Extrajobb, vikariejobb

chiliconcarne

Trådstartare
Inom vilka branscher brukar det vara lättare att få extrajobb eller vikariejobb inom?
Som man inte behöver ha lång utbildning för.
Vilka egenskaper och/eller erfarenheter bör man ha för att få de jobben?
 
Brevbärarjobb är min spontana tanke.
Stresstålig, fullt fysiskt rörlig och ingen dyslexi är en bra början där. Det man behöver kunna får man lära sig på plats. Kan vara bra med körkort i vissa fall.
 
Förskola. Du bör tycka att det är kul med barn, vara stresstålig och inte vara rädd för att vara ute i alla väder!
 
Jag jobbade extra som trafikledare på ett taxiföretag. Satt i växeln och skickade bilar till kunder. Bra lokalkännedom är bra, och datavana.
 
Hemtjänst är lätt. Många väljer bort att gå på schema och enbart på timmar och får ändå ihop motsvarande en tjänst.
De egenskaper man behöver är lyhördhet och det genuina intresset för människors mående. På vissa enheter krävs körkort.

Enheten utbildar i säkra lyft och de delegeringar man behöver/vill ta.
 
Butiksdemonstrationer av livsmedel eller annat (finns typ allt, men jag jobbade mest med livsmedel när jag jobbade med det).
Flexibel, utåtriktad (eller kunna låtsas vara någorlunda utåtriktad, iaf) och inte bli helt nedslagen av att få "nej", någorlunda lätt att memorera information (annars går mycket tid utanför arbetstid till att läsa på om produkterna..). Körkort och tillgång till bil är oftast en fördel.
Jobbet är enligt min erfarenhet i princip alltid på timme, per uppdrag.
 
De pratade på radion idag om att hotellbranschen hade svårt att hitta personal. På grund av personalbristen kunde de inte hyra ut alla rummen.
 
Konduktör/tågvärd: flexibla arbetstider, internutbildning. Man behöver kunna hantera människor.

LSS: flexibla arbetstider, ofta stor variation i arbetsuppgifter beroende på ställe. Återigen är det hjälpsamt om man gillar människorna man jobbar med.
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
Som vikarie krävs det inte utbildning vare sig inom LSS eller förskola/skola i de kommuner jag har jobbat i (4st under de senaste 5 åren). Däremot ger de inte fast anställning om du inte har utbildning.
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
Det är nog snarare en önskan än realitet när det gäller vikarier inom både hemtjänst och förskola. Annars är ni nog en helt unik kommun.
 
Inom vilka branscher brukar det vara lättare att få extrajobb eller vikariejobb inom?
Som man inte behöver ha lång utbildning för.
Vilka egenskaper och/eller erfarenheter bör man ha för att få de jobben?
Skolan är det sorgligt nog extremt lätt att få vikariejobb inom, speciellt mellan och högstadiet. Jag var hett eftertraktad när jag vickade under tiden jag pluggade till lärare. Idag har jag fast anställning.
 
Livsmedelsbutik? Sitta i kassan eller plocka varor. De större butikerna har oftast generösa öppettider vilket möjliggör att jobba extra på timme när det passar en själv, typ kvällar/helger.
 
LSS! Om man gillar att jobba med människor. Varierande, kreativt, tempoväxlingar, både ensam-arbete och teamarbete. Ofta väldigt roliga och charmiga brukare, ibland lite mer utmanande och krävande. Varierande grad av omsorgsbehov, på exempelvis servicebostäder kan behoven vara helt och hållet socialt och praktiskt och inte omfatta några hygiensysslor alls (vilket annars är något som gör att många drar sig från att söka till LSS har jag märkt).

Vi har inget utbildningskrav för vikarier, bara för att få fastanställning.

Hälsat enhetschefen inom LSS/boende.
 
Just nu verkar Arlanda (och troligen) övriga flygplatser leta en massa personal inkl hela restaurangbranschen skriker efter folk
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 762
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp