Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag förstår dock inte vitsen med at planera nåt sånt. Tror de att de ska få avdrag på priset, eller vad? Annars så verkar det ju vara en massa jobb för att ha en häst ett par dagar:confused:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag kan bara gissa, men jag skulle tro att han helt enkelt inte var som dom föreställt sig. Jag berättade att han var ur form och att han bockar när han är under igångsättning (inga monsterbockningar, bara glada små skutt), priset var satt därefter också.. Så antingen kände dom väl att det inte funkade i ridningen eller så var han inte som dom väntat sig rent hanteringsmässigt. Alla trivs ju inte ihop dessvärre.
Han var dock en ängel i all hantering hos mig, det är många gånger jag ångrat att jag inte åkte och hämtade honom (men det hade inte funkat i praktiken).
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Troligtvis fattar dom att dom inte kan reklamera hästen, och det är inte ens säkert dom vill det egentligen. Dom vill bara slippa betala resterande pengar! Och kanske till och med få mer prisavdrag....
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Troligtvis fattar dom att dom inte kan reklamera hästen, och det är inte ens säkert dom vill det egentligen. Dom vill bara slippa betala resterande pengar! Och kanske till och med få mer prisavdrag....

Tyvärr verkar det inte bättre än att dem bara ville slippa betala resterande summa på 1600kr.
Dem har inte gått att nås och köparen svarar inte på mina mail!

Jag är så ledsen för jag undrar ju hur hon trivs och hur det går för henne på sitt nya ställe!:cry:

Fy fan vad folk kan ändra personlighet!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag är så ledsen för jag undrar ju hur hon trivs och hur det går för henne på sitt nya ställe!:cry:

utdrag från trådstart:
Sålde min kära val för någon vecka sedan.
En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp.

Han såldes till en finsk tjej.
De kanske är besvikna på att hästen bytt kön på de här veckorna? ;)

För övrigt så tycker jag att det är tråkigt med köpare som försöker få hästar billigare för saker de kommer på att det borde vara avdrag för.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Dom ändrar inte personlighet - dom spelar teater för att få som dom vill...
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

utdrag från trådstart:

De kanske är besvikna på att hästen bytt kön på de här veckorna? ;)

För övrigt så tycker jag att det är tråkigt med köpare som försöker få hästar billigare för saker de kommer på att det borde vara avdrag för.

Hahahaaaa... Och detta såg inte jag innan jag skickade in mitt inlägg.
Jag VISSTE att det var något skumt med det här!!!
Anade ugglor i mossen som man säger. :D

Antar att vi inte kommer att se så mycket av TS numera! :)
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Men det ändrar ju inte det faktum att sånna här saker trots allt sker i verkligheten
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Men det ändrar ju inte det faktum att sånna här saker trots allt sker i verkligheten

Nej tyvärr.

För övrigt fattar jag inte vitsen med en sådan här tråd om det inte är sant. Kan man inte komma på något roligare om man ska trolla? :grin:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Jag undrar bara om det är fler som hamnat i samma situation och vad som skett då!

Vad är det som luktar skumt?

Ja, det är skumt att köparen inte ville provrida

Det är skumt att man säljer en häst på det viset, tycker jag. Och ännu mer skumt att man sen förväntar sig en problemfri affär!

/Migo
Som också köpt hästar obesiktade, osedda. Men då gör man ju det med insikten att det kan gå åt helvete och säljaren står utan ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

utdrag från trådstart:

De kanske är besvikna på att hästen bytt kön på de här veckorna? ;)

För övrigt så tycker jag att det är tråkigt med köpare som försöker få hästar billigare för saker de kommer på att det borde vara avdrag för.

ha ha ja det kan ju ha något med saken att göra :rofl:
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Det är jag helt övertygad om att det gör och förhoppningsvis har någon lärt sig något av tråden.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Hahahaaaa... Och detta såg inte jag innan jag skickade in mitt inlägg.
Jag VISSTE att det var något skumt med det här!!!
Anade ugglor i mossen som man säger. :D

Antar att vi inte kommer att se så mycket av TS numera! :)

Vad var det du VISSTE att det var nåt skumt?

Jag skrev så enkelt fel, tänkte säkert på HON köparen.
Det är en Val så håll dig till ämnet!

Varför man hittar på trådar här har jag ingen aning om men jag postade min tråd för jag var rådvill och undrade hur jag skulle gå tillväga!

Sto, val, hingst spelar ingen roll.
Och nej, hästen har inte bytt kön sen han anlände till Finland!

Mailade så sent som igår till köparna. Fortf inget svar.
Kan man skicka faktura?
Kopiera köpekontraktet där det står att hästens köpeskilling var 22.000svenska kronor samt att jag erhöll 2220 euro samt medföra valuta växlings kvittot från banken?
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Det är skumt att man säljer en häst på det viset, tycker jag. Och ännu mer skumt att man sen förväntar sig en problemfri affär!

/Migo
Som också köpt hästar obesiktade, osedda. Men då gör man ju det med insikten att det kan gå åt helvete och säljaren står utan ansvar.


Tycker även jag att man får va uppmärksam på risken när man köper en häst utan att prova den osv!

Men nu handlade det hela om att dem skyller på att han är halt efter den långa resan plus att dem inte svarar mig på mina mail då jag vill ha resterande pengar som växlings bortfallet innebar!

Hästen har stått i transport i 15 tim!
Hästen reds 1a dagen efter ankomst till sitt nya hem.
Hästen tappade en sko vid första rid tillfället.
Hästen har skotts av ny hovslagare.

Han var helt ren när jag visade honom här hemma på grusplan innan lastning skedde!
Sen om han nu är oren när han kommit fram är inte mitt fel anser jag, kan vara tusen olika saker som har skett under transportering samt hemma hos nya köparna!

Detta med att han var oren kom dessutom efter att jag påpekat för dem att det hade blivit för lite pengar betalat från deras sida och att jag önskade att dem satte in resterande belopp på min bank!

1600kr är inte mkt på det stora hela, jag vet. Men jag mer el mindre skänkte bort honom så jag tycker inte det är mer än rätt att dem betalar för sig!:(

Att jag därtill inte vet hur han trivs el hur det har gått gör så ont i hjärtat!
Jag har mina hästar som familjemedlemmar, dem stannar oftast hela sitt liv el åtminstone många många år hos mig!

Tyvärr hann jag dock bara äga denna underbara kille 2.5 år men han blev en mkt god vän under denna tiden!

Vi hade MKT mail kontakt och vi pratade även i telefon, jag fick se bilder på hans hem osv! Dem lät verkligen superseriösa!

Hon kom dessutom med sin man och sitt barn när dem kom hit och hälsade på!

Tyckte således att jag sålde min pålle till ett gott hem, trots att jag skänkte bort honom mer el mindre!
För mig var pengarna inte det viktigaste och hästen var försäkrad i 50.000kr, således ett mkt mer värd! Utb 110 Hopp/Lätt fälttävlan och utförde alla skolor fint!
Dock hade han ett skönhets fel!

Usch, aldrig mer sälja häst på export!:cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Vad var det du VISSTE att det var nåt skumt?

Jag skrev så enkelt fel, tänkte säkert på HON köparen.
Det är en Val så håll dig till ämnet!

Varför man hittar på trådar här har jag ingen aning om men jag postade min tråd för jag var rådvill och undrade hur jag skulle gå tillväga!

Sto, val, hingst spelar ingen roll.
Och nej, hästen har inte bytt kön sen han anlände till Finland!

Mailade så sent som igår till köparna. Fortf inget svar.
Kan man skicka faktura?
Kopiera köpekontraktet där det står att hästens köpeskilling var 22.000svenska kronor samt att jag erhöll 2220 euro samt medföra valuta växlings kvittot från banken?


Jaja..
:)
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!


Varför ska det finnas sånt här folk på Buke????:mad:

Medför nåt vettigt istället för sånt här skit!
Här finns vi för att ventilera känslor, inga frågor är för dumma.

Många använder dubbel användare här, skriver fiktivt med "min kompis har råkat ut för en sak" el att man ändrar i historien på pris summa, häst ras, ålder va fan som helst för att man inte vill kopplas till det hela ifall det blir rättegång osv!

Nu tittar vi på själva situationen istället!


Tycker det verkar klart att köparna tyckte det var perfekt att det blev fel i växlingen och sen när du upptäckte det och påpekade det hela så tyckte dem att det var passande att hästen var dålig!
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Själva saken hör till att jag fick betalt i euro och vi gick in på Forex på internet där vi tog en jätte konstig kurs. När jag således skulle växla in pengarna till svenska kronor så var det 2000kr mindre, vilket jag verkligen bett om att hon skulle betala tillbaka snabbt in på mitt konto.

Bara en liten kommentar här, du accepterade själv kursen och var med vid omräkningen. Du tyckte rimligen kursen var okej när du höll på att räkna om, jag gissar att skillnaden i stort sett är skillnad mellan köp och säljkurs, kanske något som köparen medvetet utnyttjat men det är inte självklart att det ger dig rätt i att du fick för lite betalt.
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Bara en liten kommentar här, du accepterade själv kursen och var med vid omräkningen. Du tyckte rimligen kursen var okej när du höll på att räkna om, jag gissar att skillnaden i stort sett är skillnad mellan köp och säljkurs, kanske något som köparen medvetet utnyttjat men det är inte självklart att det ger dig rätt i att du fick för lite betalt.


Jo du har säkert lite rätt i det!
Vi gick in på Forex hemsida och kollade upp en kurs, som hon visade och sen växlades pengarna!
Dock skrevs det ett Lars Deckeman kontrakt vid försäljningen och där står summan, köpeskillingen 22.000svenska kr samt vad jag fick i euro, erhållet 2220 euro!

Borde man då inte kunna skicka räkning el liknande till henne på resterande med underlag från bank givetvis?
 
Sv: Exporterat min häst, nu vill köparen häva köpet!

Ingen aning tyvärr, även om du sagt att det är 20.000 svenska så har du inte definierat vilken växelkurs man ska följa. Står det preciserat att det är slutbetalning, fulla värdet eller så?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 928
Senast: mysboll
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp