”Extravaganta föremål”?

Marvin

Trådstartare
Har beställt ett nytt pannband :angel::d. Läste igenom både dressyr-TR och fälttävlans TR. Vad jag kan se är den tidigare formuleringen om att pannbandet får vara diskret dekorerat borta. Men den här har jag inte sett tidigare, hur ska man tolka detta??

mom 5.1. All dekoration av häst med extravaganta föremål är förbjuden.

Sen står det i Mom 5.3.
Dekor/utsmyckning på hästens utrustning är tillåten, men får inte såra eller skada hästen.
 
Förslag på extravaganta föremål mottages gärna! :D
154841948-origpic-c575c7.jpg
 
Men den här har jag inte sett tidigare, hur ska man tolka detta??

mom 5.1. All dekoration av häst med extravaganta föremål är förbjuden.

Sen står det i Mom 5.3.
Dekor/utsmyckning på hästens utrustning är tillåten, men får inte såra eller skada hästen.


Det måste betyda att du får inte utsmycka hästen med extravaganta föremål, som ett enhörningshorn fastsatt i manen, eller en jätterosett i svansen, eller en honolulukrans runt halsen. Eller en blinkande julgransbelysning inflätad i manen.

Däremot får hästens utrustning smyckas o dekoreras. Och vad jag känner och tror så kan inte ett mindre enhörningshorn skada hästen, inte heller pyntet och blinget på @sweep ´s foto. Därför borde det vara tillåtet.

Mao allt pynt som inte kan skada hästen är tillåtet och där borde det gå att vara uppfinningsrik om man vill , bara det inte är fastsatt på hästen.Blinkande ljus, rosetter på sadeln, glitter på träns.
 
Det måste betyda att du får inte utsmycka hästen med extravaganta föremål, som ett enhörningshorn fastsatt i manen, eller en jätterosett i svansen, eller en honolulukrans runt halsen. Eller en blinkande julgransbelysning inflätad i manen.

Däremot får hästens utrustning smyckas o dekoreras. Och vad jag känner och tror så kan inte ett mindre enhörningshorn skada hästen, inte heller pyntet och blinget på @sweep ´s foto. Därför borde det vara tillåtet.

Mao allt pynt som inte kan skada hästen är tillåtet och där borde det gå att vara uppfinningsrik om man vill , bara det inte är fastsatt på hästen.Blinkande ljus, rosetter på sadeln, glitter på träns.

:love:
Det är så jag tolkar det också.
 
:love:
Det är så jag tolkar det också.

Låt oss hoppas att dressyröverdomare ( och dressyrdomare) tolkar det på samma sätt som vi gör.;)

Jag tror nämligen förbundet gjort en miss där när de missat att skriva i att extravaganta föremål inte heller får användas på hästens utrustning, det måste vara jättelätt, om man är uppfinningsrik, att hitta extravaganta föremål som inte skadar hästen som funkar att sätta på utrustningen.:laugh:
Fjäderpyntad svanskappa. ex

Men det såklart, med den regeln att överdomare bestämmer på plats oavsett och egentligen oavsett vad som står i TR så räcker det nog med att öd menar att den där fjädern kan skada hästen för att den ska tvingas tas bort precis som med lyckoamuletterna där det finns vissa öd som anser de kunna skada och ryttare därför får ta bort dem.O_o
 
Med tanke på den andra diskussionen om TR, nån som har koll på vad FEI säger om bling?
Jag vet att FEI för fälttävlan kunde tolkas väldigt hårt, speciellt på en viss tävling i Polen där typ alla pannband utom släta i läder var förbjudna.
 

Liknande trådar

Dressyr I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel: "Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Säg att jag har ett kallblod med mycket man, som jag vill tävla i dressyr. Jag hade för mig att knoppar var ett måste, och kikade på tr...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 396
Senast: kryddelydd
·
Fälttävlan Sitter och läser fälttävlans TR och blir tveksam när jag läser om sporrlängden för ponny i dressyrmomentet. Jag tolkar det som de...
Svar
0
· Visningar
4 499
Senast: pewa
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
22 476
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp