Extrafamilj till hund

Amandaochhalo

Trådstartare
Hej!

Jag har kommit till insikt att jag inte riktigt har tid för min hund längre :(

Det är en mini aussie tik som är helt underbar, men hon kan bli väldigt intensiv, lätt för att bli stressad och kan tycka att nya människor är lite obehagliga. Men om man aktiverar henne ordentligt så är hon helt underbar, kan gå lös, väldigt följsam och lyhörd. Problemet är ju då att jag inte har tid att aktivera henne tillräckligt och idag när hon var super stressad så rann bägaren över och jag insåg att jag inte längre har tillräckligt med tid för henne..

Därför har jag bestämt mig för att jag vill skaffa en extra familj till henne, en familj som kan avlasta så kan jag ha henne typ 2-3 dagar i veckan och under dom dagarna göra allt som jag verkligen vill göra med henne. Istället för att hon ska ligga och vänta på mig.

Jag undrar därför vart jag kan vända mig? Jag känner inte så mycket hundmänniskor, men jag är rätt säker på vad jag söker och det är någon som har erfarenhet av aktiva raser samt använder sig av positiv träning. Någon som kommer älska min Halo och ta hand om henne väl. Mer kräver jag egentligen inte.

Så, har ni några tips? Vart kan jag vända mig?
21576727_103786633679068_2998111816577449984_n(1).jpg
 
Lokal fb-grupp? Du kanske kan få ett oväntat napp från tex en student som inte har råd att köpa en egen hund/tid med valp men är väldigt duktig och intresserad?
 
2-3 dagar/vecka betyder ju snarare att det är du som blir "extra matte". Tror det är bättre att satsa på en riktig omplacering, d.v.s. att någon annan får hunden på heltid.

Börja med att prata med uppfödaren. Seriösa uppfödare brukar köpa tillbaka hundar.
 
Det finns ju de som har dagmatte åt sin hund. Men är hon så aktiv och krävande så är det ju ingen mening med att vem som helst är dagmatte åt henne. Det gäller ju att hitta rätt person. Annars är väl en omplacering trist men kanske nödvändig om hon behöver mer än du kan ge henne? Finns det nån rasgrupp på FB för just hennes ras? Eller om du kan höra med uppfödaren om hen har nån idé? Hen kanske känner nån som vill ha en vuxen hund som hon?
 
Spontant känns det som svårt att hitta nån som vill dela hund på halvtid, de flesta som har hund vill ha sin hund på heltid och särskilt om man avser att ha en aktiv hund att träna med. Dagmatte är ett alternativ men då behöver du ju fortfarande aktivera henne de dagarna. Själv så skulle jag inte vilja byta miljö till mina hundar flera dagar i veckan, det känns lite hattigt särskilt med en lite känsligare hund kan miljöombyte med olika regler och uppfostran bli jobbigt. Det är ju visserligen miljöbyte med dagmatte/hundagis också men hunden kommer ju "hem" till sig varje dag och kan slappna av. Framförallt så tror jag som jag skrivit ovan att det är svårt att få ett seriöst hem som vill ha hunden 3-4 dagar i veckan, då kan man lika gärna skaffa en hund som är ens egen.
 
Eftersom det är en aktiv och träningsvillig hund så hade jag valt att omplacera helt till ett hem där man vill och kan bruka hundens potential. Att ha olika som ska tillgodose hundens behov tror jag bara rör till det för hunden.
 
Ska personerna vara dagmatte och ha hunden en stund på dagen eller ska de ha hunden dygnet runt 4-5 dagar i veckan?
Om det gäller det sistnämnda skulle jag bara göra det om jag känner personen väl och vet personens inställning och rutiner kring hundar. Annars tycker jag det låter som upplagt för missförstånd och konflikter dvs att personen som har din hund kommer tycka att saker ska göras på vissa sätt o4ch du inte håller med.
Däremot hade ett liknande uppläg passat mig rätt bra dvs jag älskar hundar men vill inte ha hund de dagar jag jobbar hela dagar. Om jag då kunde ha hund på helger och de vardagar som passar mig hade varit perfekt. Men hade enbart velat ha det upplägget med någon jag vet en hel del om och inte någon främmande.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det inte alls skulle vara omöjligt att hitta någon som vill vara "extramatte"! Det tror jag absolut kan funka och vara värt att testa. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig något liknande, har egentligen bara en hund som jag är aktiv med nu då den andra börjar bli till åren. En sådanhär lösning skulle jag definitivt vara intresserad av, och då finns det säkert fler. Tror som Unafraid att en lokal FB-grupp är en bra början :)
 
Hade jag känt att jag inte kunde ge min hund ordentligt med uppmärksamhet och aktivitet mer än ett par dagar i veckan, så hade jag faktiskt omplacerat den. Med ditt tänkta upplägg blir det ju ändå någon annan som har hunden större delen av tiden, jag tror det både blir förvirrande för hunden och riskerar att skapa konflikter med extrafamiljen eftersom hunden troligtvis lär kännas som deras helt egna efter ett tag.

Bättre då att omplacera hunden till någon som är träningsintresserad och kan erbjuda den aktivering som behövs. Alternativt kontakta uppfödaren och förklara situationen, många uppfödare är villiga att ta tillbaka hundar de sålt om det inte fungerar hos ägaren.
 
Tack så jätte mycket för alla svar... Jag har tänkt mycket fram och tillbaka och blir så himla ledsen av tanken att placera om :( hon är min bästa vän, men jag gör ju det för hennes skull. Men jag ska nog börja med att hitta en familj som jag gillar och i så fall successivt flytta över henne, för jag vill känna att den familjen hon hamnar hos är perfekt.
Ska lägga ut det både på en ras sida som finns på facebook samt någon mer grupp.
 
Tack så jätte mycket för alla svar... Jag har tänkt mycket fram och tillbaka och blir så himla ledsen av tanken att placera om :( hon är min bästa vän, men jag gör ju det för hennes skull. Men jag ska nog börja med att hitta en familj som jag gillar och i så fall successivt flytta över henne, för jag vill känna att den familjen hon hamnar hos är perfekt.
Ska lägga ut det både på en ras sida som finns på facebook samt någon mer grupp.

Jag beklagar och förstår att det måste vara ett tufft beslut. All heder åt dig. :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 894
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp