Extrajobb, vikariejobb

Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
Finns det verkligen en kommun som bara anställer undersköterskor i hemtjänsten? Det är ju extrem brist på uskor och i hemtjänsten har de både sämre betalt och sämre arbetstider än i övriga vården. Den kommunen har lyckats med ett mirakel som bara har uskor. Annars ska man vara glad om halva styrkan är uskor, därav kunskapslyftet.
Jag är tex fastanställd som biträde med löfte om betald utbildning på arbetstid till uska (men covid kom emellan)
 
Finns det verkligen en kommun som bara anställer undersköterskor i hemtjänsten? Det är ju extrem brist på uskor och i hemtjänsten har de både sämre betalt och sämre arbetstider än i övriga vården. Den kommunen har lyckats med ett mirakel som bara har uskor. Annars ska man vara glad om halva styrkan är uskor, därav kunskapslyftet.
Jag är tex fastanställd som biträde med löfte om betald utbildning på arbetstid till uska (men covid kom emellan)
Min kommun verkar sträva efter att dela hemtjänsten så mycket de kan i s.k. "omvårdnadsuppgifter" (som väl i alla fall i teorin ska bemannas med uskor) och s.k. "serviceuppgifter" dvs. städ, tvätt, handling etc.
Det är väl för att de ska kunna ta in "vilken personal som helst" på de service-tjänsterna. Förra sommaren ställde de in stor del av utförandet av beviljade serviceuppgifter under en period när de inte fick tag på vikarier för att bemanna passen.
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
Det beror ju på hur stor bristen är där det är aktuellt. Finns det inga uskor så finns det inte...
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
Menar du att man inte ens kan vara timvikarie som vårdbiträde i din kommun? Är en stor brist på undersköterskor i stora delar av landet (hela?) så väldigt få av dem är nog intresserade av att springa på timmar.
 
Lokalvårdare. Många ställen verkar ha svårt att få tag på folk, jag jobbar extra på kommunens lokalvård och har (om jag velat) fått jobba heltid sen jag anställdes i princip.
 
Min kommun verkar sträva efter att dela hemtjänsten så mycket de kan i s.k. "omvårdnadsuppgifter" (som väl i alla fall i teorin ska bemannas med uskor) och s.k. "serviceuppgifter" dvs. städ, tvätt, handling etc.
Det är väl för att de ska kunna ta in "vilken personal som helst" på de service-tjänsterna. Förra sommaren ställde de in stor del av utförandet av beviljade serviceuppgifter under en period när de inte fick tag på vikarier för att bemanna passen.
Inte helt fel faktiskt. När det är personalbrist i hemtjänsten som det är i hela landet så känns det rätt dumt att vårdkompetent folk städar och handlar medans andra som inte är lämpade för vårdbiten men som hade lätt löst resten inte kan få anställning.

Sen tycker jag att uska är långt ifrån nödvändigt för en stor del av arbetsuppgifterna ffa iom de utbildningar och kurser som erbjuds. Det är ingen avancerad vård vi har. Den sköts av sköterskorna eller hemsjukvården. Insulin, sondmatning, hosmaskin, dialys, sätta kateter, rikning, blodtryck, såromläggning, lindning mm får vi utbildningar för...om vi vill.
Vi har flera biträden som har fler delegeringar än vad vissa uskor har och därmed högre lön.
 
Just nu verkar Arlanda (och troligen) övriga flygplatser leta en massa personal inkl hela restaurangbranschen skriker efter folk

Arlanda i synnerhet. Vissa flygplatser har haft vett att inte säga upp personal, och står inte handfallna alls idag. Men Arlanda har det tufft.
Det kan ta väldigt lång tid från ansökan tills man kan börja utbildningen, det ska kollas register, säpo ska säga sitt etc. Man måste vara svensk medborgage och tidigare ostraffad.

Annars är det väldigt bra extraknäck speciellt när man studerar, när alla andra är lediga är det alltid högsäsong på flyget = lätt att kombinera med studier.
 
En del jobb är beroende på var du bor. Påhuggsjobb finns t.ex. i klädbutiker i de större städerna. Särskilt under semesterveckorna. För de enklaste sysslorna (utan kundkontakt) så är det learning by doing. Annars blir du internutbildad om du kan tänka dig att hoppa in vid behov och t.ex. stå i kassan.
 
Både hemtjänst och förskola nämns.

Bägge är jobb som kräver utbildning. II min kommun kan du inte få jobb i hemtjänsyen om du inte är uska och inte i barnomsorgen om du inte åtminstone är barnskötare.

Hotell och restaurang är bättre tips tror jag.
I den bästa av världar kanske, eller för 10 år sedan.

I min kommun är rekryteringen glad om de som söker som Tim/sommarvikariat kan förstå svenska hyfsat i tal och skrift. Det fattas fortfarande folk inför sommaren och ordinarie personal får betalt för att flytta semesterveckor.
Som USK har du fast jobb direkt om du vill det.

Så TS sök jobb inom vården om du tror du kan trivas. De skriker efter folk både inom LSS, äldreomsorg och hemtjänst.
 
Arlanda i synnerhet. Vissa flygplatser har haft vett att inte säga upp personal, och står inte handfallna alls idag. Men Arlanda har det tufft.
Det kan ta väldigt lång tid från ansökan tills man kan börja utbildningen, det ska kollas register, säpo ska säga sitt etc. Man måste vara svensk medborgage och tidigare ostraffad.

Annars är det väldigt bra extraknäck speciellt när man studerar, när alla andra är lediga är det alltid högsäsong på flyget = lätt att kombinera med studier.
Jag tror också det beror på att flygplatser idag inte anställer lika många i ”egen regi” utan har outsourcat många tjänster till företag vilka i sin tur behöver bära sin egen verksamhet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 003
Senast: zinnia
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 637
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp