Exploderande häst!

Vet att det är väldigt vanligt hos fullblod. Inte helt sällan man kan se det på galopptävlingar innan start. Hästen fryser plötsligt och för den oinvigde ser den helt sinnesslö ut. Så plötsligt far den bara i luften med vad som kan beskrivas som en riktig explosion.
Så är det mycket fullblod i hästen?
 
Jag kan ge dig lite lästips även om det såklart alltid är bäst att få praktisk hjälp, du verkar ju ändå känna att det går lite framåt? :)

Mitt största uppvaknande om hur mycket press min häst upplever var en gång när jag tyckte att jag tydligt förmedlade att han inte skulle göra en viss uppgift som de andra hästarna jobbade med. När de andra hästarna var klara kändes det så himla tydligt, han stod helt stilla o tittade och hela hans kropp bara "åh nej, nu är det min tur och jag vågar inte 😟". Då insåg jag hur viktigt det är för mig att verkligen ha honom mentalt hos mig och att där alltid kunna förmedla trygghet till honom, att han alltid ska våga lyssna på mig och lita på att det inte sker något obehagligt så länge han bara stannar kvar hos mig mentalt.

Efter det har enormt mycket stress både psykiskt och fysiskt släppt "av bara farten" och det är mycket lättare för mig att skapa en positivt spiral och behålla mitt lugn och fånga in honom i det.

Ja vad har du för lästips? :)
De har gått sakta framåt men fick ett bakslag igår o vet ju varför men kändes bara jobbigt och har ingen att prata med just nu som har liknande erfarenheter..man blir lite osäker emallanåt spec när de var 2 år sen jag höll på med hästar ungefär, så får man en svår häst på en gång, eller iaf vad jag anser som svår..
 
Vet att det är väldigt vanligt hos fullblod. Inte helt sällan man kan se det på galopptävlingar innan start. Hästen fryser plötsligt och för den oinvigde ser den helt sinnesslö ut. Så plötsligt far den bara i luften med vad som kan beskrivas som en riktig explosion.
Så är det mycket fullblod i hästen?

nej han är en travare! Enligt tidigare ägare så har detta aldrig hänt...pratat med uppfödare och tidigare ägare
 
nej han är en travare! Enligt tidigare ägare så har detta aldrig hänt...pratat med uppfödare och tidigare ägare

Varmblodstravare är ju avlade för att prestera rätt hårt. Det är åndå hyfsat vanligt att den rasen kräver en del motion.
Det är inte heller ovanligt att löphästar förknippar att stå på gången med stress. De kan koppla att stå på gången med att stå där just innan de ska ut och springa fort. För vissa har det genom livet varit en stress.
Det är inget ovanligt uppdrag för en problemlösare, att en fd löphäst stressar i stall/på gången/när den blir själv.
 
Varmblodstravare är ju avlade för att prestera rätt hårt. Det är åndå hyfsat vanligt att den rasen kräver en del motion.
Det är inte heller ovanligt att löphästar förknippar att stå på gången med stress. De kan koppla att stå på gången med att stå där just innan de ska ut och springa fort. För vissa har det genom livet varit en stress.
Det är inget ovanligt uppdrag för en problemlösare, att en fd löphäst stressar i stall/på gången/när den blir själv.

Ja det är jag medveten om. Det har dock inte varit ett problem innan hos den andra ägaren...han stod i 2 år å lunka hos uppfödaren o var inte ens i närheten som han är nu :( det är inte bara i stallgången. Första gången de hända skull vi gå till ridbanan bara..
 
Läste här på Buke nånstans om en travare där dom fick hoppa i sulkyn i farten ut från gången då hästen var så ivrig iväg.

Är den ny i stallet och ni är nya för varandra kanske gamla takter kommer fram i stressande situationer fastän det funkat hos förra ägaren?
 
Läste här på Buke nånstans om en travare där dom fick hoppa i sulkyn i farten ut från gången då hästen var så ivrig iväg.

Är den ny i stallet och ni är nya för varandra kanske gamla takter kommer fram i stressande situationer fastän det funkat hos förra ägaren?

ja allt är nytt för honom! Det kan ju faktiskt ligga nånting i.
 
Du ska nog kolla upp din häst på klinik för att säkerställa att han inte reagerar på grund av smärta. En av mina unghästar togs dumt nog direkt från betet till en skicklig ryttare för tillredning och försäljning. Hon var riden i ett år och en helt normal fyraåring. När beridaren satt upp och bad henne trava exploderade hon och beridaren flög all världens väg. Hon var inte uppenbart halt men lite kortare i steget på ena bak när vi kollade noga. Jag åkte in till klinik och där hittade vi tyvärr en skada i ena bakknät och väldigt ömma ryggmuskler på ena sidan. Hon hade med all sannolikhet gått omkull på betet. Inte konstigt att hon sa ifrån ... Efter behandling och vila blev hon ok och kunde sättas igång utan flera explosioner men skadan blev tyvärr aldrig helt bra ...
 
@Trollanbollan efter @Ridinglady s kommentar blev jag fundersam och insåg att du har flera trådar ute ang olika problem med hästen och hur den beter sig i olika lägen .

Jag tror utifrån den insikten och att nu ha kikat på tidigare trådar (jag har även svarat i en tidigare insåg jag) att du nog behöver kolla om hästen har några besvär /smärta osv. Jag brukar vara lite avog när folk direkt svarar oavsett avvikande beteende ”kolla hästen på klinik” men jag tror faktiskt det kan ha bäring här. Du skrev även i någon av de andra trådarna att du hade bokat klinik för att kolla upp den osv ? 👍
 
@Trollanbollan efter @Ridinglady s kommentar blev jag fundersam och insåg att du har flera trådar ute ang olika problem med hästen och hur den beter sig i olika lägen .

Jag tror utifrån den insikten och att nu ha kikat på tidigare trådar (jag har även svarat i en tidigare insåg jag) att du nog behöver kolla om hästen har några besvär /smärta osv. Jag brukar vara lite avog när folk direkt svarar oavsett avvikande beteende ”kolla hästen på klinik” men jag tror faktiskt det kan ha bäring här. Du skrev även i någon av de andra trådarna att du hade bokat klinik för att kolla upp den osv ? 👍
Håller med dig. Brukar inte heller säga - kolla på klinik så fort en häst konstrar, men just när en häst plötsligt ändrar beteende och verkligen försöker värja sig genom att explodera så bör man nog misstänka smärtreaktion. Min häst reagerade sannolikt pga ryggen fast det egentliga problemet satt i bakknät.
 
Håller med dig. Brukar inte heller säga - kolla på klinik så fort en häst konstrar, men just när en häst plötsligt ändrar beteende och verkligen försöker värja sig genom att explodera så bör man nog misstänka smärtreaktion. Min häst reagerade sannolikt pga ryggen fast det egentliga problemet satt i bakknät.

Nja, jag reagerade iof mer utifrån helheten i TS flera trådar som jag insåg efter ditt inlägg . Men ja - jag tycker det känns logiskt att faktiskt kolla upp hästen precis som du - utifrån helhetsbilden... 👍
 
Senast ändrad:
@Trollanbollan efter @Ridinglady s kommentar blev jag fundersam och insåg att du har flera trådar ute ang olika problem med hästen och hur den beter sig i olika lägen .

Jag tror utifrån den insikten och att nu ha kikat på tidigare trådar (jag har även svarat i en tidigare insåg jag) att du nog behöver kolla om hästen har några besvär /smärta osv. Jag brukar vara lite avog när folk direkt svarar oavsett avvikande beteende ”kolla hästen på klinik” men jag tror faktiskt det kan ha bäring här. Du skrev även i någon av de andra trådarna att du hade bokat klinik för att kolla upp den osv ? 👍

Som jag skrev i detta inlägget så har jag flera trådar ute ja, ville mest ventilera med någon me liknande erfarenhet...ja det stämmer att jag ska kolla igenom hästen snart! Blir o ta ut en vet till stallet i första hand sedan klinik om de behövs för röntgen osv..han är inte den lättaste o lasta heller så undviker helst de i första hand :)
Får väl utesluta de innan jag grämer mig mer i hans beteende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp