Exporterade svenska halvblod som inte finns på blup?

Centaur

Trådstartare
Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och tidigt 90-tal. De flesta var svenska halvblod, och i norska registret horsepro står de uppförda båda med ras och vissa även med uppfödare. Dock utan stam vilket tyvärr är jättevanligt på horsepro, jättemånga står som okänd härstamning trots att full stam finns. Så då försökte jag söka upp stammen på blup på de svenska hästarna. Men ingen av namnen finns på blup?

Tänkte att de kanske bytt namn så jag provade söka på uppfödare, men antigen finns inte uppfödaren eller så finns ingen häst född i rätt år med rätt färg. Tex är uppfödaren till en av dem Walla Säteri men jag fick 0 träff när jag sökte på det.
Jag trodde att blup var ett komplett register över alla svenska halvblod men det verkar inte så? Finns det något annat sätt att ta reda på info om hästarna? :)
 
Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och tidigt 90-tal. De flesta var svenska halvblod, och i norska registret horsepro står de uppförda båda med ras och vissa även med uppfödare. Dock utan stam vilket tyvärr är jättevanligt på horsepro, jättemånga står som okänd härstamning trots att full stam finns. Så då försökte jag söka upp stammen på blup på de svenska hästarna. Men ingen av namnen finns på blup?

Tänkte att de kanske bytt namn så jag provade söka på uppfödare, men antigen finns inte uppfödaren eller så finns ingen häst född i rätt år med rätt färg. Tex är uppfödaren till en av dem Walla Säteri men jag fick 0 träff när jag sökte på det.
Jag trodde att blup var ett komplett register över alla svenska halvblod men det verkar inte så? Finns det något annat sätt att ta reda på info om hästarna? :)

Märkligt!
Nu kan jag bara tala utifrån de hästar jag känner till osv. men...De är dock inte exporterade, men en del är födda på 80-talet och så. De finns med där, utan konstigheter. Dock är det inte alltid uppfödare-ägare står, då det ibland tas bort när de dör/försvinner på annat sätt. Men födelseår (dödsår om de inte lever längre), stam och ev. avkommor har alltid stått. Och då pratar vi alltså hästar framförallt födda 1985-2000. Däremot, om vi pratar typ hästarna på min mammas barndoms ridskola, födda kring 1955-1970, då är det tunnare med information, i vissa fall. Men pratar vi 80-90 tal är det märkligt att det inte är komplett.
Kanske @Görel har någon förklaring på varför det är så? :)
 
jag vet inte riktigt när rutinerna ändrades, men det var inte helt ovanligt förr att hästar registrerades utan att namn angavs. Och tidigare ändå registrerades väl inte särskilt många, utan - om jag inte är helt ute och cyklar - det var bara stambokförda ston som hamnade i registret. Och tävlinghästar, typ.

Vet du vad föräldrarna heter och födelseår kan det gå att spåra dem på det hållet.
 
Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och tidigt 90-tal. De flesta var svenska halvblod, och i norska registret horsepro står de uppförda båda med ras och vissa även med uppfödare. Dock utan stam vilket tyvärr är jättevanligt på horsepro, jättemånga står som okänd härstamning trots att full stam finns. Så då försökte jag söka upp stammen på blup på de svenska hästarna. Men ingen av namnen finns på blup?

Tänkte att de kanske bytt namn så jag provade söka på uppfödare, men antigen finns inte uppfödaren eller så finns ingen häst född i rätt år med rätt färg. Tex är uppfödaren till en av dem Walla Säteri men jag fick 0 träff när jag sökte på det.
Jag trodde att blup var ett komplett register över alla svenska halvblod men det verkar inte så? Finns det något annat sätt att ta reda på info om hästarna? :)

Det kan vara så att du behöver söka på uppfödarnas namn och inte stuteriets. Tror jag lyckades googla fram uppfödarnamnen och fick fram 134 hästar när jag provade att söka i blup :)
 
Blup är långt ifrån komplett. Förut behövde man inte registrera med namn därför saknas det. Inte ens alla registrerade avkommor finns med.

Var mamman stamboksförd finns informationen i stamboken. Där kan du kolla alla hästar som fötts hos t ex Walla säteri. I stamboken står de på Lynn och Hans Widegren så sök på deras namn istället.
 
Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och tidigt 90-tal. De flesta var svenska halvblod, och i norska registret horsepro står de uppförda båda med ras och vissa även med uppfödare. Dock utan stam vilket tyvärr är jättevanligt på horsepro, jättemånga står som okänd härstamning trots att full stam finns. Så då försökte jag söka upp stammen på blup på de svenska hästarna. Men ingen av namnen finns på blup?

Tänkte att de kanske bytt namn så jag provade söka på uppfödare, men antigen finns inte uppfödaren eller så finns ingen häst född i rätt år med rätt färg. Tex är uppfödaren till en av dem Walla Säteri men jag fick 0 träff när jag sökte på det.
Jag trodde att blup var ett komplett register över alla svenska halvblod men det verkar inte så? Finns det något annat sätt att ta reda på info om hästarna? :)
Har du kollat finska stamtavlesidan sukuposti.net? Rejäl databas, och eftersom det är väldigt vanligt med hästimport från Sverige till Finland så finns många svenska hästar där. Svenska halvblod borde inte vara några problem att hitta. En hel del av sidan är översatt till svenska, behöver du hjälp med någon översättning från finska till svenska så är det bara att hojta till :)
 
Blup är långt ifrån komplett. Förut behövde man inte registrera med namn därför saknas det. Inte ens alla registrerade avkommor finns med.

Var mamman stamboksförd finns informationen i stamboken. Där kan du kolla alla hästar som fötts hos t ex Walla säteri. I stamboken står de på Lynn och Hans Widegren så sök på deras namn istället.

Hittade ett antal hästar när jag sökte på Hans Widegren och det finns ett fux sto född 1981 som kunde stämma in, den har dock ett annat namn.
 

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 312
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Har en häst men okänd härstamning i passet. Kan man efterregistrera stammen med DNA? Har hela stammen på papper, det är bara inte...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: Görel
·
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 632
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp