofta..

Jag tycker det känns som att det måste vara snällare mot honom att ha lite tråkigare men iaf slippa klåda och andra besvär som exemet ger honom..?

Vad tycker ni andra?
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Skapet är ju ett problem för där täcks det inte och dom kan bita sig själva när det kliar. Jag sprutar mycket myggmedel just på skapet och smörjer med tjärsalva så det håller sig fint. Alla hästar är ju olika så vad som funkar för en gäller inte den andra. Men om du märker att smörja håller honom friskare så är det ju det som gäller, man får inte missa för mycket då hinner dom klia upp såren och så är det igång.
Om du har möjlighet att ha honom inne utan problem för dig och hästen så kör på.
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Skapet är ju ett problem för där täcks det inte och dom kan bita sig själva när det kliar. Jag sprutar mycket myggmedel just på skapet och smörjer med tjärsalva så det håller sig fint. Alla hästar är ju olika så vad som funkar för en gäller inte den andra. Men om du märker att smörja håller honom friskare så är det ju det som gäller, man får inte missa för mycket då hinner dom klia upp såren och så är det igång.
Om du har möjlighet att ha honom inne utan problem för dig och hästen så kör på.

Jo jag har smörjt och sprutat med flugspray som en galning men ändå blir det värre.. Han sparkar ju mycket med bakbenen så man ser att mycket salva hamnar på benet istället.. Och säkert sparkar han då själv upp sår. Han har nog detta som ett "ticks" för han sparkar även om det inte är några insekter..
Jag har hört att visa exemhästar blir så, de tror att det är insekter fast det inte är det..
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Jag har en eksemhäst, utan omvårdnad skulle han ha eksem av värsta tänkbara sort men är nu symptomfri. För dig gäller det att hitta en plan som funkar, och gör symptomen så blir så lindrig eller om möjligt symptomfri. Och den vägen är lång, ofta får man leta innan man hittar vad som kan hjälpa/lindra.

Täckning är A och O, installning ja, i den delen av dygnet som insekterna är som värst. Skymning och gryning, norr över kan skymning och gryning gå i ett vilket betyder att hästen borde stallas in hela natten från 18 kanske och till daggen försvunnit dagen efter.

Skapet kan smörjas med t ex ett tjockt laget Skillingaryd häst salva, finns andra feta och gångbara sorter också. Ett bra insektsmedel är ett måste, glöm Renons och dy l.

Horsol är en behandling mot det tjocka skorviga, har han sår får du tänka ut något annat och kanske prova Horsolen till nästa säsong innen sårn har kommit.

AVS 14, Proboljan, Ökozon mfl.
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Jag har en eksemhäst, utan omvårdnad skulle han ha eksem av värsta tänkbara sort men är nu symptomfri. För dig gäller det att hitta en plan som funkar, och gör symptomen så blir så lindrig eller om möjligt symptomfri. Och den vägen är lång, ofta får man leta innan man hittar vad som kan hjälpa/lindra.

Täckning är A och O, installning ja, i den delen av dygnet som insekterna är som värst. Skymning och gryning, norr över kan skymning och gryning gå i ett vilket betyder att hästen borde stallas in hela natten från 18 kanske och till daggen försvunnit dagen efter.

Skapet kan smörjas med t ex ett tjockt laget Skillingaryd häst salva, finns andra feta och gångbara sorter också. Ett bra insektsmedel är ett måste, glöm Renons och dy l.

Horsol är en behandling mot det tjocka skorviga, har han sår får du tänka ut något annat och kanske prova Horsolen till nästa säsong innen sårn har kommit.

AVS 14, Proboljan, Ökozon mfl.

Ja jag har förstått att det är svårt, jag har bra tips ändå av en i stallet som också har en häst med liknande eksem.
Jag har dock inte använt Ultra shield som de andra utan använt mig av renons därför att jag tyckte det funkade väldigt bra. Men kanske man ska införskaffa sig en US också och bara spraya på extra om det behövs med renons, för man ska väl inte använda US för mycket..

Jag har använt helosan solskydd samt Hästsalva (den som luktar tjära), och dessa har jag inte snålat med utan lagt på ordenligt.

AVS 14 vet jag att några av de i stallet använder men inte hon med hästen som ändå har lika mycket problem som min, hon använder endast det som jag nämnt.
Han har fått lite sår i mankammen nu men inget i svansen ännu, men jag ser ju att han kliar så fort han får chansen.

Men ang att ta in, jag tycker han slår lika mycket på dagen som på kvällen mot insekter.. Och jag själv märker ingen skillnad. Vår gård ligger väldigt öppet så det fläktar oftast lite och jag tycker mig inte se att det är speciellt mycket insekter, men uppenbarligen finns de ju där någonstans.

Tack för bra tips på olika salvor, får väl testa några för tydligen funkar inte de jag har iaf..
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

vill tipsa om en olja som heter Wiemerskamper Pflegeöl. fungerar mot kliande och tycks lindra klådan i alla fall. Min häst brukar klia man och svans våldsamt (exem?) Brukar sätta på flygtäcke för att skydda just man och svans. I år står hon ännu inne på nätterna (ännu mera möjlighet att klia sönder sig) Men efter att ha använt täcke dygnet runt, plus smort in man och svans med denna olja, verkar hon nu *peppar peppar* inte klia sig det minsta. Går dock åt rätt mycket (köpt en liter och på tre veckor använt upp nästan 3'/4 så lönar sig att köpa större förpackning
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Tack för tipset! Ska se om man kan hitta en någonstans, har du köpt den i butik eller på nätet?
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

har ej hittat den i butik, så beställt från internet. en bekant brukar beställa från tyskland utan problem, lär vara snabb frakt dessutom
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

AVS 14 använde vi på min systers exemhäst, och även en islandshäst ägare hade det. Det enda medel som funkade på våra hästar!
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

*KL*

Ang skydda skapet, så det absolut bästa jag testat är Tar Plaster. Sårspray med tjära, ger som en elastisk 'hinna' där man sprutar. Eg tänkt för att skydda sår mot flugor osv, men fungerar super på just skap som insektsmedel.

Min är jättekänslig i skapet och svullar lätt upp, blir blodig osv av bett (också eksemhäst, går med täcke, men skapet går ju inte täcka). Provat allt möjligt, både rena insektsmedel, fyra ess salva, helosansalva osv osv. Inget har hjälpt mer än en stund, sen har det smält bort eller gått bort.

Tar Plaster sprayar jag varannan var tredje dag och INGA bett. Inga alls! Man får tvätta en gång/v ungefär, då det 'flagnar' av sprayen, stör knappast hästen men inbillar mig effekten blir sämre om man sprayar ovanpå det.

Min är pipig med sprayer på skapet, kan trampa runt och bete sig som det svider, men står och sover när jag sprayar TP (trots att det är gasdriven burk, som hårspray, och låter mer etc)

Finns på Granngården, Citygross mfl ställen och kostar en dryg 50-lapp per sprayburk. Väl investerade pengar. Förhållandevis drygt, här går det 4 burkar/sommar till två hästar.
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Har märkt samma fenomen på min eksempålle i år. Han är full med sår och förhårdnader, och det upptäcktes långt innan insekterna ens hade hunnit visa sig.

Han täcktes redan i slutet av april.

Har försökt med allt i salv- och flugspraysväg, men inget funkar.
Kul att många kommer med tips om vad man kan använda, men jag har provat allt och inget hjälper. Det som funkar i år, kommer inte att funka nästa år.

Vad gäller insektsmedel som tex Renons, Switch och Ultra Shield, jag kan lika gärna hälla på sockervatten. Inget funkar.

Jag tror att min pålle inte tål gräset som han betar. Kan det vara så att gräset i år är kraftigare än det brukar?
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Tro mig insekter dyker upp tidigt, ofta tidigare än vad vi tror och vi täckade lite tidigare än så eftersom vi hittade mygg och knott då.

Det räcker med några få plusgrader för att de ska komma fram, försvinner inte heller med mindre än att det har varit många frysnätter och under 5 grader på dagtid.

Om din häst inte skulle tåla gräset så skulle den ej heller kunna äta något annat grovfoder heller, men frodigt gräs ger mycket insekter då marken håller en bra förutsättning för att trivas.

Torra somrar ger ett mindre frodigt gräs, varför det också blir mindre insekter då de torkar bort kan man säga.
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Något som funkar väldigt bra för mig och en kompis är Aloe Vera-gel, som man bland annat kan köpa på B*rjes :) Märket som jag kör med (eller körde, min hästs eksem försvann helt efter att jag använt den en sommar - sommaren året därpå fick han inget alls!) är EMIN :D
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Något som funkar väldigt bra för mig och en kompis är Aloe Vera-gel, som man bland annat kan köpa på B*rjes :) Märket som jag kör med (eller körde, min hästs eksem försvann helt efter att jag använt den en sommar - sommaren året därpå fick han inget alls!) är EMIN :D

Kan tillägga att jag fortfarande har en Aloe Vera-flaska i medicinlådan eftersom den fungerar så bra som mjukgörande salva oxå! :love:
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

För min häst funkar AVS 14 utmärkt för att få bort och stilla klådan i man och svans. Skulle inte kunna klara mig utan detta. Hans man och svans är helt intakta pga den behandlingen. Ser att "icke eksemhästar" kliar sig mera än han gör. Verkligen väl värt att pröva. Men man får smörja varje kväll i början av säsongen.

Och om du inte prövat Ultra Shield skulle jag då rekommendera det. Är ju också ett medel som man i början "impregnerar" hästen med för att senare använda i mindre mängd.

Så detta tillsammans med täcke, tjärsalva (i TJOCKA lager), installning om nätterna gör att min häst i princip är symtomfri :banana:
 
Sv: Exemhäst, vad är egentligen snällast?

Tack Alexandra W för tipset om TarPlaster. Låter intressant.:idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp