Extrem nare i skolan

Bapelsin

Trådstartare
Min 8-åring har hemsk nare, både ovanför och under munnen. När det är som värst ser han ut som Rudolf med röda mulen 😔

Grejen är att han får det bara i skolan. Det blir lite bättre under helgerna sen blir det värre igen under veckan. När det är lov, som jullovet nu sist, då försvinner det helt. När han gick till skolan efter lovet hade han ingen nare alls, nu är det inte långt ifrån Rudolf igen 😔

Vi smörjer och smörjer. Han har fått Decubal av skolsköterskan som han smörjer med under dagarna (fast frågan är hur noga det där smörjandet blir), och vi smörjer även hemma med Decubal. På natten får han ett tjockt lager Idominsalva (som jag smetar på när han sover för han vägrar använda den). Tycker Idominsalvan funkar bäst, men den vägrar han som sagt använda så därför får mamma lura honom 😁

Hur som helst, vad jag egentligen undrar är vad det kan tänkas vara i skolan som ”väcker” naren och gör att den blommar så otroligt snabbt och mycket?
Jag har funderat på luftfuktighet, drag, mögel?
Han är inte mobbad, han trivs bra i skolan så jag tror inte det är något psykiskt. Eller så är det det?
Någon som har en teori?

(Obs! Skriver bara Rudolf med röda mulen för att ni ska få ett hum om hur mycket och intensivt det är. När jag läste igenom mitt eget inlägg ”lät” det rätt nedvärderande vilket såklart inte är fallet.)
 
Är nare när man är narig? Jag tänker dermatit, men så vi pratar samma språk. Kan det vara allergi? Något han äter? Som salva skulle kan det vara värt att prova eucerin aquaphor, men viktigast att hitta orsaken såklart.
 
Jag hade nog sökt hjälp på VC, tänker också på allergi eller nåt. Man kan ge allergitabletter dagligen i flera veckor för att se om det hjälper, utskrivet av läkare efter tester då såklart. Om det inte är stress så låter det troligt att det är något i skolan han inte tål.
 
Vet barn som fått så för att de slickat sig mycket om munnen pga nåt slags tics. Skulle det kunna vara att han gör så i skolan för att han blir nervös eller exalterad över saker där? Kolla med lärarna om de märkt nåt sånt kanske.
 
Är han utomhus mer under skoldagarna?

Många går med tungan lite ute när de till exempel koncentrerar sig, och är det då kallt blir det ofta irriterat och rött.

Smörj med nåt som inte innehåller vatten när han ska vara ute om det är kallt, ex. Weleda har bra grejer. Inomhus är Inotyol super.
 
Tänker också på om han slickar sig runt munnen när han koncentrerar sig? Sett många barn (och äldre) som gör så nämligen.
 
Det är säkert väldigt torr luft i skolan, och det i samband med att hen kanske slickar sig runt munnen kan säkert ligga bakom.

Jag hade visat upp för hudläkare för att få tips.
 
Min 8-åring har hemsk nare, både ovanför och under munnen. När det är som värst ser han ut som Rudolf med röda mulen 😔

Grejen är att han får det bara i skolan. Det blir lite bättre under helgerna sen blir det värre igen under veckan. När det är lov, som jullovet nu sist, då försvinner det helt. När han gick till skolan efter lovet hade han ingen nare alls, nu är det inte långt ifrån Rudolf igen 😔

Vi smörjer och smörjer. Han har fått Decubal av skolsköterskan som han smörjer med under dagarna (fast frågan är hur noga det där smörjandet blir), och vi smörjer även hemma med Decubal. På natten får han ett tjockt lager Idominsalva (som jag smetar på när han sover för han vägrar använda den). Tycker Idominsalvan funkar bäst, men den vägrar han som sagt använda så därför får mamma lura honom 😁

Hur som helst, vad jag egentligen undrar är vad det kan tänkas vara i skolan som ”väcker” naren och gör att den blommar så otroligt snabbt och mycket?
Jag har funderat på luftfuktighet, drag, mögel?
Han är inte mobbad, han trivs bra i skolan så jag tror inte det är något psykiskt. Eller så är det det?
Någon som har en teori?

(Obs! Skriver bara Rudolf med röda mulen för att ni ska få ett hum om hur mycket och intensivt det är. När jag läste igenom mitt eget inlägg ”lät” det rätt nedvärderande vilket såklart inte är fallet.)
Min son var fruktansvärt narig på händerna i skolan, gissade på tvålen och sa att han inte fick använda den. Men det hjälpte inte egentligen. (gick över på helger och en vecka hos farmor och på lov)

Det var ju antagligen utevistelsen och fuktiga vantar och att ta av vantarna för att gräva i vatten och sedan smutsig lera och sådant som var problemet.

Vi provade varje kräm som sjuksyster och apotek rekommenderade, från Nivea och Idomin till Atrix och Miniderm och många många fler. Idomin varje kväll och Atrix med till skolan osv. (det var ju så illa att sjuksyster kommenterade det spontant)

Gick över sommarmånaderna och kom på vintern år efter år, till slut åter redan i september.

Nåja i år växte det antingen bort, eller varm vinter, eller så är min senaste test L'Occitaine shea intensive hand balm extremt mycket bättre än de andra krämerna. Satte stopp för den hopplösa skrubbiga tjocka huden på tre dagar och kväser varje försök att återuppstå direkt. Snabbare och bättre än krämen med kortison som vi hade förra året.

Sedan roade jag mig med att ha skaffat vitamintillskott också som han får äta, utifallatt det skulle vara någonting som saknas.

(L'Occitaine var ju varken rekommenderad från sjuksystrar eller apotek utan en morsdagspresent från mig till mig själv förra året som jag provade på honom, dyr som sjutton, men jämfört med en storflaska Miniderm så vet jag faktiskt inte om den är det egentligen... drygare)

Kolla också om han slickar sig runt munnen när det är svårt i tex matte (det gjorde en klasskamrat till mig och fick hemska eksem runt munnen, försvann ju efter ett par år men.).
 
Senast ändrad:
Tål han all mat?
kanske en överkänslighet som inte är en allergi?
Frukt? Grönsaker?

Äter /dricker han något i skolan som ni normalt inte äter eller dricker hemma?
 
Tomat tex kan ju vara så starkt att det ger utslag på vissa barn tror jag? Om det hamnar utanför munnen.
Absolut!
Min son hade överkänslighet (ej allergi) mot just tomat och hade utslag bland annat kring munnen.

Det behöver inte hamna utanför munnen utan räcker med att det äts.
 
Hur utbrett är det @Bapelsin?

Min erfarenhet av slickeksem är att det är ganska lätt att se vad det beror på. Det brukar sträcker sig ungefär så långt som tungan når. Eller bli en rand under underläppen om barnet biter på läppen. Jag fick intrycket att detta är något annat eftersom ni är osäkra på orsaken trots kontakt med skolsköterska.
 
Absolut!
Min son hade överkänslighet (ej allergi) mot just tomat och hade utslag bland annat kring munnen.

Det behöver inte hamna utanför munnen utan räcker med att det äts.
Kanel är också en sån sak som ger utslag. Är tydligen rätt giftigt läste jag efter min yngsta fick utslag av det :crazy: Han har aldrig varit allergisk tidigare och kan äta det i små mängder som kanelbullar tex. Men fick ändå en massa röda utslag runt munnen när han hade det i gröt..
 
Tack för era svar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg men det handlar alltså om slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord), han mer eller mindre suger på läpparna. Hela tiden. Spelar ingen roll vad vi gör eller säger.
Ang. salvor har vi bra salvor som fungerar men de hinner ju aldrig verka tillräckligt eftersom det kommer en ny skoldag direkt igen. När det är lov försvinner det ju som sagt, både för att han slutar slicka men också för att salvorna hinner göra sitt.

Min fråga var eg. vad det kan vara som gör att det blossar ut så i skolan men inte hemma?
Ni skriver allergier, men vad skulle han kunna vara allergisk mot i skolan som inte finns hemma?
 
Tack för era svar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg men det handlar alltså om slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord), han mer eller mindre suger på läpparna. Hela tiden. Spelar ingen roll vad vi gör eller säger.
Ang. salvor har vi bra salvor som fungerar men de hinner ju aldrig verka tillräckligt eftersom det kommer en ny skoldag direkt igen. När det är lov försvinner det ju som sagt, både för att han slutar slicka men också för att salvorna hinner göra sitt.

Min fråga var eg. vad det kan vara som gör att det blossar ut så i skolan men inte hemma?
Ni skriver allergier, men vad skulle han kunna vara allergisk mot i skolan som inte finns hemma?
Jag tror stress.
 
Tack för era svar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg men det handlar alltså om slickexem (kallas nare i min del av landet, jag visste faktiskt inte att det var lokalt ord), han mer eller mindre suger på läpparna. Hela tiden. Spelar ingen roll vad vi gör eller säger.
Ang. salvor har vi bra salvor som fungerar men de hinner ju aldrig verka tillräckligt eftersom det kommer en ny skoldag direkt igen. När det är lov försvinner det ju som sagt, både för att han slutar slicka men också för att salvorna hinner göra sitt.

Min fråga var eg. vad det kan vara som gör att det blossar ut så i skolan men inte hemma?
Ni skriver allergier, men vad skulle han kunna vara allergisk mot i skolan som inte finns hemma?

Då tror jag inte att det har något med den fysiska miljön att göra, mer än möjligtvis mer utevistelse vilket ofta förvärrar problemen (i synnerhet vintertid). Skulle fundera mer över stress och oro om beteendet är så koncentrerat till skolan. Har inte skolsköterskan haft några tankar kring detta?
 
Min son hade så medan han gick på förskolan. Han trivdes inte alls i barngruppen och gick och sög på läpparna hela tiden - speciellt ute. I förskoleklass har det blivit mycket bättre, men jag kan se runt munnen på honom om han haft en jobbig dag. Det har blivit bättre sedan han bara går i skolan och inte något på fritids.

Vi använde decubal eller vaselin när det var som värst. Det lindrade, men hjälpte inte egentligen. Dessutom sög han bort det också...
 
Går det att motivera honom till att använda någon form av cerat? Det hjälper ju både mot naren men kan också motivera till att inte slicka då det återfuktar och barn slickar sig ofta kring munnen just för att läpparna är torra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp