Extrem lastningsutmaning

skiesabove

Trådstartare
Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort.

Det finns en unghäst på min gård som ska flytta, uppsägningstiden har redan gått ut. Häst och ägare är en fysisk och mental missmatch. Hästen saknar grundträning, men är en vänligt inställd individ. Kallblodskorsning.

Ett team av fyra yrkesverksamma kunde inte få på henne med domosedan, vinsch, lina. Jag uppfattar det som att hästen helt enkelt inte vill lämna gården, och är beredd att göra vad som krävs, inklusive skada sig själv, för att slippa.

Och jag vill inte ha henne här. För stor, för ung, för taskig mot min lilla.

Så nu i helgen ska jag göra ett försök. Jag har begärt att ägaren lämnar av en B-kortare, en säck müsli, och en låda Confidence EQ. Veterinären kommer ut idag för konsultation om lugnande och vård av skadorna från förra lastningen.

Jag vill gärna ha tips från er med lång erfarenhet, om olika lugnande och olika strategier. Våld funkar inte på den här hästen och det är inget jag använder ändå, utan det här är Projekt Övertyga Kallblod. Jag har erfarenheten av att lasta just kallblod, men den här damen är lite extra. Mina egna grabbar är lättlastade så jag kommer att använda dom för social inlärning. Har även planerat att ägna helgen åt många korta pass.

Så, berätta för mig om era största lastningsutmaningar och vad som blev nyckeln i just era fall :).
 
Mitt bästa tips (som du säkert tänkt på redan) är att köra så fort hästen gått på. Dvs inte få in den och sedan lasta ur igen för att det inta passade att köra just då :)

När jag skulle lastträna min unghäst var jag ensam, det som hjälpte mig mest var att kunna ha en lina bakom rumpan på honom så jag kunde putta på bakifrån samtidigt som jag var vid huvudet och kunde locka och lugna. Han var inte dramatisk utan bara jäkligt envis och parkerade utanför.
 
Mitt bästa tips (som du säkert tänkt på redan) är att köra så fort hästen gått på. Dvs inte få in den och sedan lasta ur igen för att det inta passade att köra just då :)

När jag skulle lastträna min unghäst var jag ensam, det som hjälpte mig mest var att kunna ha en lina bakom rumpan på honom så jag kunde putta på bakifrån samtidigt som jag var vid huvudet och kunde locka och lugna. Han var inte dramatisk utan bara jäkligt envis och parkerade utanför.

Japp, jag kommer ha mitt eget team av diverse personer på standby så det går att köra när vi känner att det är lämpligt.

Om hästen inte är traumatiserad från förra försöket så kommer vi testa lina bakom rumpan på söndagen, jag använder ett tjockt 8m ledrep som funkar bra till det med låg skaderisk. Det här är dock en häst som exploderar vid för hårt tryck, uppåt, bakåt, åt sidan, eller neråt (lägger sig ner).

Jag kommer inte vara själv, nya ägaren (som är erfaren tränare hen med) kommer att komma och även "mina" personer som jag lastat med förut.
 
Lastträning i lugn och ro, och träna på att skicka in hästen.

Vinsch och linor låter farligt för både häst och människor, inte minst med en sådan häst som exploderar.

Japp. Det var farligt, av det jag såg från fönstret. Inte min stil så att säga. Jag är tycker om min kropp, och andras 😅.

@tuaphua har du något input om plegicil vs domosedan vid lastning?
 
Jag har inga bra erfarenheter av lugnande och lastning. I ett fall lättlastad häst som vägrade gå på transporten efter klinikbesök när det fanns minsta lilla lugnande kvar i kroppen. Självklart klok häst som förstod att hon ville vara med i kroppen för att parera ordentligt vid åkandet.
I ett annat fall otroligt envis häst som bestämde sig för att inte lastas, varken med eller utan domosedan efter ett klinikbesök. Lugn men stor och stark och fullkomligt vägrade. Vi var flera st som försökte det ena och det andra (inklusive 2 olika transporter) i flera timmar. Häst var självklart fullkomligt medveten om att vi var trötta och uppgivna.
Ny person inkommer till platsen och sätter kedjan som ett bett och runt tandköttet på över tandraden. Häst går rakt in i transporten direkt. Det gjorde givetvis ont. Personen understrykte att det är inget man gör om man inte är medveten om vad man gör och det är absolut sista utvägen.
Detta var dock en häst som åkte väldigt lugnt och inte var rädd eller nervös i transporten.
 
Vad gör hästen? Vägrar den röra sig? Eller kastar den sig? Drar den åt sidan?
Man kan lyfta fötter? Lägga något över ögonen?

Hela paketet, plus lägger sig eller snarare kastar sig på backen, och sliter sig. Men: hon går inte på människan annat än att springa över, tack och lov. Ingen aggression.

Jag överväger att testa att ta ner synen, men har inte gjort det förut på en häst. Finns det risk att dom får panik av det?
 
Jag har inga bra erfarenheter av lugnande och lastning. I ett fall lättlastad häst som vägrade gå på transporten efter klinikbesök när det fanns minsta lilla lugnande kvar i kroppen. Självklart klok häst som förstod att hon ville vara med i kroppen för att parera ordentligt vid åkandet.
I ett annat fall otroligt envis häst som bestämde sig för att inte lastas, varken med eller utan domosedan efter ett klinikbesök. Lugn men stor och stark och fullkomligt vägrade. Vi var flera st som försökte det ena och det andra (inklusive 2 olika transporter) i flera timmar. Häst var självklart fullkomligt medveten om att vi var trötta och uppgivna.
Ny person inkommer till platsen och sätter kedjan som ett bett och runt tandköttet på över tandraden. Häst går rakt in i transporten direkt. Det gjorde givetvis ont. Personen understrykte att det är inget man gör om man inte är medveten om vad man gör och det är absolut sista utvägen.
Detta var dock en häst som åkte väldigt lugnt och inte var rädd eller nervös i transporten.

Det är inte aktuellt, hon drog sönder två kedjegrimskaft från förra gängets försök och har skador på huvudet från det. Hon gör sig hellre illa än tvingas på.
 
Lastträna steg för steg varje dag i två veckor. Fördelen (och nackdelen) med kallblod är att de är smarta. När de väl har räknat ut vad du vill, att det inte är farligt och att det kommer att löna sig i form av godis och beröm så går det bra! Skicka in hästen själv. Stora kallblod tar upp mycket plats i släpet och kan tycka att det är för trångt om även människan går in.
 
Om hästen "bara inte vill" så kan positiv förstärkning vara ett väldigt bra verktyg. Träna utan släp först, se till så att hästen vet att det räcker med ett enda steg fram så får denne godis/kli (vad som fungerar bäst på den individen). Och eftersom det är lastning det handlar om så hade jag fokuserat på bakdelen. Alltså godis/kli när hästen flyttar bakbenen framåt, då hoppar man över den där trista perioden där de står med frambenen inne och bakbenen låååååååååångt bortanför lite snabbare.

Jag vet många hästar som värdesätter kli BETYDLIGT högre än godis i lastningssammanhang, så underskatta inte vikten av att hitta ett bra kliställe.
 
Hela paketet, plus lägger sig eller snarare kastar sig på backen, och sliter sig. Men: hon går inte på människan annat än att springa över, tack och lov. Ingen aggression.

Jag överväger att testa att ta ner synen, men har inte gjort det förut på en häst. Finns det risk att dom får panik av det?
Jag har haft svårlastade hästar av olika grader.

Har lagt typ en munkjacka över ögonen, inte bundit utan tryckt ner ärmarna under sidstyckena på grimman så den går lätt av få av vid behov. Ingen av mina hästar har fått panik, de har blivit osäkra och passiva. Då har vi lyft fötter.
 
Lastträna steg för steg varje dag i två veckor. Fördelen (och nackdelen) med kallblod är att de är smarta. När de väl har räknat ut vad du vill, att det inte är farligt och att det kommer att löna sig i form av godis och beröm så går det bra! Skicka in hästen själv. Stora kallblod tar upp mycket plats i släpet och kan tycka att det är för trångt om även människan går in.

Ja, om vi inte får på henne i helgen så har jag inte så mycket val annat än att ha kvar henne och träna långsamt - för jag vill inte att en frisk häst blir avlivad på min gård pga människors dumhet.

Men jag varken vill eller har råd att ha en till storhäst. Får se om den som tänkt ta över henne är villig att betala full hyra.
 
Lastträna steg för steg varje dag i två veckor. Fördelen (och nackdelen) med kallblod är att de är smarta. När de väl har räknat ut vad du vill, att det inte är farligt och att det kommer att löna sig i form av godis och beröm så går det bra! Skicka in hästen själv. Stora kallblod tar upp mycket plats i släpet och kan tycka att det är för trångt om även människan går in.

Jag tror också som du att man måste ta det lugnt. Man kan inte tvinga dem. Man måste få dem på sin sida med list, mjukhet och mutor. Kanske är det inte ens möjligt på så kort tid.

Jag har ingen direkt erfarenhet av lastträning. Men jag hade nog börjat med att fodra hästen i transporten (helst alla måltider varje dag men iaf den godaste måltiden). Lägga maten så långt in som hästen klarar av och sen successivt lagt den längre och längre in tills hästen lärt sig att förknippa transporten med nåt trevligt och frivilligt går in. Men inte lägga den så långt in att hästen inte klarar av att äta maten. Men detta tar ju förmodligen längre tid än en helg.

Finns det möjlighet att prova lasta i en stor lastbil? Hon kanske tycker att en transport/B-kortare är för liten?
 
Inte min häst, men hörde på omvägar av bekanta att när en väldigt svårlastad individ skulle lastas (också en kallblodskorsning) så ställde de helt sonika transporten i hagen med mat i och väntade. Till slut tog hungern över.
 
Kanske göra en hage runt transporten och mat inuti? Gäller dock att hästen respekterar ström då...
 
Min medryttarhäst jag hade en period var extremt svårlastad, så ägaren red alltid till tävlingarna. Men det berodde på att hästen som unghäst blivit nedputtad i en traktorskopa och sen nedslängd i transporten (taket var alltså avtaget). Inte att rekommendera, men skulle det vara möjligt att ha lyftsele på hästen och lyfta in i transporten uppifrån?
 
Jag tror också som du att man måste ta det lugnt. Man kan inte tvinga dem. Man måste få dem på sin sida med list, mjukhet och mutor. Kanske är det inte ens möjligt på så kort tid.

Jag har ingen direkt erfarenhet av lastträning. Men jag hade nog börjat med att fodra hästen i transporten (helst alla måltider varje dag men iaf den godaste måltiden). Lägga maten så långt in som hästen klarar av och sen successivt lagt den längre och längre in tills hästen lärt sig att förknippa transporten med nåt trevligt och frivilligt går in. Men inte lägga den så långt in att hästen inte klarar av att äta maten. Men detta tar ju förmodligen längre tid än en helg.

Finns det möjlighet att prova lasta i en stor lastbil? Hon kanske tycker att en transport/B-kortare är för liten?

Tyvärr så är det logistiskt omöjligt pga hur min lilla gård ligger, då är det promenad till grannstall som gäller, vilket den här hästen aldrig gjort.

Min plan ser ut ungefär såhär:
Fas 1:
Förbereda lastbilen med använt spån och bajs från ligghallen. Parkera den i bra horisontsynhåll från lösdriften.
Placera foderbytta bredvid rampen, och inuti transporten.
Ta ut mina hästar en och en, låta dom gå fram och nosa och käka gotta.
Ta ut Projektet och låta henne nosa och käka gotta.
Upprepa några gånger under dagen.

Fas 2, mina får gå in i transporten och käka - sen erbjuds Projektet den möjligheten, men inget tvång, vill hon bara ha byttan utanför går det bra det med.

Fas 3, Ta ut hennes bästis och henne samtidigt. Lasta bästis. Visa att det är det jag vill att även hon ska göra. Är det för svårt, så får vi se vars hon är bekväm att käka ur byttan. Kanske delvis på rampen åtminstone. Se hur långt vi kommer med det.

Fas 4, hon och bästis ute samtidigt, men nu erbjuds hon gå på först medans bästis står bredvid.

Osv.

Allt fokus på att hålla oss lååångt under tröskeln. Ingen mer smärta.

But get off my yard, horse 😂
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 135
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 178
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp