Exsjobbstitelspanik

doleron

Trådstartare
Precis som rubriken lyder, jag har titelpanik! Jag har ingen aning om vad jag ska ha för titel på allt. Har skrivit exjobb om hur hjälptyglar påverkar hästen, både fysiskt och psykiskt och vill gärna ha nån vitsig, cool, frän, rolig titel istället för tråk a la "hjälptyglars inverkan på hästen"

Så hjälp mig!!
 
Har inget tips på titel men är nyfiken på vad du kom fram till? Finns det att läsa någonstans?

/från mupp som hatar hjälptyglar....
 
@DressyrMupp män så länge är det inte publicerat, men det kommer att komma ut på epsilon så småningom.. Min slutsats blev:
Eftersom ridning oftast sker genom negativ förstärkning kan man ifrågasätta hästens välfärd under ridning. Syftet med både draw reins och martingaler är att förhindra hästen från att kunna höja på huvudet. När man använder någon av dessa begränsar man inte bara rörelsen i huvud och nacke, utan även i ryggen vilket i sin tur ger ett förändrat rörelsemönster.

Det är dock inte bara hästens kropp som berörs utan även hästens psyke. Att fixera någon del av hästen kan leda till frustration och i värsta fall inlärd hjälplöshet då hästen inte har någon chans att komma undan eller kan påverka sin situation.

Enligt den forskning jag sammanställt finns det stora risker med att använda hjälptyglar.

För att ha möjlighet att uppnå några positiva effekter av draw reins är det av högsta vikt att ryttaren är erfaren och har kunskap om hur hjälptyglarna påverkar hästen.

När det gäller att fastställa några positiva effekter för hästen av användandet av hjälptyglar anser jag att mer forskning krävs på samtliga plan.
 
Hmm genvägar eller senvägar passar nog bra som underrubrik! :idea: men har inte skrivit något om vikthjälper utan endast om hur hjälptyglarna påverkar så det blir nog en liten konstig icketkoppling där
Jag hade valt "Genvägar eller senvägar?" som rubrik och så något mer förklarande som underrubrik, typ "En studie i hjälptyglars inverkan på hästar". Jag föredrar en rubrik som väcker intresse och är kortfattad, underrubriken ska i mina ögon vara mer förklarande.
 
Jag kanske bara är tråkig av mig, men är det inte bättre att ha en informativ titel? Jag personligen skulle inte ta ett exjobb med finutlig titel lika seriös som en med en vanlig tråkig titel som säger i en mening vad uppsatsen handlar om.

Ja jag menar inte att rubriken ska vara flamsig eller så, men bara något mer innovativt eller vad man ska säga, än den självklarar rubriken...
 
Får man fråga inom vilket ämne/utbildning du skrivit exjobbet?
Vad är det egentligen för studie du gjort? Som du skriver i tråden låter det som att du bara sammanställt andra forskares resultat, i så fall kanske det borde framgå i titeln.
 
@Sedna Jag läser etologi och djurskydd så det är etologi som är huvudämne. Det är inte en experimentell studie utan en litteraturstudie jag gjort
 
Precis som rubriken lyder, jag har titelpanik! Jag har ingen aning om vad jag ska ha för titel på allt. Har skrivit exjobb om hur hjälptyglar påverkar hästen, både fysiskt och psykiskt och vill gärna ha nån vitsig, cool, frän, rolig titel istället för tråk a la "hjälptyglars inverkan på hästen"

Så hjälp mig!!
Den här då:
Hjälptyglar om ryttaren själv får välja ;)

eller

Hjälptyglar hästens skräck :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 401
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp