Extrem hälta

literealistisk

Trådstartare
Hej!
Har ett halvblodssto på 14 år. I måndags när jag skulle rida tyckte jag hon kändes lite oren på troligen VF. Kollade henne på lina på tisdagen och såg inget men hon fick vila till i fredags.
I fredags var hon OK när jag tog in från hagen men när jag sadlat på och skulle ta ut henne var hon stapplig. Vi misstänkte sadeltvång och efter att ha gått 200 meter släppte det.
I lördags var hon extremt halt när hon skulle ut i hagen på morgonen. Emellanåt ser hon även vinglig ut. Veterinären kom ut, gjorde lite tester. Hon såg tex värre ut på rakt spår än på en minivolt då hon nästan såg ok ut. I boxen normal, går lite, kickar mot grannen när det är mat som vanligt. Får metacam och veterinären misstänker neurologiskt eller halskotpelaren.

Idag mycket bättre, går i princip normalt. Blodprovet var inom normala värden.
Någon som har erfarenhet av liknande? Om det är halskotpelaren, kan det verkligen hjälpa så mycket med metacam? Min hovslagare utesluter inte hovböld heller, någon som haft en häst som blivit så mycket bättre på bara metacam? Tar emot alla historier och tips jag kan få…
 
Och nu på em ser hon sämre ut igen… Inte så illa som igår men inte bra. Antar att metacamen börjar gå ur. Tycker hon ser halt ut på ett framben
 
Veterinären verkade utesluta det. Står inte i fångställning, ingen värme, ingen extra puls, ingen feber… Allt är verkligen som vanligt förutom att hon inte kan gå ordentligt
 
Veterinären verkade utesluta det. Står inte i fångställning, ingen värme, ingen extra puls, ingen feber… Allt är verkligen som vanligt förutom att hon inte kan gå ordentligt
Om veterinären utesluter det pga att hästen inte står i fångställning så byt veterinär direkt. Fång har ofta hästar långt innan symptom som feber osv kommer.

Hade bokat tid på klinik för en ordentlig utredning om vad som felas.
 
Hoppas verkligen på en hovböld! Hovslagare kommer imorgon lunch och kollar. Annars blir det klinik så snart som möjligt, det krångliga är att jag inte vill lasta henne när hon inte är på metacam (hon är så otroligt halt) men misstänker att veterinär vill se hur hon är utan…
 
Hoppas verkligen på en hovböld! Hovslagare kommer imorgon lunch och kollar. Annars blir det klinik så snart som möjligt, det krångliga är att jag inte vill lasta henne när hon inte är på metacam (hon är så otroligt halt) men misstänker att veterinär vill se hur hon är utan…
Det är aldrig kul men ibland måste man, det är bara att ha en stabil transport och köra superlugnt.
 
Tala om för hovslagern att gon stått på metacam. Enligt min hovis så är metacam olämpligt vid bölder eftersom det kan dölja dem så de blir svårare att hitta.
Min stod på metacam ett par dagar då vi trodde det var en senskada eftersom hon halkat i hagen dagen innan hältan uppkom.
 
Hovslagaren hittade ingen hovböld… Hoppas på kliniktid så snart som möjligt
Jag håller tummarna, hellre klinik en gång för mycket tycker iaf jag!

Jag har dock vid två tillfällen varit med om att jag har varit helt säker på att hästen har hovböld, hovslagaren (mycket erfaren) hittar ingen och så har det varit hovböld i alla fall. Ena gången hittade inte heller kliniken något, hästen var dock inte tvärhalt så man valde att sätta den på smärtstillande och begränsade rörelse några dagar och några dagar senare kunde hovis till slut hitta en hovböld. Ibland behöver de "mogna" för att kunna upptäckas.

Andra gången syntes hovbölden på röntgen, klinikhovis kom och började skära upp och hade han inte haft röntgen att gå på hade han aldrig hittat den sa han. Den hästen har hårt horn men tunn sula så det blir lätt bölder, men eftersom hornet är så hårt går det knappt att hitta dem med visitertång. När klinikhovis började skära upp märkte man inte heller ett endaste märke på hornet under så det såg helt normalt ut. Men han fortsatte att skära enligt röntgenbildernas fynd och rätt vad det var så fick han hål på den.
 
Skönt att höra om sånt ändå! Hade ju så gärna velat att det är en hovböld eftersom det känns mer lättlöst än mycket annat…
 
En av mina blev plötsligt blockhalt för några år sedan, hoppade på tre ben och hade jätteont. Klinikhovslagaren hittade ingenting, veterinären trodde stenhårt på hovbensfraktur men röntgen visade inget. Efter utredning på klinik utan fynd fick hon tills vidare vila med en kur metacam. Hältan försvann och vid nästa skoning med min ordinarie hovslagare kom en stor traktböld fram😅 Bölder kan vara luriga😅
Håller tummarna att din häst blir bra😊
 
Bölder kan vara jätteluriga. Tänker att det också blir svårt att lokalisera en böld om hästen går på Metacam. Men självklart får du ju nu ändå utgå ifrån att det kan vara något helt annat och behandla hästen därefter, d v s inte låta den springa runt i hage etc. Hoppas att du får besked snart!
 
Hovbölder är luriga och ännu lurigare när det när det blandas in antiinflammatoriska medel då bölden minskar och gör mindre ont under kuren och när kuren är slut så växer bölden till igen.
 
Hoppas på en hovböld! Hon har inte fått metacam sen i måndags men ser otroligt mycket bättre ut. Har kliniktid imorgon så hoppas jag att de kan hitta något…
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 620
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 974
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp