Experter hitåt.. eller nåt

Lazio

Trådstartare
Japp jag har sökt och inte hittat nåt ordentligt svar.

Mitt sto går på bete och får pyttelite kraftfoder förutom gräset. Jag brukar gå promenader i skogen med henne och hon stannar ibland på ställen där det är lite lerigt/blött och nosar, sen tar hon och äter lite gräs/lera när hon hittat det hon vill ha. :confused:

Nu har valacken börjat också, var ute med honom för några dagar sen och han grävde i leran på ett ställe där det var mkt rötter och åt lite.
Han går inte på bete utan är konvalescent och går i mindre hage på dagarna, inne på natten.

Ingen av dem äter jord i hagen, det verkar som de har speciella ställen i skogen där det finns nåt gott. :confused:
Tänkte att de har brist på nånting, nåt som finns i jorden antagligen men vad?

Kan man ta några prover så man vet?
 
Sv: Experter hitåt.. eller nåt

Många hästar gillar att gräva efter rötter och äter ibland jord på olika specifika ställen. Det kan vara någon smak som tilltalar dem just där, ungefär som vi får ett oväntat sug efter något speciellt som vi inte brukar äta normalt sett. Jag vet inte om det beror på att hästen verkligen kan känna av att den har brist på ett visst näringsämne, eller om de bara av naturen tenderar att gräva och äta lite just för att förhindra att en brist uppstår, oberoende av om de egentligen redan fått allt de behöver genom våra tillskott som vi stoppar i dem. Jag brukar inte bry mig något särkilt när hästarna gräver och tuggar på rötter och jord. Jag räknar bara ut foderstaten och fortsätter fodra som vanligt.

Om man har ett bra bete med varierande växtlighet litar jag på att hästarna får i sig det det behöver under sommaren.

Ibland har jag provat ställa ut mineralbalja, men jag gillar inte att ge fri tillgång sådär på mineraler då doseringen från hästarna sida verkar bli högst godtycklig:) vissa hästar gillar smaken och gnager och slickar för jämnan medan andra aldrig rör baljan.
 
Sv: Experter hitåt.. eller nåt

Brist på mineraler.
Det är ju inte samma sammansättning i all jord,
så den jord som finns i skogen innehåller säkert
det de saknar.



/ Lisa
 
Sv: Experter hitåt.. eller nåt

Inne på det där med örter. En vildhäst "medicinerar" sig själv med örter i det fria om den tex har ngn brist, problem med njurar mm, enligt Hilary Page Self bör man försöka ta reda på vad hästen letar efter, det kan hjälpa. Sen kan det ju såklart vara ngt som är mums just där :) Min ponny stannade alltid vid ett visst äppelträd oavsett årstid, vi kom inte därifrån förrän han kollat om där fanns ngn smaskig fallfrukt...
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 243
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 846
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 812
Senast: Marty
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp