Extrajobb i stall

E

_eeky_

Ska och titta till ett stall för att eventuellt börja arbeta extra där några dagar i veckan. Min fråga lyder, ska jag skriva in mig i Kommunal även om det bara är ett extrajobb? Duger det annars med att bara skriva ett kollektivavtal?
Nyinflyttad till Sverige så har lite dålig koll på hur det går till här...

Tacksam för svar
 
Sv: Extrajobb i stall

Ska och titta till ett stall för att eventuellt börja arbeta extra där några dagar i veckan. Min fråga lyder, ska jag skriva in mig i Kommunal även om det bara är ett extrajobb? Duger det annars med att bara skriva ett kollektivavtal?
Nyinflyttad till Sverige så har lite dålig koll på hur det går till här...

Tacksam för svar

Kollektivavtalet är ett avtal mellan en arbetsgivare (eller en arbetsgivarorganisation) och facket och som reglerar lön, villkor osv och som förpliktigar arbetsgivaren att betala in vissa pensionspremier mm åt dig. Du kan omfattas av ett kollektivavtal även om du inte är med i facket, för att facket har förhandlat fram ett avtal för just den arbetsplatsen.

Det som du skriver på är ett anställningsavtal, inte ett kollektivavtal, och villkoren i det avtalet kan avvika från kollektivavtalet.

Vet inte om det hjälper :crazy:

Och ja om du är ny i Sverige tycker jag du ska vara med i facket, då får du ett stöd i arbetslivet och du kan gå med i deras a-kassa.
 
Sv: Extrajobb i stall

Att skriva in sig i facket tycker jag också verkar vettigast, men sedan såg jag vad medlemsskapet kostade... :crazy: Eftersom jag bara kommer jobba extra samtidigt som jag pluggar lär det inte flöda in cash. Halva lönen blir väl att gå till facket då...
De har nog inget sådant avtal utarbetat eftersom det är ett familjeföretag som nu har så många hästar att de behöver hjälp. Antar därför att de inte haft anställda förut.
Men det är alltså kollektivavtalet som gäller (för arbetsgivaren då) för att jag ska få vit lön med alla pensioner m.m.

Dumförklarad...?
Måste fråga för att få veta! ;)
 
Sv: Extrajobb i stall

Du kan få vit lön även om företaget inte anslutit sig till kollektivavtalet. Det bästa är ju att du ställer frågan till arbetsgivaren om lönen verkligen är vit...
 
Sv: Extrajobb i stall

Precis, du kan få vit lön även utan kollektivavtal. Men kolla noga att det är vitt.

Det som är bättre med kollektivavtalet är att du är försäkrad, får tjänstepensionspremier osv.

Kan det verkligen kosta så mycket att vara med i Kommunal? Har du ringt och pratat med dom?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 512
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 649
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp