Extra vitaminer & tillskott?

Snobben

Trådstartare
Behöver man ge det till vuxna hundar? Ger Pedigree torrfoder. Min vovve är tre år och tränas i agility. Motioneras väl ganska normalt, med i stallet varje dag. Har mkt energi!
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Funderade lite på det, man ger ju oftast en del extra till hästarna med vitaminer osv. Och sig själv. Men hundar kanske inte behöver så mkt?..
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

människor behöver inte heller vitaminer om de äter normalt.

ett komplett helfoder innehåller alla vitaminer och mineraler som hunden behöver. det är om man lagar egen mat som man ev kan behöva tillsätta lite extra.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Det kan mycket väl behövas tillskott! Royal Canine har tex en väldigt låg kalciumhalt och väldigt många hundar reagerar på det med olika symptom. Man kan tyvärr inte lita på innehållsförteckningen, många gånger innehåller fodret betydligt lägre nivåer av vit/min, än man uppger. Det uppmärksammades för inte så länge sedan, har tyvärr inte länken till artikeln. Men man kan alltså inte ta för givet att det torrfoder man ger vare sig är komplett eller optimalt på något sätt, eller ens ärligt deklarerat.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

om vi ska dra det till sin spets så behöver vissa individer i en art dessutom mer/mindre av vissa näringsämnen än vad snittet gör så hur vi än vrider och vänder på det så är det aldrig bra?

de allra flesta foderproducenter är ärliga, de har ständiga analyser av fodret och deklarationen är riktig. de allra flesta hundfoder innehåller precis det som de allra flesta hundar behöver. självklart finns det undantag. om man märker att ens hund inte är riktigt okej, om den uppvisar brisstymptom, då tar man den till vet som kan ta reda på vad det är hunden saknar i sitt foder, och hur mycket. för mycket vitaminer och mineraler är minst lika skadligt som för lite! det är alltså ingen hit att ge lite extra tillskott i förebyggande syfte.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Undersökningen som gjordes nyligen visade tvärtom att de flesta torrfoderproducenter *inte* lyckades nå upp till de nivåer som de påstod att fodret innehöll.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

och en annan undersökning som också gjordes nyligen visade på motsatsen. det är ju frågan vilken man ska tro på. hur som helst så ska man inte tillsätta något extra i förebyggande syfte!
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Ger som sagt Pedigree, vet inte hur det fodret ligger i näringsvärde och med vitaminer/mineraler. Svårt & veta om han får allt han behöver.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Han är fin i päls hull & muskler :)


Då behöver du inte mixtra med något alls.

Pedigree är väl inget tipp topp foder rent generellt, men om din hund är fin i päls, hull och muskler så säger det att hunden fungerar bra på fodret ..
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Om man inte har några misstankar på att ens hund har vitaminbrist så ska man inte ge dem extra vitaminer. Vissa vitaminer och mineraler lagras i kroppen och man ska inte överdosera dessa. De flesta foder har uträknad dagsbehov av vitaminer men sen beror det ju på vad man ger för foder. Men är din hund bra i hull och muskulatur och frisk för övrigt så ser jag ingen anledning att ge extra vitaminer
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Ger som sagt Pedigree, vet inte hur det fodret ligger i näringsvärde och med vitaminer/mineraler. Svårt & veta om han får allt han behöver.

har de brist på vitaminer och mineraler blir de sjuka. samma sak om de får för mycket av någon vitamin eller mineral. är din hund frisk får han i sig det han behöver.
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Ja han är fin i muskler och hull, men eftersom han tränar agility och rör sig mkt så vill ju inte att han ska ha brist i något han behöver för att hålla sig frisk & kry. :)
 
Sv: Extra vitaminer & tillskott?

Då är det bättre att byta foder till ett "bättre" foder än att laborera med div. tillskott och med bättre avser jag då ett foder med mer innehåll av vitaminer/mineraler etc. än vad du har idag.

Vill dock påpeka att om hunden har bra hull, bra muskulatur, bra päls, är frisk, pigg och har energi, så behöver du knappast byta foder. Uppenbarligen mår den ju bra på det foder den får och det är vad som är viktigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 322
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 381
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 024
Senast: MML
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp