Expert: Hästägare kan tvingas till nödslakt

Nödslakt? Knappast... Efterfrågan på hästkött är rätt stor. Däremot tror jag att fler äldre hästar kommer att slaktas ut
 
Nödslakt? Knappast... Efterfrågan på hästkött är rätt stor. Däremot tror jag att fler äldre hästar kommer att slaktas ut
Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!
 
Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!
Kontakta djurparker. De kan avliva hos sig och ger kadavret till djuren.
 
Gör de det fortfarande? Hörde att de stoppat sånt åtminstone på en djurpark men det kanske var av andra anledningar?

Det var av arbetsmiljöskäl. De hade enormt långa köer innan btw. Så djurpark är inte någon funktionell lösning för majoriteten. Det finns inga slaktköer på häst i dagsläget.
 
Nödslakt? Knappast... Efterfrågan på hästkött är rätt stor. Däremot tror jag att fler äldre hästar kommer att slaktas ut
Eh jodå!
Det är rätt få slakterier som tar emot hästar och i stora delar av landet får man köra långt för att nå ett sådant.
Sen är väl nödslakt kanske inte rätt benämning, men nog kommer avlivningen vara en närmare utväg för många, när fodret inte räcker till eller kostar mer än hästägarna har råd med. I år mer än någonsin stämmer det att det inte finns bra hem till alla hästar som ägarna inte kan ha kvar....
 
Det är en hästbonde i Kronobergs län som har fått ta bort 3 ardenner hästar, då han hade beställt foder för 30 000kr från Polen och det visade sig vara kass kvalitet och han hade ej råd att ha kvar dom.
Blir nog tufft för många om de inte lyckats säkra upp redan.
 
Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!

Problemet är väl just att slakterier inte tar emot hästar, inte att efterfrågan är dålig. Att Gustafskorv ibland tvingas använda importerat kött beror ju just på att efterfrågan är större än utbudet. Tvärtom finns en stabil efterfrågan. Det som ställer till det är ju just att krångliga regler för hästar gör att relativt få hästägare låter sin häst gå i livsmedelsproduktion vilket i sin tur gör att det inte blir lönsamt för slakterier att ta emot dem.
 
Nej, det som krävs är ju att någon gör en studie om hur länge de aktuella preparaten finns kvar i kroppen och fastställer ett MRL-värde.

Tänkte mer utefter artikeln att ändra reglerna. Det skulle kräva en förändring på EU-nivå om att inte kräva MRL-värden. Tillverkarna kommer aldrig bekosta studier.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vad bör man som hästägare ha hemma när krisen kommer? Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om dina djur om en kris...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 182
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 726
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp