Bukefalos 28 år!

extern hårddisk som tappar kontakten med datorn?

LLaika

Trådstartare
jag har fått problem med min externa hårddisk, en iomega på 250 gb (tror jag) som är ca ett år gammal.
datorn hittar den men så fort jag försöker lägga dit bilder eller musik eller kopiera bilder därifrån så kopplas den ur, som att datorn tappar kontakten.

den har alltid fungerat klockrent tills jag tog med den till landet i somras och provade på en av våra laptops (garanterat virusfri), efter det har den krånglat med alla datorer.
dum som jag är så har jag ingen back up på skiten heller.
någon som vet vad felet är och hur jag fixar det?
 
Sv: extern hårddisk som tappar kontakten med datorn?

Låter som det kan vara glapp. Det har jag haft på en extern disk en gång. Jag backupade och köpte en ny, de är ju så billiga nuförtiden.
Ett bra tips som förhindrar glapp är att hela tiden har disken inkopplad både i ström och i datorn. Men strömkontakten är ett grenuttag med strömbrytare, då slösar du varken el eller sliter på kontakter eller disken. Bara att slå på med foten på strömbrytaren på grenkontakten. Smart och effektivt.

Det kan ta tid om du skall backupa allt långsamt, några filer i taget för att det inte skall hinna avbrytas innan det är kopierat, men å andra sidan kan det ju kanske vara värt det.
 
Sv: extern hårddisk som tappar kontakten med datorn?

ja någon form av glapp är det, jag får upp felmeddelandet "en fördröjd skrivning misslyckades" eller något i den stilen.
som det är nu kan jag inte överföra en enda fil till eller från hårddisken men det är oliak från dag till dag.
den går på ström hela tiden så det är nog inte där felet sitter.
 
Sv: extern hårddisk som tappar kontakten med datorn?

Det är inte bra att den går på ström konstant, det sliter på diskarna som sitter i den. Poängen var att du kunde kontrollera när den gick på ström utan att behöva röra kontakterna på själva schassit med en grenkontakt med strömbrytare på.
 
Sv: extern hårddisk som tappar kontakten med datorn?

jaha, det hade jag ingen aning om faktiskt.
jag har ett grenurtag med strömbrytare som jag har börjat stänga av på nätterna nu men tidigare gick den på ström dygnet runt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Mmm inte min bästa dag idag :( Lyckades tappa min externa hårddisk i golvet idag, ett litet fall på ca 20 cm. Men tydligen...
Svar
5
· Visningar
6 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp