Vetfaktisktinte

Trådstartare
Jag undrar vad ni anser om häst med raka haser, rakt bäcken och svank.
Kan detta ställa till med problem? I så fall vilka sorts problem?
Vad är minst att föredra av detta?
 
Raka haser brukar ofta hänga ihop med veka kotor och det är inte så optimalt

rakt bäcken vet jag inte vad det innebär eller ens er ut, svank borde betyda sänkt rygg och det är inte heller optimalt
 
När det gäller hästexteriör så kan man inte alltid plocka ut en enskild del utan den bör bedömas.

En öppen hasvinkel funkar ihop med ett sluttande kors, däremot är det mindre bra om korset är platt.

Jag kan inte föreställa mig vad du menar med rakt bäcken? Är svank en sänkt rygg eller ser ryggen bara sänkt ut för att hästen har hög manke?
 
När det gäller hästexteriör så kan man inte alltid plocka ut en enskild del utan den bör bedömas.

En öppen hasvinkel funkar ihop med ett sluttande kors, däremot är det mindre bra om korset är platt.

Jag kan inte föreställa mig vad du menar med rakt bäcken? Är svank en sänkt rygg eller ser ryggen bara sänkt ut för att hästen har hög manke?
Hur ser man skillnad på svank och en hög manke? Min gamla häst fick svank med åren och då blev ju manken mer markerad/ högre. Men ryggen var ju böjd kan man säga.
 
Hur ser man skillnad på svank och en hög manke? Min gamla häst fick svank med åren och då blev ju manken mer markerad/ högre. Men ryggen var ju böjd kan man säga.
Jag tror du får lägga in bildexempel på vad du menar iom att du använder en terminologi som inte tillhör den vanliga. Det går att din fråga inte går att besvara pga det samt att en exteriör hör ihop som skrivits ovan. Man får också tänka på vad hästen ska användas till. Det som är en utmärkt exteriör för en gren kan vara urusel för en annan.
 
Jag undrar vad ni anser om häst med raka haser, rakt bäcken och svank.
Kan detta ställa till med problem? I så fall vilka sorts problem?
Vad är minst att föredra av detta?
Alla hästar kan få problem. Är hästen äldre och har funkat bra i sitt liv så skulle jag förmodligen inte bry mig faktiskt utan träna hästen på det sätt den mår bäst av.
Har du ingen bild på hästen så är det lättare att se hur du menar med tex rakt bäcken?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har sökt ersättning för bestående med från två olika försäkringsbolag och idag fått besked att jag endast får en mycket blygsam...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 028
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 893
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 143
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp