Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Eftersom det är köparen som äger hästen när den transporterades över gränsen är detta köparens/ägarens skyldighet och inget TS behöver bry sig om ö h t.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag saknar dock nästan 2000kr som jag vill ha av henne!
Det blev fel när vi kollade kursen på internet, dem hade bara med sig euro!
Nu i efterhand ville jag att dem skulle sätta in detta på min bank...först fick jag inte tag på henne på flera dagar, sen kom mailen med att hästen var oren osv osv!

Så några ytterligare pengar antar jag att dem inte vill/tänker sätta in åt mig!:(

Dina pengar kan du nog tyvärr glömma, även om du har rätt till dom.

Å andra sidan kan du ju lägga fram det ifall hon tjafsar, att hon redan blitiv kompenserad med ett prisavdrag om än ofrivilligt. Ännu mindre chans för köparen att komma någonstans med detta. Men trist med pengarna :crazy:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Själva saken hör till att jag fick betalt i euro och vi gick in på Forex på internet där vi tog en jätte konstig kurs. När jag således skulle växla in pengarna till svenska kronor så var det 2000kr mindre, vilket jag verkligen bett om att hon skulle betala tillbaka snabbt in på mitt konto...
Så på nått sätt vill jag ha dem pengarna för jag släppte redan hästen superbilligt!
Nu har jag förlorat nästan 2000kr på att dem kom med euro och inte hade växlat!

Jag är för snäll och har lärt mig en dyr läxa!

Jag tycker oxå att det var helt fel av dem att sätta sig upp och provrida så snabbt, speciellt när hästen hade åkt så långt!
Tar ju ett tag att komma till ro, fattar inte folk det?

Dem köper hästar och tror dem ska fungera dagen efter perfekt i sitt nya hem...att sälja häst i dagens läge är fan inte lätt!

Usch...så ledsen!

Forex är inget bra, de tar ut en avgift på växlingen som är ganska hög dessutom. Dessutom är de dåliga på att kolla var pengarna kommer från (penningtvättsskydd osv).
Det är bättre att göra en insättning på sin egen bank fast med EURO för att få den bästa växlingskursen om du fick pengarna kontant vill säga.

Som kuriosa så blev det tvärtom för mig när jag sålde hinder till Norge. De hade inte hunnit växla allt till svenska så jag fick en 1000 lapp i norska kronor så jag gick ju plus på affären. :)
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Delvis KL
Till alla inkl TS. Det första som måste utredas är enligt vilket lands lagar den här affären har skett. Med nadra ord mycket av det som är skrivet här kanske inte gäller på samma sätt som om både köpare och säljare hade varit svenska. När man gör affärer över gränsen så är det den viktigaste biten att avtal om, vilket lands lagar som ska gälla.
Nu kan jag inte ett dugg om den finska köplagstiftningen och det kan mycket väl vara den som gäller och inte den svenska. Så utan att veta det går det inte att säga ett dugg om vem som har vilka skyldigheter i det här fallet.
Tyvärr så är ju inte det enda felet som skett här utan som påpekat innan har häst åkt iväg utan att vara besiktigad av veterinär varken för försäljningen eller den enligt lagen obligatoriska för transport över en gräns. Även hur betalningen gått till när nu det skedde i EURO. Kanske finns det fler fel som inte kommit fram ännu i tråden.
Tyvärr kan det bli en mycket dyr och segdragen juridisk historia på grund av detta.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag som säljare skulle vara väldigt nyfiken på hur sådant här går till.
Låter på säljaren som att hon hämtade hästen och åkte direkt på båten, därför som jag blev nyfiken.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Lär ju inte vara varken första eller sista gången sånt händer. Här har vi ju 20 minuter till Danmark och jag vågar påstå att de flesta hästar som åker över bron inte har friskintyg när de byter land.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Har inget annat avtalats så lär det vara svensk lag som gäller, affären gjordes upp i Sverige.

Till TS, kom problemen med skoning och hälta före eller efter du krävde de mellanskillnaden? Det kan vara ett spel för slippa betala.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Det verkar inte alls skumt tycker jag... Tycker ni har lite för bråttomt att dömma. Jo en häst kan börja trampa mer än vanligt i transporten under en resa med färjan, och jo dem kan tappa en sko (är ju inget ovanligt precis...) och jo dem kan vara "orena" eller styva efter en lång resa. Den nya ägaren ville säkert små testa och rida lite och märkt att den är oren, klart man funderar med ny häst och allt. Men man behöver ju inte måla fan på väggen heller. Jag skulle nog heller inte ha brytt mig så värst om hästen "bara" kostat 20 tsn. Till TS tycker jag du ska lugna ner dig lite, låt saken vila ett tag och hör efter sen hur det går. De ringde ju i alla fall för att berätta hur transporten hem till Finland gick. Och om de vill sko hästen på sitt sätt ska de väl få göra det.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Fast vill de sko på sitt sätt och det inte funkar för hästen så ska rimligen säljaren inte hållas ansvarig för det.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Fast vill de sko på sitt sätt och det inte funkar för hästen så ska rimligen säljaren inte hållas ansvarig för det.

och just var nånstans har de krävt det?
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Självklart ska dem få sko på sitt sätt...det är alltid upp till nya ägarna att bestämma resterande hur hästen ska handhas!

MEN man får då även räkna med att hästen kan vara ovan vid nya skoningen...
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Självklart men som jag tolkade det utav dina inlägg tappade hästen i fråga en sko och då tar man ju givetvis ut sin hovslagare och det är väl då det samtalat sinsemellan att hästen ska skos på ett annat sätt. Jag uppfattade det inte som om hästen börjat halta av den nya skoningen utan att den var oren överlag.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Självklart men som jag tolkade det utav dina inlägg tappade hästen i fråga en sko och då tar man ju givetvis ut sin hovslagare och det är väl då det samtalat sinsemellan att hästen ska skos på ett annat sätt. Jag uppfattade det inte som om hästen börjat halta av den nya skoningen utan att den var oren överlag.

Nja, mkt riktigt så tog dem ut sin egen hovslagare dagen efter då han tappade en sko vid ridning.
Fick inte reda på något alls då att hästen var oren utan bara att hästen tappade en sko.
Sen att deras hovslagare tyckte att han var skodd som en travare har jag ingen aning om vad dem menar. Min hovslagare är auktoriserad här i sverige och driver företag inom detta och skor RIDHÄSTAR samt galopp hästar!
Men detta med hovslageri är individuellt och alla har egna synpunkter.
Jag vill ha runda fina hovar, INTE för låga trakter men allt är givetvis upp till hur hästen är uppbyggd och formad!
Om hästen har gått "felskodd" i flera år så kan man INTE ändra den ställningen genom en hovslagning, sånt måste ändras succesivt för att hästen ska vänja sig vid det, annars kommer felbelastningar samt överbelastning att ske med tex hälta, inflammationer som resultat!


När jag fortsatte maila om att jag ville ha resterande betalning så kom det sen efter några dagar att "nu var det minsan så, att hästen var oren"!

Om hästen inte är oren vid hämtning, utan efter ens första stegen vid urlastning ur tranporten på hemmaplan, betänk att hästen stått 15 tim i släp, så är heller inte det MITT ansvar, tycker jag!

Hästen kan ha trampat sig i släpet osv.
I sverige får man väl dessutom bara transportera hästar max 8 tim innan dem måste lastas ur och röra på sig!
Min pålle stod det dubbla!:cry:

Köparen var mkt flitig att höra av sig INNAN köp, flera mail per dag.
Nu svara hon inte ens när jag skickar mail och sms och undrar hur det är med hästen!
Jag hade honom i 2 år, allt känns så hemskt!
:(

Jag tror som sagt att han är känslig efter skoningen och oren på detta men jag kan ju givetvis inte veta om han så enkelt bara vrickat sig i hagen el gjort illa sig i transporten.

Hursom helst så hoppas jag verkligen att han tas om hand på ett bra sätt därborta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Det spelar ju ingen roll eg om den nu var halt innan, köparen valde ju att betala och ta med hästen utan att vare sig provrida eller besiktiga.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Är det nån som vet om vad finska häst marknader heter? Finns det nån finsk variant av hästnet?
Tänkte kolla upp om hon satt ut honom där, som sagt så skickade jag iväg honom superbilligt.
Inte för att jag har med det att göra men jag vill väldigt gärna veta vad som händer min kille...
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag googlade. Hittade något där det stod såhär:

www.hbl.fi = största svenska tidningen i finland med annonser både på webben och i tidning. Har stort annonsutbud.

Kolla där och lycka till. Jag förstår din oro. Hoppas det ordanr sig till det bästa för både dig och din fd pålle.

Mvh Voff
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

När jag fortsatte maila om att jag ville ha resterande betalning så kom det sen efter några dagar att "nu var det minsan så, att hästen var oren"!

Jag tror du har svaret här, du kräver full betalning och köparen kontrar med att hästen är halt. Visst är det möjligt att hästen verkligen är halt, men det kan lika gärna ha med pengarna att göra.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Tycker det luktar skumt om hela historien.. :grin:

Jag har varit med om ett liknande scenario. Köparen bodde över 30 mil bort och då priset på hästen var så pass lågt ville hon köpa honom osedd. Hon ville inte ha någon veterinärbesiktning och hade godkänt honom på de filmer jag skickat. Jag var hela tiden väldigt tydlig med hans brister för att hon skulle veta precis vad det var för häst och vad han varit med om i sitt liv.
Någon vecka (eller om det var dagar?) efter att han kommit dit så ringde köparen och sa att han var halt (och giiivetvis hade varit det hos mig också, enligt henne då), så jag skulle åka och hämta tillbaka honom snarast! Hon hotade med att veterinären minsann skulle intyga att han varit halt redan hos mig och gudvetvad.
Jag hade på eget initiativ veterinärbesiktigat honom på kvällen innan han åkte, och han gick igenom UA :grin: , ingen hälta på morgonen när vi skulle åka och inte heller något när han sprang i hagen hos nya ägaren (jag körde alltså upp hästen själv, mot bensin+transporthyra). Hänvisade till det och sa att nej, jag tänker inte hämta hästen.

Jag vet inte om han var halt eller om det togs ut någon veterinär, men jag hörde inte ett ord till från köparen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 608
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 938
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp