Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Druvan

Trådstartare
Så här såg min häst ut fem minuter efter ridturen (efter att ha nappat åt sig någonting olämpligt i vägkanten) :o Hela kroppen såg ut så här och till slut svällde ögonen igen! Läbbigt!

allergi.jpg


allergi2.jpg
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Usch! Så har jag med sett ut och jag har fortfarande ärr i huden efter det.

Mår den bra nu igen då?
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Åh, herregud, stackars häst:( :cry:

//millus- har själv haft såna nässelutslag
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Dagen efter såg hon normal ut igen, men jag hann nästan bli lite orolig för hon låg och krälade på backen för att bli av med klådan och kisade med ögonen :crazy:
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Adrenochrome skrev:
Tycker det liknar nässelutslag.

Ja, det ÄR väl nässelutslag. Alla hudreaktioner från växter kallas väl nässelutslag? :idea:
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Nässelfeber skulle jag tippa på. Stora utslag över hela kroppen, klåda osv. En av våra hästar hade det förra året.
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Är det ? På männsikor heter det också nässelutslag, eller mer korrekt namn: urtikaria. Och detta är ett sammanfattande namn för de olika former där värme, kyla, gnidning, tryck, ljus m.m. är faktorer som utlöser besvär. Ansträngningsurtikaria, "skrivurtikaria" (dermografism), värme- respektive köldurtikaria, solurtikaria och tryckurtikaria är exempel på olika urtikariatyper.


Allergisk urtikaria" är tecken på en systemisk reaktion vid till exempel födoämnes-, bi- och getingallergi.
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Oj, det där kan man verkligen kalla för utslag. Gav du hästen nånting för det där eller fick det gå över av sig själv?
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Precis sådär såg ponnyn ut under de första veckorna under sin första sommar i Sverige (imp. Irland).
Vi hade ut veterinären och hon fortstod inte vad det var eftersom han inte hade någon feber eller verkade må dåligt på något sätt.

Vi fick en ny irländare nästa vinter och även han såg ut precis likadant under de första veckorna av sommaren! Han hade inte heller någon feber, så han gick lite lugnare än vanligt, men veterinären sa att det inte var någon fara så länge de inte hade någon feber.
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Hujja:crazy:

Måste bara säga att jag tycker det är jättebra att vissa lägger ut bilder och så när det kommer till sjukdomar/skador. För mig som ex. aldrig vart med om en häst med nässelutslag får jag nu se hur det ser ut. Om min häst hade sett ut sådär skulle jag ha fått panik (skulle tänka; "dödligt virus!"):eek:
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

huga:eek: , har varit med om det ett par ggr med min häst, dock har hon inte fått riktigt lika mycket som din men lika otrevligt för det. en gång hade hon några utslag stora som handflator:crazy:

tur att det snabbt går över i alla fall:idea:

jobbigt dock om dom har jättemycket klåda, min hade det ganska skonsamt med klåda tack och lov!
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

nässelutslag brukar gå över utav sig själv, men är hästen mycket påverkad av det eller om det blir utdraget så finns medicin att få.
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Min unghäst såg ut precis sådär för ett par dagar sedan.
Det började med ena ögat som svullnade igen, sedan kom utslagen och till sist svullnade även andra ögat igen.
Ringde givetvis vet, som kom ut och gav kortison.
Reaktionen gav med sig efter nåt dygn och jag vet fortfarande inte vad det berodde på.
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Sådär såg en av mina hästar ut efter att ha käkat ekollon. Inte kul!
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Usch för ekollon :mad:

Dom är t.o.m. dödligt giftiga i större antal.....:cry: :devil:
 
Sv: Extrem allergireaktion *ush* (bild)

Så där såg svärmors hund ut när vi passade honom för ett par år sen. Hade honom i 3 veckor o detta hände 2 ggr, fick åka snabbt som tusan in o få korticon...

Det va vårvinter o snö ute, vet fortfarande inte vad han har satt i sig....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 499
Senast: Praefatio
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp