Expanderkoppel till liten hund

Malibu_Stacy

Trådstartare
Hittade bara en gammal tråd från 2015 gällande detta. Jag funderar på att börja med midjebälte för längre promenader. Har fyra hundar och problem med en axel då och då, vore skönt att kunna få lite avlastning ibland då jag märker att jag får mer ont när fyra hundar drar till i armen.

Problemet är att de flesta expanderkoppel verkar gjorda för stora hundar dvs stora, tunga koppel med stor hake. Det är framförallt haken som det blir problem med, eftersom det blir väldigt tungt för dvärgschnauzrarnas hals/nacke och drar nedåt hela tiden. För whippeten är det ett mindre problem.

Har bara hittat ett från Baggen för mindre hundar, någon som testat det och vet om haken är liten och lätt? Någon som har tips om ett annat passande koppel, eller möjligtvis koppelförlängare med expander?

Eftersom det ska köpas till 4 hundar får det helst inte vara för dyrt 😁
 
Hittade bara en gammal tråd från 2015 gällande detta. Jag funderar på att börja med midjebälte för längre promenader. Har fyra hundar och problem med en axel då och då, vore skönt att kunna få lite avlastning ibland då jag märker att jag får mer ont när fyra hundar drar till i armen.

Problemet är att de flesta expanderkoppel verkar gjorda för stora hundar dvs stora, tunga koppel med stor hake. Det är framförallt haken som det blir problem med, eftersom det blir väldigt tungt för dvärgschnauzrarnas hals/nacke och drar nedåt hela tiden. För whippeten är det ett mindre problem.

Har bara hittat ett från Baggen för mindre hundar, någon som testat det och vet om haken är liten och lätt? Någon som har tips om ett annat passande koppel, eller möjligtvis koppelförlängare med expander?

Eftersom det ska köpas till 4 hundar får det helst inte vara för dyrt 😁
Det minsta jag hittat när jag kollat runt på nätet är det på Hööks. 2 cm i bredd och 180 cm långt. Har dock inte hunnit köpa och testa än :)
 
Det minsta jag hittat när jag kollat runt på nätet är det på Hööks. 2 cm i bredd och 180 cm långt. Har dock inte hunnit köpa och testa än :)
Tack! Kollade på det nu på nätet, men väldigt svårt att se om pistolhaken är modell större eller en liten. Stora pistolhakar brukar bli för tunga. Bra pris annars och Hööks har ju rabatt då och då på hundsortimentet, men måste känna på kopplet i butik. Hojta om du hinner före mig!
 
Hade ett litet tunt med expander från Hurtta när min var valp, och alltså väldigt liten. Funkade bra även om expandern blev utsliten tillslut.
 
Nonstop har expanderkoppel i två olika storlekar. Det mindre har en hyfsat lätt hake, tyvärr inte så billiga och jag upplever att expandern inte är så hållbar.
 
Tack! Kollade på det nu på nätet, men väldigt svårt att se om pistolhaken är modell större eller en liten. Stora pistolhakar brukar bli för tunga. Bra pris annars och Hööks har ju rabatt då och då på hundsortimentet, men måste känna på kopplet i butik. Hojta om du hinner före mig!
Jo jag gillar med små hakar, men hoppas nån gång komma ihåg att åka in dit när jag har vägarna förbi :)
 
Både jag och dottern har Baggenbältet och är nöjda. Funkar bra till min stora rr och hennes 2 småhundar på ca 10kg.
Det finns dessutom ett tvillingkoppel med svivel, så kan du koppla ihop dem 2 och 2 kanske?
 
Både jag och dottern har Baggenbältet och är nöjda. Funkar bra till min stora rr och hennes 2 småhundar på ca 10kg.
Det finns dessutom ett tvillingkoppel med svivel, så kan du koppla ihop dem 2 och 2 kanske?
Har funderat på det, men föredrar nog att ha de enskilt. Baggenkopplet för mindre hundar ser annars bra ut 😊
 
Om det bara är haken som det hänger på, kanske någon symaskinskunnig kan hjälpa till att byta ut hakarna till en lättare modell? Så klart viktigt att sy ordentligt så det håller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade samma problem när jag sökte långlina till katten, inte så bekvämt med jätteskrammel uppe på manken liksom.
 
Jag hade samma problem när jag sökte långlina till katten, inte så bekvämt med jätteskrammel uppe på manken liksom.
Jag har gjort misstaget både en och två gånger att köpa koppel med lite för stor och tung hake. Det fungerar helt enkelt inte på små hundar/katter, och har fått lämna tillbaka båda gånger. Så fort vår bil är åter från verkstaden ska jag ta en tur i några butiker och klämma och känna på dom koppel jag fått tips om i tråden 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 904
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 305
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp