Extra protein vid pälsfällning

Jag har sett flera artiklar (inte vetenskapliga artiklar alltså utan typ tidningen ridsport eller dyl) i frågan bara nu senaste och då har det stått att hästar är i behov av extra protein när pälsen bildas, i praktiken under vintern innan fällningen startar. De flesta klarar sig utan när vinterpälsen bildas på grund av gräset.

Ja, Var det inte det jag sa? Pälsfällning börjar ju runt 24-31 december för de flesta hästar (De som legat bra i protein). Det betyder ju i protein i praktiken runt oktober/november (möjligen september/oktober) som jag fått det berättat för mig.
 
Men är det säkert att det blir en näringsbrist, då? Bristen kanske bara yttrar sig i något senare fällning, exempelvis, och inte är så grav att du får muskelförtvining/så kraftigt att det syns på tagelproduktionen så att säga?

Jag har alltid använt "egen empirisk forskning" som synonym till "tycker mig se ett mönster utifrån de individer/situationer jag stött på" men inser att det kanske inte är ett 100% vedertaget uttryck/innebörd. However. Mätbart menar jag blod, päls, hårda fakta du kan avgöra. Inte bara "tycker de kan se lite håglösa/påverkade ut"
Jag vet egentligen inte, men tycker mig ha läst att en vanlig följd är att hästarna faller ur eftersom pälstillverkningen ”prioriteras” av kroppen när det gäller näringsfördelning. Det stämmer iaf överens med vad jag tycker är vanligt.

okej då förstår jag. Empiriskt betyder just att man mäter något, därför jag blev förvirrad 😊
 
Ja, Var det inte det jag sa? Pälsfällning börjar ju runt 24-31 december för de flesta hästar (De som legat bra i protein). Det betyder ju i protein i praktiken runt oktober/november (möjligen september/oktober) som jag fått det berättat för mig.
Beror kanske på vart i landet man bor. Här börjar de flesta hästar fälla senare, men då förstår jag vad du menar!

Min häst har tex inte börjat fälla än och det är ganska standard den här tiden på året.
 
Min islandshäst har redan börjat, började nog för någon vecka sedan. Dock inte under magen eller på benen än. Jag gissar att den nya pälsen inte är färdig där?

Varmblodet har inte börjat än, även om man kan missta henne för att ha fällt färdigt.

Bägge får av olika anledningar ganska mycket protein så jag tror inte att det är någon brist hos varmblodet.
 
Beror kanske på vart i landet man bor. Här börjar de flesta hästar fälla senare, men då förstår jag vad du menar!

Min häst har tex inte börjat fälla än och det är ganska standard den här tiden på året.

När min ena häst inte fick tillräckligt med protein (jag hade ingen aning om hur man räknade på foderstat och det fanns inga program på nätet) så började han fälla sent. Skulle nog säga att det var runt februari/mars. Han blev inte heller klar förrän runt april/maj.

Men givetvis kan det har med geografi också och ganska troligt med tanke på vårat avlånga land.
 
Ja, Var det inte det jag sa? Pälsfällning börjar ju runt 24-31 december för de flesta hästar (De som legat bra i protein). Det betyder ju i protein i praktiken runt oktober/november (möjligen september/oktober) som jag fått det berättat för mig.
Att hästar börjar fälla så tidigt som runt jul är ganska ovanligt. Dock verkar det vara vanligare bland fjordingar :) Som curiosa började min fjording alltid fälla på annandag jul.

Men ja, 2-3 månader innan fällningen börjar så behöver man också öka proteinet. Mina högst empiriska undersökningar visar att de sedan behöver ha extra protein i någon månad till men det är inget jag har hårda bevis för utan är helt min egen upplevelse med de hästar jag har och har haft.
 
Förövrigt är det intressant med det här hur många hästar som tappar muskler framåt februari. Endel trodde förr att det berodde på att proteinet i hö försvann med lagring men det vet vi ju nu inte är fallet utan problemet har varit proteinbrist under längre tid. Det kan dock hästar klara relativt bra sålänge inget extra behövs (tänk gå i hagen och skrota) men när de dessutom ska sätta ny päls blir det väldigt märkbart.
 
När min ena häst inte fick tillräckligt med protein (jag hade ingen aning om hur man räknade på foderstat och det fanns inga program på nätet) så började han fälla sent. Skulle nog säga att det var runt februari/mars. Han blev inte heller klar förrän runt april/maj.

Men givetvis kan det har med geografi också och ganska troligt med tanke på vårat avlånga land.
Min upplevelse är snarare att de flesta hästar fäller tidig vår, oavsett foderstat. Att börja fälla i december vore rätt korkat här eftersom kylan kommer i januari/februari.
 
Ja, Var det inte det jag sa? Pälsfällning börjar ju runt 24-31 december för de flesta hästar (De som legat bra i protein). Det betyder ju i protein i praktiken runt oktober/november (möjligen september/oktober) som jag fått det berättat för mig.
Var får du det spannet ifrån? Det är ju ett väldigt snävt intervall, och jag kan inte direkt dra mig till minnes att jag någonsin varit i närmre kontakt med hästar som börjat fälla så tidigt. Och det har varit hästar med väl uträknade foderstater utan brist på protein. I de flesta stall jag stått i har hästarna unisont börjat fälla i början av mars, vissa ännu lite senare.
 
Var får du det spannet ifrån? Det är ju ett väldigt snävt intervall, och jag kan inte direkt dra mig till minnes att jag någonsin varit i närmre kontakt med hästar som börjat fälla så tidigt. Och det har varit hästar med väl uträknade foderstater utan brist på protein. I de flesta stall jag stått i har hästarna unisont börjat fälla i början av mars, vissa ännu lite senare.

Jag har bara bott i en del av landet och kan bara svara efter hur det är här och mina hästar.

Men, jo, de börjar då men inte så mycket. Men, jag ser det också överallt på nätet när folk varje år är förvånade att deras hästar fäller så tidigt som runt jul.

De flesta undersökningar säger att det har med ljuset att göra, inte kylan i sig och det vänder ju då. Hur de vet har jag ingen aning om för det är inte många minuter men det är samma med mina höns.
De vet när det är några dagar efter midvintersolståndet och börjar så sakteliga börja värpa igen efter vilan.
 
Någon som vet om det finns någon tumregel för hur mycket extra protein hästen behöver när den fäller / sätter ny päls? Som procents ökning, eller kvot eller något annat mätbart.

Det är när den sätter pälsen du behöver ändra i foderstatsuträkningen. Om hästen är i perfekt hull och muskulatur runt mitten på december, så är rekommendationen från SLU (foderbladet, kan kolla noggrannare om du vill) 5 MJ och 30 g smb rp per dag.

I mitt fall har jag alltid haft bantande hästar den perioden på året, så jag har glatt sett fram emot att få lite extra skjuts i viktnedgången, eftersom hästen prioriterar att sätta päls framför att sätta muskler/lagra fett.
 
Det är när den sätter pälsen du behöver ändra i foderstatsuträkningen. Om hästen är i perfekt hull och muskulatur runt mitten på december, så är rekommendationen från SLU (foderbladet, kan kolla noggrannare om du vill) 5 MJ och 30 g smb rp per dag.

I mitt fall har jag alltid haft bantande hästar den perioden på året, så jag har glatt sett fram emot att få lite extra skjuts i viktnedgången, eftersom hästen prioriterar att sätta päls framför att sätta muskler/lagra fett.
Hmm, så inte i procent som @TinyWiny skrev?
10% är ju mer för de flesta stora hästar än 30 g smrp.
 
Hmm, så inte i procent som @TinyWiny skrev?
10% är ju mer för de flesta stora hästar än 30 g smrp.
Jag tycker att det blir helknas att sätta en viss mängd. 5 Mj och 30 Smb rp blir ju enormt mycket för en shettis men knappt märkbart för en storhäst i träning. Shettisen hade med stor sannolikhet gått upp rejält av den höjningen (mina hade det iallafall och de är d-ponnyer) vilket absolut inte är sunt.
10% är vad jag fick lära mig på foderkurser på SLU.
 
Jag tycker att det blir helknas att sätta en viss mängd. 5 Mj och 30 Smb rp blir ju enormt mycket för en shettis men knappt märkbart för en storhäst i träning. Shettisen hade med stor sannolikhet gått upp rejält av den höjningen (mina hade det iallafall och de är d-ponnyer) vilket absolut inte är sunt.
10% är vad jag fick lära mig på foderkurser på SLU.
Ja procent låter mer rimligt!
 
Fördel med att behöva gå igenom alla nummer av Foderbladet; jag kunde läsa på om hur jag ska använda mig av munkorg till min ponny i sommar. ;)

I artikeln från nr 1 2009 nämns inga procent, men jag citerar det intressantaste från artikeln.

Vad vi vet finns det idag ingen som kan svara exakt på vilka kostnader det innebär för hästen att byta päls, varken i fråga om energiåtgång eller i form av enskilda näringsämnen.

Det går alltså åt energi och protein för att bygga upp pälsen, men dessutom är effektivitetsgraden i utnyttjandet lägre för pälstillväxt än t.ex. för mjölkproduktion eller muskeltillväxt. Det går alltså åt mer foder för att producera 1 kg päls än 1 kg mjölk eller muskel.

När det gäller bytet från vinter- till sommarpäls startar den nya pälsen att växa redan i december-januari, men vi tänker inte på det förrän hästarna börjar fälla sin vinterpäls några månader senare, när den nya pälsen redan vuxit ut.

Pälsbytet märks ofta mindre på hästar som tränas hårt än på unghästar och andra som inte arbetas. Det beror på att arbetande hästar får mer foder och de kan om de ligger på gränsen energimässigt spara energi genom att bli lite slöare under den tid pälsen växer. Samtidigt sätter de inte heller lika mycket päls, eftersom den högre fodergivan och därmed den högre ämnesomsättningen producerar mer värme än en underhållsfoderstat.

Hoppas det gav lite input iaf. :)
 
Ja, Var det inte det jag sa? Pälsfällning börjar ju runt 24-31 december för de flesta hästar (De som legat bra i protein). Det betyder ju i protein i praktiken runt oktober/november (möjligen september/oktober) som jag fått det berättat för mig.
Min gammelman (kblstravare) började alltid att fälla runt lucia, och höll sedan på till midsommar typ
Men han hade PPID och blev 31 år
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 180
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp